Paard vervelend zogouw ik naar de ring stap.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Paard vervelend zogouw ik naar de ring stap.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 14:20

Onze Melody heeft weer een nieuw geintje bedacht.
Zoals sommige van jullie misschien weten hebben Melody en ik hele diepen dalen.Melody is ontzettend dominant dat uit zich weleens in weken niet meer na willen geven en gewoon niet voor je willen werken.
Uiteindelijk dat allemaal opgelost,loopt thuis heerlijk,met losrijden ook..geen vuiltje aan de lucht kan vragen wat ik maar wil en ze doet het.
Maar zogouw ik naar de ring stap word ze stug,wel dr neusje net niet vergenoeg erin houden,ze pakt gewoon vast bijde kanten en blijft op een bepaald punt hangen met dr neus (ziet er redelijk rond uit maar net die laatste cm wil ze niet verder).

Ze is er gewoon niet doorheen ookal lijkt dit voor het oog wel.
Iemand tips om dit op te lossen?Het is zo frustrerend ze loopt met losrijden de sterren van de hemel,thuis ook en in de proef gaat het mis.

Ik rijd haar thuis en met losrijden al veel tempowisselingen zodat dr neus bij me komt en ze goed aan mn been komt.
Dit is ze ook totdat ik de ring in ga...Zitten steeds net wel of net niet aan een winstpunt (B)en dat terwijl ze met gemak dik een winstpunt zou lopen als ze loopt zoals met losrijden.

Ik word hier zo zuur van,ik wil het niet opgeven we zijn al zo'n stuk opgeschoten maar soms denk ik...k verkoop dr!
Maar het is zo zonde want ze heeft de capaciteit en de gangen om het Z aan te kunnen aleen dat gedrag...

cheyentic

Re: Paard vervelend zogouw ik naar de ring stap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:23

het zou kunnen dat jij door de spanning van ´ohw nu komt het proefje´ misschien iets meer spanning in je lijf krijgt.. dan zou het kunnen zijn dat ze stug word aan de voorkant.. probeer eens een keer diep in te ademen en bewust te ontspannen zodra je de ring in rijdt..

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 14:25

Dat is het niet ik ben wel zenuwachtig maar niet meer als andere keren.
Ook loopt ze thuis al met gemak een L2 proefje winstpunt waardig(heb les van een Z jury)het lijkt voor mn gevoel alsof ze zich gaat lopen vervelen als ze de ring in moet..

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:31

Erg vervelend allemaal, maar de meeste oorzaken voor ongewenst gedrag worden veroorzaakt door de ruiter. Wellicht moet je toch eerst eens beter naar je zelf kijken/luisteren, voordat je je paard de schuld geeft. Zorg dat je goede instructie krijgt (dat je ook met iedere les weer huiswerk hebt) en met een gezonde dosis verstand en doorzettingsvermogen, zal het allemaal best wel goedkomen.

Misschien kun je je ergens voor een clinic inschrijven, of start een keer HC, zodat je in de proef veel meer durft te gaan rijden (kost je dan toch geen verlies).

En een instructie op Z niveau zegt mij niets :o Ik heb les gehad van een PSG ruiter en daar kon ik me niet in vinden en ik heb ook les gehad van een meisje van 20 en dat ging in de basis super! Sommige mensen kunnen beter rijden dan lesgeven en andersom en je moet gewoon de juiste combi hiervan vinden in jouw instructie, zodat jij en je paard steeds meer een team worden.

succes

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 14:41

Ik geloof ook wel dat het door mij kan komen,vaak haal ik mezelf naar beneden omdat het paard naar mijn idee niks mis doet.

Maar het zit in de combinatie,dat is al aan het verbeteren.
Eerst kan Melody mij gigantisch opfokken en daardoor werd zij weer rennerig.Dat is voorbij ik blijf mn eigen dingetjes doen of ze nu wel of niet wil luisteren,en blijf zelf vortaan rustig wat ze ook doet.

Durven te rijden hoorde ik eerst van mn instructeur ook dus dat ben ik naar mijn idee ook meer gaan doen,is ook te zien want de impuls was eerst slecht en die is nu meestal een 7 waard.

