B Springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

B Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 10:36

Eindelijk heb ik dan de moed bij elkaar verzameld, denkik :D , om te gaan starten met springen.. Maar nu hoor ik in mijn omgeving dat er best veel verschil in hoogte zit met de B parcoursen per concours.. Dus welke doorgewinterde springruiter kan mij vertellen bij welke concoursen ik een beetje moet beginnen???
O ja Regio Haaksbergen!!!met een straal van 30 km!!

DAnkudanku!!!

Scum

Re: B Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:22

Zoiets is meestal per regio geregeld. Bij ons in de wijde omtrek staat een B parcours minimaal op 1.00 hoog en minstens 1.00 breed. En in de barrage altijd 10 cm hoger en breder. Ook als ik 30 km verderop ga.
Ik woon overigens niet bij jou in de buurt ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:23

De hoogtes zijn toch vastgesteld? Er zijn maximale hoogtes en breedtes aan de hindernissen verbonden. Hier moet de organiserende vereniging en parcoursbouwer zich aan houden.
In het B is het dus maximaal 1 meter en de barrage is 10 cm hoger. Het kan dus zijn dat er bouwers zijn die alles op de maximale hoogte zetten, maar er zijn er ook die het wat soepeler zetten en wat lager bouwen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:49

Vragender is een leuk concours, net al bijvoorbeeld Barchem of Lochem.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:51

ik dacht dat het altijd van de groote van je pony hing ?
een d/e pony heb je 90 cm toch?
en een paard 1.00 m en
ga zo maar verder?

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:45

D pony is dacht ik 80 cm?

maar even on-topic:
het klopt dat er gewoon een MAX is. dat maakt niet uit welke wedstrijd.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:53

Officieel hoort het inderdaad tot max. 1 meter te staan (paarden)
Het gebeurd nog wel eens dat als de bodem bijvoorbeeld slecht is het wat lager staat.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:15

Hier in de buurt verschilt het nogal. Op de grotere concoursen staat het een stuk dikker dan de kleine concoursen. Anders moet je aan je instructeur vragen wat leuke wedstrijden zijn om mee te beginnen.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:51

ik zou met de wat kleinere concoursjes beginnen. daar bouwen ze meestal simpeler dan op de grote wedstrijden met veel deelnemers.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:23

Er zijn in onze regio heel veel mogelijkheden om parcoursen te rijden die net iets lager staan. Bij vrijwel elk officieel concours kun je bijv. oefenspringen vanaf 80 cm. (even goed de vraagprogramma's lezen). Verder is er in Saasveld in oktober een BB springen wedstrijd 80 cm. en (ik weet niet hoe oud je bent) zou je 40+ kunnen gaan starten in de B. Dat is een cometitie in de winter met maandelijks een wedstrijd in de regio (Lonneker, Hengelo, Denekamp). De B staat hier op 80cm. L op 1.00 meter enz.
Wellicht is dat een idee om een beetje ervaring op te doen en te kijken waar je staat met je paard? Officieel starten kan altijd nog toch? Succes!

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 13:56

he Pieder, bedankt voor je reactie, Saasveld heb ik al opgegeven de BB , en ik ben 32 dus de 40 + kan nog niet... dus das dan weer jammer...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:59

Je hebt uiteindelijk het oefenparcour bij de Isidorusruiters niet gereden omdat je het niet aandurfde waarom wil je dan nu wel officieel starten? Hier in de regio kom je idd veel concoursen tegen waar redelijk aan de maat gebouwd word! Als je dan toch wil starten zoek de kleinere concoursen op, zoals bijv. afgelopen zomer in Bentelo!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:51

als je echt wil beginnen met het B springen zou ik vooral veel op gaan geven aan de begin van het seizoen, dwz straks dus in het binnenseizoen. Vragender is meestal goed te doen, barchem ook!
En anders gewoon aantal keer BB starten, dan kom je vanzelf een beetje in het ritme, waardoor het allemaal ook makkelijker wordt.

