Paard stijgert en bokt tijdens vaststaan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nononsense

Paard stijgert en bokt tijdens vaststaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 12:46

Mijn kersverse verzorgpaard staat nu 3 weken op z'n nieuwe stal. Als ik hem vastzet om te poetsen en er zijn geen andere paarden in de buurt is er geen probleem. De problemen beginnen als er een ander paard bij komt en weer weggaat ; dan raakt ie in paniek, en gaat draaien, maaien, bokken en op z'n achterste benen staan. Hij is niet te kalmeren ,en ...ik wordt er echt bang van...

Heeft iemand dergelijke ervaringen of tips ?

Monster_tos

Re: Paard stijgert en bokt tijdens vaststaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:46

Ik denk dat het komt doordat het andere paard weer weg gaat. Jou paard wil duidelijk met dat andere paard mee. Vooral omdat het een nieuwe stal is kan hij onzeker raken als hij opeens weer alleen gelaten word.
Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je je paard zo vast hebt staan dan hij in 1 ruk los is ( van jou kant dan, niet dat paard zich zelf los kan trekken ) anders raakt je paard nog meer in paniek en loop jij ook gevaar als je te dichtbij komt. Als je paard eenmaal los is kun je wat gaan lopen om hem te kalmeren. Maar blijf wel bij de poetsplaats in de buurt, zodat je paard niet leert van oh als ik even gek doe dan gaan we hier weg.
Succes er mee!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:51

Zet je paard vast aan een halsband die niet stuk gaat en ga vervolgens net zo lang komen en gaan met een ander paard oefenen totdat dit gedrag over is.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:45

nononsense schreef:
Mijn kersverse verzorgpaard staat nu 3 weken op z'n nieuwe stal. Als ik hem vastzet om te poetsen en er zijn geen andere paarden in de buurt is er geen probleem. De problemen beginnen als er een ander paard bij komt en weer weggaat ; dan raakt ie in paniek, en gaat draaien, maaien, bokken en op z'n achterste benen staan. Hij is niet te kalmeren ,en ...ik wordt er echt bang van...

Heeft iemand dergelijke ervaringen of tips ?

Dat ie druk wordt aan het halster met vaststaan.. is niet erg.. dan heeft hij een probleem. Maar dat ie op zijn achterbenen kan staan is vreemd. Dan zal het touw al te lang zijn.
Een halsband is idd een optie. Paard laten merken dat ie die band om heeft. Die kan je aandoen met een halster en touw via halster vastmaken zonder lang touw. Als hij zijn zin krijgt dat ie los mag.. dan heeft ie dat ontdekt en ben je verder van huis.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 04:32

Gewoon veel oefenen. Hij moet leren dat er niks gebeurd wanneer een ander paard weggaat. Ik ben er geen voorstander van om het paard los te maken en er mee te gaan lopen. Zo leert hij het niet. Geef hem de tijd. De verhuizing naar een nieuwe plek speelt natuurlijk ook mee.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:19

Albert schreef:
Zet je paard vast aan een halsband die niet stuk gaat en ga vervolgens net zo lang komen en gaan met een ander paard oefenen totdat dit gedrag over is.

ik vind dit toch wel eng , ik ben bang voor beschadiging van de nek , de omschrijving klinkt mijn in de oren als een lichtelijke paniek situatie voor het paard.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:27

zoals zo vaak op bokt... moeilijk om te beoordelen vanachter je PC. Als het echt angst is (wat heel goed zou kunnen) is vastbinden totdat hij er aan gewend is geen optie (in mijn ogen althans). Als iemand bang is voor muizen sluit ik haar ook niet op in een kamer met 150 muizen en wacht totdat ze er aan gewend is. .... Niet heel erg efficiënt....