Over de instructie niks dan lof ik heb het idee dat hij ieder paard aan het lopen krijgt.Hij rijd overigens zelf geen Z maar jureerd t/m Z2 dus hij weet wel wat de jury's over het algemeen willen zien.Het klikt ook super ieder punt waar ik tegen aan loop weet hij een oplossing voor en daarna blijft dat ook goed gaan.

Dit is gewoon zo lastig we trainen zo veel en hard ervoor maar je kunt niet trainen tegen zoiets heb ik het idee?

Clinic heb ik overigens weleens aan gedacht maar hier in de buurt is dat erg weinig.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:02

Dit is een heel vervelend probleem. Zoals je het nu omschrijft ligt het probleem aan jou (helaas of gelukkig). Op wedstrijd zie je heeeeel erg veel paarden die precies hetzelfde doen als jouw paard. Thuis en met losrijden lopen ze prima in de aanleuning. Maar in de proef bouwt de ruiter net wat spanning op. Vaak uit zich dit in het vasthouden en het verkrampen van de armen en schouders. Waardoor het paard geen zachte meegaande hand meer voelt, maar wat weerstand. Waardoor het paard niet meer geheel zal nageven.

Ik weet niet of je kundig genoeg bent om dit zelf op te lossen. Simpelweg door eraan te denken; Armen los, loslaten, ontspannen. Of dat je hiervoor een instructeur nodig hebt die je tijdens je proef eraan helpt herinneren. Start in dit geval een keer HC, meldt aan de jury je probleem en laat je instructeur ingrijpen indien nodig. Het is een cirkel die je moet doorbreken.

Hiertegen kun je wel trainen, maar alleen in de wedstrijdring en niet thuis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:07

Ga eens een keer hc starten, dan maakt het niet uit hoe je rijd want je doet voor spek en bonen mee en zo kun je heel relaxt de ring in, want dat ene zinnetje van jou: niet zenuwachtig,niet meer dan anders, daar ligt waarschijnlijk je antwoord.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 17:11

Wat je zegt kan wel kloppen.
Ze begon in de eerste proef,daarna had ik 7min tussen de 1 en 2e proef zitten.
Ik heb haar toen geprobeert met haar neus weer terug te krijgen op het juiste punt doormiddel van middendraf rijden,verzamelde draf en bijna stap hierdoor is ze beter aan mn been.
In het begin reageerde ze zelfs daar niet helemaal lekker op,nu weet ik van de priveles dat ik afentoe sterker ben in mn rechterhand en links wil ze met losrijden weleens vastpakken daardoor.Ik heb haar even mn handen mee naar voren gegeven en langzaam weer bij me gehaald,dit scheelde best wel.
Aleen dr neus kwam er net niet ver zat in wel was ze even weer soepel in dr mond.
Zogouw ik de ring weer in moest was ze bijna de halve proef goed te rijden en toen begon ze weer..

Ik vind je verhaal dus wel logisch klinken!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 17:14

Ik kan wel HC starten maar ik denk dat het dan de keer dat ik weer gewoon start hetzelfde zal zijn.

Op concour zeiden er een paar dat ik haar ookal luisterd ze met losrijden, voor de proef flink op dr flikker moet geven, ook al doet ze niks fout zodat ze weet dat ze moet luisteren ,toch lijkt me dat niet de oplossing als ze niks verkeerd doet waarom dan straffen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:23

Nee dat is ook zeker niet de oplossing. Er is namelijk geen enkel paard dat denkt; Jeej nu ben ik tussen de hekjes, dan kan ik lekker de boel in de maling nemen. Het is altijd de ruiter die het paard op een of andere manier blokkeert, waardoor het dit gedrag gaat vertonen.

Probeer iedere wending die je inzet bewust te rijden en daarna ook weer bewust los te laten. Begin van je volte, bewust loslaten, einde volte, bewust loslaten. Probeer jezelf op deze manier erdoorheen te helpen.
Of laat je voorlezer stiekem af en toe LOS zeggen als ze niets te doen heeft ;)

Hoe gaat het trouwens als je thuis een proefje rijdt?

