steigeren in trailer, HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nairtje

steigeren in trailer, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 12:42

Vandaag wilde ik dus mijn jaarling verhuizen. Hij is al eerder de trailer opgeweest, maar altijd samen met een ander paard. Bij het laden is hij ongelooflijk lief, hij loopt na even aarzelen de trailer zo op, laat zich netjes vastzetten, maar.........
toen we gingen rijden heeft hij het gepresteerd om zijn voorbenen over het voorschot heen te gooien.

Ik ben gauw naar binnen gegaan, waar hij zich meteen liet kalmeren. We kregen hem snel los en maakten hem iets korter vast, maar weer bij het wegrijden gebeurde hetzelfde.

1 Touw was gebroken, we waren bang dat het bij een volgende keer het andere touw(sluiting) ook kapot zou gaan. Heb hem twee keer opnieuw geladen. Hij liep er gelukkig weer goed op, dus bang voor de trailer is hij nu ook niet. Hij leek ook niet in paniek.

Nu willen we het vanavond weer proberen, maar dan met een paard ernaast.

Hebben jullie nog tips. Hoe kort kan een paard vastgemaakt worden. Raakt hij niet nog meer in paniek als hij korter staat?

daffie1986

Re: steigeren in trailer, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:11

Ik zou zeggen probeer het eerst nog een keer zonder een ander paard en zet hem aan 3 touwen vast. 2 aan de zijkanten en 1 aan de onderkant van het halster en deze om de voorbouw heen slaan en vastmaken, kort.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 13:37

Denk dat touwen met panieksluitingen handig zijn?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:43

niet aan beginnen

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:57

Ja idd, zoals daffie zegt met meerdere touwen en panieksluitingen hoeven niet meteen goed te werken.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:01

ik heb weleens gehoord dat mensen de voorstang eruit haalde.
lijkt mij niet verstandig/veilig aangezien het paard toch gebruik maakt van de stang bij bijvoorbeeld remmen.

heeft hij een hooizak? zodat hij een beetje met zijn aandacht naar het voer wordt getrokken?
Misschien vind hij het gewoon spannend dat hij alleen gaat en ben je de fratsen kwijt als je eerst even oefend met een ander paard erbij.

succes!

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:26

Juist doordat hij gaat steigeren durf ik er geen hooizak in te hangen. Ben dan juist bang dat hij er met zijn voet in terecht komt.
Ik zal 3 touwen gebruiken en geen panieksluiting. Heb zelf ook wel eens gehad dat ik hard trok aan zo'n touw en dat het juist losschoot.
Bedankt voor de tips!!!

Zal vanavond laten weten of het goed gegaan is.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:31

Ik vind het eigenlijk een beetje eng om m helemaal "vast te sjorren"hij kan zomaar nog meer in paniek raken..heb verder geen tips weet t zo snel even niet,dan een ander paard erbij. sorry,succes

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:35

Ik wil hem ook niet te kort zetten. Ik hoop er op dat hij rustig blijft naast het andere paard. Zo zou hij dan weer een goede trailer ervaring hebben.
Waarschijnlijk wordt hij minder afhankelijk als hij ouder is.

Zal hem wel korter zetten dan vanmorgen. Ik gebruik altijd 2 touwen zodat hij niet kan draaien, maar zal nu ook een derde gebruiken.

Duim in ieder geval voor me....

Als dit wederom mislukt, dan huur ik een vrachtwagen, misschien gaat het dan wel of eventueel los in een dichte trailer, maar dat is dan echt een laatste oplossing.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:18

Ik zou zelf toch juist panieksluitingen gebruiken,
Als je (of je paard) daar heel hard aan trekt springen ze inderdaad open, maar daar zijn ze juist voor gemaakt! :+, als dat niet gebeurt kunnen zo zo hard trekken dat ze zichzelf ernstig kunnen bleseren

maar je moet natuurlijk zelf weten wat je fijner vindt, veel succes in ieder geval :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:21

Wij hebben ook zo'n jaarling gehad en hem met 5 touwen met zijn hoofd goed vastgezet aan de stang.
Evengoed kunnen ze er dan overheen komen, daarom is tranquilizer misschien verstandig. Toen heeft namelijk de dierenarts de jaarling verdoofd. Ik weet alleen niet of tranquilizer bij een jaarling verstandig is...

ivaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:37

mischien kan je kijken of petera ... je kan helpen
ze is van 2moons
weet iemand haar achternaam mischien :?

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:42

tussen de ringen en het echte touw kun je ook een kort stukje strotouw binden. deze springt kapot als er echt teveel druk opkomt maar is verder vrij stevig en je touw blijft heel. en misschien idd een goed idee om hem een beetje traquigel te geven zodat hij weer goede ervaringen krijgt

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:22

Als je hem/haar heel goed kort vast zet, zou er geen mogelijkheid kunnen zijn dat ie omhoog klimt en over de balk gaat hangen...
Ik heb er ooit een paard gehad die ik zo kort moest vastzetten, dat de paniekhaak bijna tegen de vastzetring aan zat...
Hierdoor kon ie niet meer klimmen, en was het probleem opgelost...
Nu kon ik gelukkig de balk van buitenaf losdraaien, zonder de trailer in te hoeven, maar toch is dat niet fijn...
Mijn huidige oldtimertje blijft gewoon los op de trailer staan, dus dat is wel ontspannender vervoeren dan die " apekop" die ik hiervoor had....
Ik zou geen tranquigel geven.... Persoonlijk geen goeie ervaringen mee tijdens vervoeren....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:26

ik zet de veulens vast door het touw 2x om de voorstang heen te draaien. Zo kunnen ze er niet overheen, maar er ook niet onderdoor.
Bovendien kan mijn voorstang in hoogte versteld worden, en zo heb ik dus een pony/veulen maat.