Op kleinere concoursen wordt niet per definitie makkelijker gebouwt. Is wel fijner voor de rust met losspringen misschien, maar ook daar kun je ook lastige parcoursjes tegen komen

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:10

Dan stel ik direct maar een vraag, bij paarden is het dus B 1 meter en breedte is dan 1 meter ( betekend dit dat de hindernissen ook 1 meter uit elkaar staan dus dat je een breedte sprong maakt?) Ga nog niet officieel starten maar hoop dit in de toekomst wel rond te krijgen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:36

Jammer dat je niet in de Hoeve bent gestart, het was super relaxed, hele goede sfeer, mooi parcours met lange eenvoudige lijnen, echt reuze gezellig en perfect om eens een beetje te testen waar je staat (en je paard ook natuurlijk)! Bentelo is ook een aanrader inderdaad, 13 september kun je ook springen in Buurse (70 of 90 cm.), is een mooi concours en ook erg gezellig!

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:00

buurse mag ik niet starten want ik heb een startkaart.

Lucinda82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:15

Wat is slim is om te doen dat je op een wedstrijd een keer BB start en daarna gelijk B. Je paard en jezelf zijn dan aan het parcours gewend, dus dan valt het B al snel heel erg mee. Niet ieder concours organiseert BB, dus daar zul je dan wel even goed naar moeten kijken. Succes!

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 16:45

he lucinda dat kan idd ook een idee zijn! Ga a.s. donderdag naar oefenparcours bij ons in de buurt en wilde dan 80 en een meter springen.. vandaag met de les sprong mijn merrie ookweer 3 gaten hoger dan wat er stond dus ze kan het wel..

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:15

In Barchem is iedere donderdag oefenspringen de hele dag door. 8-)

Pucksnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:59

In het noorden van het land wordt laag gebouwd!

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:41

Kijk, dan woon ik ideaal!

TabeR schreef:
Dan stel ik direct maar een vraag, bij paarden is het dus B 1 meter en breedte is dan 1 meter ( betekend dit dat de hindernissen ook 1 meter uit elkaar staan dus dat je een breedte sprong maakt?) Ga nog niet officieel starten maar hoop dit in de toekomst wel rond te krijgen.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:12

Voor zover ik weet wordt de breedte van een oxer bepaald door de hoogte van de eerste hindernis van de sprong. Hij is ongeveer net zo breed als ie hoog is dus zal ongeveer 0.90 tot 1.00 meter breed zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:16

Jeanine84 schreef:
Je hebt uiteindelijk het oefenparcour bij de Isidorusruiters niet gereden omdat je het niet aandurfde waarom wil je dan nu wel officieel starten? Hier in de regio kom je idd veel concoursen tegen waar redelijk aan de maat gebouwd word! Als je dan toch wil starten zoek de kleinere concoursen op, zoals bijv. afgelopen zomer in Bentelo!

Als ik dit lees vraag ik me idd ook af of je uberhaupt al een B parcours in moet willen? De B in de regio Twente staat geregeld aan de maat. Zoek eerst wat parcoursjes in de achterhoek op, of bijv. richting Marienheem of Heeten. DAar staat het vaak wat makkelijker.

@ jeanine: ik vind Bentelo niet bepaald een klein concoursje eigenlijk :+

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:29

Het leek mij vorig jaar dat er bij ons aan het begin van het seizoen vriendelijker wordt gebouwd dan later in het seizoen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:28

Daar wordt hier in Twente iig niet naar gekeken. K moet wel zeggen dat de parcoursen waar Jos Brinkman bouwt, het lager staat dan de rest. Hij kan echt zo goed bouwen, dat met een parcoursje van 90 nog maar een paar overblijven voor de barrage.

Moet wel zeggen dat het ECHT hoge bouwen wel minder is dan eerst.