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:43

En verwacht ook niet van je paard dat ze daar gelijk op reageert. Het is waarschijnlijk een patroon geworden voor jullie en ze zal er aan moeten wennen dat het nu "anders" is. Kan best dat ze eerst nog in gesteld blijft op het oude patroon. En het hoeft ook niet zo te zijn dat je gigantisch gespannen bent. Het minste geringste merken ze al! Dus als jij in je proefje denk: blijf nu alsjeblieft zo lopen!! En je verkrampt daarbij (houdt je adem een beetje in of spant je bilspieren/knieën) dan zal ze daar op reageren. En maar goed ook, want dan zal ze ook reageren als je echt ontspannen blijft!

Op d'r flikker geven heeft idd helemaal geen zin. Als je nou een gespannen paard wilt, dan moet je dat doen. Ben blij dat je dat zelf ook wel begreep:)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 17:54

Ik moet haar zoiezo heel bewust rijden,tis er eentje waarbij je rustig de volte in moet zetten,buitenbeen erbij houden en alles heel bewust rustig moet doen,let je daar niet bij op dan zwaait ze uit of word scheef of dr impuls valt weg.

Zoals bijvoorbeeld de gebroken lijn daar denk ik heel bewust,stelling links,buitenbeen erbij...paar passen naar voren,stelling overpakken...buitenbeen erbij naar het bordje rijden en stelling duidelijk naar binnen.
Als ik dat rustig doe blijft ze vaak lopen zoals ik doe,maar het minste of geringste dat ze heet is of vastpakt denk ik niet meer logisch na over de onderdelen.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:15

Zorg dat je je proeven ook goed kent, en rijd je onderdelen goed voorbereid in en maak ze netjes af. Vaak kom je dan ook rustiger je proef in en neem je (on)bewust meer de tijd voor je onderdelen, zodat de de evtuele spanning kan laten afvloeien. Als jij ook rustig in je hoofd bent, dan is je paard dat ook. Lekker ontspannen in je schouders en armen blijven en ga thuis ook goed op je ademhaling letten met rijden en gooi tussendoor je schouders lekker los.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 20:17

Op ademhaling letten dat werkt wel iets voor als ze probeert mij op de fokken,dan adem ik diep in door mn neus en heel rustig uit door mn mond.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:18

Zo te lezen ben je je wel bewust van je eigen "problemen" waardoor je gespannen de proef ingaat. Misschien is het enkel een kwestie van kilometers maken en lekker vaak starten, zodat jullie in een fijn wedstrijdritme kunnen komen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 20:25

We zijn nu 7 wedstrijden weg geweest dit jaar daarvoor ben ik 4 jaar niet met haar op concours geweest.4jaar geleden zijn we een half jaar gestart.

Het gekke is mn eerste wedstrijd ging gelijk heerlijk terwijl ik toen mega zenuwachtig was.Gelijk 2 winstpunten en een 2e plaats met een pony tussen de paarden.Daarna reed ik ook nog mn punten maar werd ze wel wat stugger in de ring..

Kan het niet zo zijn dat ze zich verveelt in de B proefjes,thuis loopt ze met gemak een L2 proef en volgen de dingen zich sneller op als bij een B proef.Dat ze teveel tijd heeft om dr koppie van het werk af te halen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:22

Dat kan wel, maar het lijkt me niet logisch dat zich dat uit in jouw problemen. Die typisch zijn wanneer de ruiter (onbewust) teveel vasthoudt.

Maar dat is iets waar je wel wat mee kunt. Kwestie van kleine dingetjes invoegen. Extra ver de hoeken inrijden op je binnenbeen, stukjes schoudervoor rijden, kleine tempowisselingen. Dat zijn dingen die de jury nauwelijks opvallen als je ze in de grijze gebieden doet, maar het houdt je paard wel alert.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:36

Misschien helpt he ook om meteen zodra je de ring binnenkomt haar aan het werk te zetten zodat je vasthoudt waar je met het losrijden mee bezig was. Je hebt minstens een rondje om de ring te verkennen voor je het startsignaal krijgt. Rijdt meteen met impuls, doe een paar overgangen of tempowisselingen, een figuur waar ze een haar hoofd bij moet houden (bv. volte 10m). Dan kunnen jullie allebei niet te veel aan andere dingen denken maar ben je meteen bezig. Zeker als je een paar keer HC zou starten, kan je dat desnoods eerst iets langer doen en dan steeds sneller naar de start toewerken. Succes!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:46

