Puntjes op de i !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Puntjes op de i !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 10:34

Beste juryleden en bokkers,

Allereerst ben ik blij met alle juryleden, want zij steken tijd in onze hobby! Dank u! :D

Een vraag: wat willen jullie zien bij het afwerken, oftewel puntjes op de i, tijdens een proef?
Ik rijd L2 met een Friese merrie en weet van mezelf dat ik vaak denk: oké, zo is het wel prima. Vervolgens laat ik punten
liggen omdat ik de boel eerlijk gezegd maar een beetje half afmaak. Ik wil dus leren om de oefeningen beter af te maken.
Bedoelen jullie daarmee vb. goed door de hoeken, middendraf netjes terugrijden, duidelijkere overgangen?

Ik hoop op veel reacties! *D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:00

Recht houden op de rechte lijnen, buigen in de hoeken/wendingen. Op de letter rijden, ook de overgangen. Dus ook de tempowisselingen op de letter, verruimen vanaf de letter en echt terug op de letter.

KarinvdM

Re: Puntjes op de i !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:51

De tempowisselingen ook duidelijk markeren, dus echt vertrekken bij de letter en bij de volgende letter een duidelijke overgang terug.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 08:48

OK
Da's al iets om op te oefenen!

Verder nog..?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:51

Zorgen dat het beeld over het algemeen gecontroleerd is. Dus geen paard wat te snel gaat en wellicht voor je been weg loopt of een paard wat achter je been is en daardoor nauwelijks meer reageert. Het beeld is fijn als het lijkt dat het haast vanzelf gaat :) En als je paard zo loopt, dan is het ook gemakkelijker om de oefeningen goed voor te bereiden en uit te voeren.

Een goede zit is ook van belang. Mijns inziens mag de ruiter of amazone voor een fijn beeld niet teveel opvallen, want dat stoort echt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:09

Een vriendin van mij presteert het ook om iedere keer niet nauwkeuring in de proef te rijden. Niet goed op de letter of overgangen niet goed voorbereiden. Dit komt door de zenuwen en opperste concentratie waardoor ze volgens mij vergeet te denken :D .

Zelf had ik dat ook heel erg, maar nam dan per proef een doel voor ogen. Zo van nu ga ik extra opletten op de uitgestrekte galop. Op moment dat je dat onderdeel dan moest rijden dacht ik, o ja daar zou ik extra aandacht aan geven.

Ook bij het trainen kun je er voor zorgen dat je bv bij het handveranderen middendraf elke keer hetzelfde denk bv
Hoek goed door, als mijn lichaam bij de hoekletter is van de hoefslag komen, rechtrichten/balans, weg rijden, overgang terug, net voor letter op hoefslag komen, hoek weer door.
Als je hier bewust bezig mee bent, ga je het vanzelf onbewust standaard goed doen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:13

Ja proeven rijden is wel wat een vak apart :) Doelen stellen is een hele goede manier om bewust met je proef bezig te zijn. Zorg wel dat het haalbare doelen zijn en waar je zelf invloed op hebt.

Een doel als: ik wil vandaag de 1e prijs halen! Is niet echt handig, want je hebt geen invloed op de andere deelnemers en de beoordeling van de jury.
Je kunt beter zeggen: ik wil vandaag een nette proef neerzetten! Dat heb je voornamelijk zelf in de hand :)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:01

Ik heb afgelopen weekend de B en het L2 ponies gejureerd.
Er werd echt slordig gereden, gebroken lijntjes van 5 meter die amper 2 meter waren. Daar lieten ze dus echt punten liggen!

Rij echt bewust onderdeel voor onderdeel, netjes afwerken met de juiste stelling en buiging.

Pucksnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:40

Met middendraf (als voorbeeld) diep de hoek inrijden en netjes terug nemen en been geven.
Daarna open je je hand en rij je richting 1 meter voor de letter waar je heen moet.
Dan heb je igg een rechte lijn en een goede middendraf.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:16

Slordig rijden is voor mij ook een echte afknapper :j
Laat zien dat je je proef kent, je bewust bent van wat je aan het doen bent en als er iets niet goed gaat, los het dan rustig en netjes op!

Hoe vaak ik wel niet gedacht heb 'Je weet toch dat die wending/oefening eraan komt, hoe kun je die dan zó slordig rijden terwijl je tijd en ruimte genoeg hebt om voor te bereiden?'. Het lijkt wel of sommige mensen pas aan een oefening beginnen als ze bij de letter zijn, terwijl je de meters daarvoor al zo veel kunt doen om het resultaat van de oefening op te krikken! En dat is niet makkelijk, maar als je dat kunt benutten kun je (als de rest natuurlijk ook voor elkaar is) hele strakke proeven rijden met dikke punten ;)