Mijn paard heb ik op trailerreizen van meer dan 1,5 uur ook ''verdoofd''met injectievloeistof. Maar dit moet je alleen doen als je weet wat je doet en dus niet zomaar wat ingeven. De mijne heeft een halve dosis gehad en dat was genoeg.
Had ik haar gegeven wat er voor stond dan was ze thuis al omgevallen in de trailer.
Dus ik zou dat zeker met een jaarling niet gebruiken.
Meest tranquilizzers schakelen het gevoel ook niet uit, ze maken alles dus in volle bewustzijn mee!!!

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:00

Gisterenavond had ik een heel verslagje geschreven, maar na het indrukken van de knop plaatsen, liep de computer vast.....grrrrr.

Het is dus helemaal super gegaan.

We hebben hem gehaald met een ander ouder paard erin. Binnen 5 minuten stond hij weer in de trailer.
We hebben 2 touwen gebruikt, waarvan één ketting met rubber erom heen en aan het uiteinde een panieksluiting. Nu wisten we in ieder geval zeker dat hij dit niet kapot zou trekken.
Eén touw liep onder de stang door en de ander erover, maar niet strak gedaan. Hij kon zijn hoofd niet meer helemaal omhoog doen, maar kon wel zonder vastgeketend te staan om zich heen kijken.
Hij is eigenlijk heel de reis heel rustig gebleven (ik reed erachter).

Het is dus gelukt!!!! Ben zo blij. Hij is rustig weer uit de trailer gekomen en staat nu bij zijn nieuwe vriend(je)....

Iedereen heel erg bedankt voor alle tips.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:56

hooi net niet doen!!! probbeer dan een hooizak hang hem mooi hoog zodat ze er niet bovenin kunnen komen,
verder zou ik de 2 zij touwen met normale sluiting doen en het 3e touw iets langer en met snelsluiting mochten de zij touwenknappen heb je het veiligheidstouw nog.

het is idd erg vervelend als dit gebeurd ik heb zelf een keer gedaan paard goed aan vast zetten aan de kant waar het deurtje niet zit erg strak er bij in gaan staan met het deurtje open en dan heel langzaam rijden zodat je er uit kan springen als er iets is (dus gewoon op het erf 5km per uur)

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 17:08

Het is alweer allemaal achter de rug hoor!! Lees mijn post erboven maar..... :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 01:04

Fijn dat het goed gegaan is, maar nu weet je niet of die rustig is gebleven van het andere paard of omdat ie strak vaststond!! Wil je in de toekomst een braaf paard op de trailer hebben zou ik toch met hem blijven oefenen, ook alleen.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 10:35

Hij stond niet strak vastgebonden.
Natuurlijk blijf ik met hem oefenen. Een jaarling is nog niet zo stoer en hebben ze vaak wat bevestiging nodig van een ouder paard.
Vind het belangrijk dat hij weer een goede trailerervaring heeft, dit geeft wel meer vertrouwen aan zo'n jong dier.

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:13

ik denk dat als je het heel vaak probeerd het vanzelf wel een keer goed gaat :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:45

nairtje schreef:
Hij stond niet strak vastgebonden.
Natuurlijk blijf ik met hem oefenen. Een jaarling is nog niet zo stoer en hebben ze vaak wat bevestiging nodig van een ouder paard.
Vind het belangrijk dat hij weer een goede trailerervaring heeft, dit geeft wel meer vertrouwen aan zo'n jong dier.

Ohjah ik had er even overheen gelezen. Nee bedoel ook niet nu al alleen, maar inde toekomst. Maar inderdaad wel fijn om te horen dat ie braaf is gebleven.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 11:50

Je heb absoluut gelijk. Ik zal zeker met hem moeten oefenen, zodat hij ook alleen met de trailer kan. Het is zeker de bedoeling dat hij dat goed moet leren.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:58

Ik zou zoals je zelf aangeeft oefenen. Hij is in paniek omdat hij alleen vervoert wordt en bij zijn maatjes wordt weg gehaald.
Als hij dan toch vervoert moet worden, dan los vervoeren. Tussenschot eruit halen. Voorstang erin laten zitten en daarvoor opvullen met balen stro. tot stang hoogte. Dan kan hij niet onder de stang door zich bezeren. Wel een veulenrek( samen met afdekzijl) plaatsen zodat hij niet eruit kan aan de achterkant of gewoon een geheel gesloten achterkant is ook voldoende.
Een paard raakt alleen maar meer in de stress als je hem vastbindt, is mij ervaring.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 22:30

Toch zal hij het ook moeten leren als hij er alleen in staat. Hij is nu 4 keer goed op de trailer gegaan. De 1ste keer los. De laatste 3 keren vast, maar dan met een maatje. Over een aantal maanden probeer ik het nog een keer. Waarschijnlijk zal hij dan ook wat zekerder zijn in zijn emoties.

Bedankt voor alle tips!!!!