Hey, ik denk ook dat het je eigen spanning is hoor. Probeer er maar eens op te letten wat er met je ademhaling/hartslag/spieren/etc. gebeurt als je gespannen raakt. Of: wat er in je hoofd gebeurt. (Bij mij: heel druk in m'n hoofd en niet goed kunnen nadenken, laat staan concentreren). Als je je daar (meer) bewust van bent, kun je het bij jezelf herkennen als je op wedstrijd gaat. Waarschijnlijk zul je merken dat je inderdaad een bepaalde spiergroep onbewust aanspant - zoals al werd gezegd, vb. schouders ietsje optrekken. En inderdaad: het paard weet niet dat het binnen de bordjes spannender is dan tijdens losrijden haha :D, dus waarschijnlijk voelt hij toch jouw spanning.
Ik heb het ook wel eens gehad tijdens een rubriek bestgaand rijpaard. Paard was helemaal ril leek het en wilde alleen maar zo hard mogelijk. Ik vond het eng! Aangezien ik zelf ontzettend zenuwachtig was, werd het paard het ook....Normaal is ze superbraaf en luistert ze heel goed. Een voorbeeld waarin het dus echt aan de amazone ligt. ;)

Tip: ga zitten als je de proef rijdt.
Gewoon zitten op je paard, zo diep mogelijk in het zadel. Ik merkte bij mezelf dat ik van de zenuwen niet meer ontspannen ging zitten en daardoor verloor ik het contact met de rug. (gevolg: sterk van voren)
In galop: diep uitademen. En....haal voor jezelf het 'moeten' er voor 7 minuutjes vanaf. Je zult zien dat je ten 1e veel meer lol beleeft en daarnaast ook beter presteert als het niet allemaal krampachtig in die 7 min. 'moet'.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:10

Ik herken dit heel erg.
Toen ik begon met mijn pony (en die was al 2 keer Z2 geweest) had ikd it ook steeds.
Net niet dat kleine stukje en dan idd af en toe een puntje rijden, maar vaak ook niet.
Ik heb een tijd lang alles en iedereen er de schuld van gegeven maar uiteindelijk heb ik uitgevonden dat ik de gene was waar het probleem bij vandaan kwam.
En voor je gevoel doe je niks anders dan anders, maar schijnbaar is dat toch zo.
Het enige wat bij mij heeft geholpen is kilometers maken, filmen en jezelf er van bewust zijn dat jíj degene bent waar fouten vandaan komen, niet je paard.
Het klinkt heel hard, maar toen ik dit eenmaal door had ben ik van de B naar de M2 gevlogen zo ongeveer.
Niet opgeven, lukt echt wel :j

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:19

Ik geef absoluut niet op,ik geloof ook dat het aan mij kan liggen.

We hebben diepere dalen gehad,een jaar terug wilde ze van de 1 op de andere dag helemaal niet meer nageven.We zijn 3maanden bezig geweest haar weer goed te krijgen nu loopt ze heerlijk dus dit is het enige waar de puntjes nog op de I moeten.

Tis gewoon erg frustrerend als thuis en met losrijden word gezegt dat het een aardigheid is om naar te kijken zoals die pony loopt en het er dan in de proef niet uitkomt snap je...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:22

Ik geloof ook zeker dat het je gaat lukken, anders had je dit topic ook niet gestart, want blijkbaar wil je het wel echt. :)
Gewoon veel kilometers maken, neem d'r ook mee naar een ander terrein zonder wedstrijd te rijden en doe daar precies hetzelfde als je op een wedstrijd zou doen :)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:27

Ik wil het ook echt.Ik wil gewoon laten zien dat ondanks de tegenslagen we toch ver kunnen komen ook tussen de paarden.
Een ander had haar allang verkocht toen ze zo een half jaar geleden was,niks werkte meer om dr af te laten buigen.Ze wist dat ze sterker was en gebruikte dat tegen me..
Het gaat lukken...thanxx voor de tips!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:27

Ik denk ook dat het toch aan de ruiter ligt! Je zegt dat je niet anders bent als je de ring in gaat maar iedereen is dan wel anders denk ik! Je neemt toch misschien onbewust een strakkere houding aan want je wilt natuurlijk heel erg je best doen.