Jawel de steigerfase!!!
Ok hij steigerde weleens naar andere paarden in de bak, of als hij los is... Maar niet naar mij
Ik liep de eerste keer naar het land (zonder halstertouw, eigen schuld dikke bult), en hij begon me opeens een partij te steigeren!!! Kaarsrecht met de voorbenen trappend!!! Ik heb hem met een boze stem naar beneden gekregen en 2 tellen daarna deed hij het weer ik was inmiddels in het land gearriveerd en heb hem helaas los moeten laten...
Die avond lag ik in bed en kon er eigenlijk niet van slapen, ik zocht een excuus waarom mijn lieve, knuffel ineens zulk gedrag vertoonde (Ja dat zijn hengsten!!!
)... Ik dacht aan misschien iets scherps in zijn hoef...Maar nee hoor!!! De volgende dag zette ik hem los in de bak, koppelde me hengstenketting af en hij ging recht tegenover me staan steigeren
Ik heb hiervan geleerd en wil niet meer voor verrassingen komen te staan!!! (Ik wist al dat je ter allertijden gewoon een halstertouw moet gebruiken, maar ja hij is zo lief, ik ben eigenwijs...)
Ik ging vandaag dus met hengstenketting en zweepje op naar het weiland... En ja je raad het al!!! Steigeren voor vaderland!!! Met de ketting hem naar beneden proberen te halen maar dat lukte niet toen heb ik hem een klap verkocht en hij stopte ermee...
Mijn vriend stond erbij (27 jaar) en is zich gaan verstoppen, terwijl ik riep doe het hek dicht, want daar had ik de kans nog niet voor gehad... En vervolgens lachend zeggen dat het wel een mooie foto was geweest!!! Mannen RRRRRRRRRRR!!!
Ik hoop dat mijn paardenman vandaag goed heeft begrepen dat dit niet de bedoeling is en dat hij het voortaan uit zijn hoofd laat!!! Ik was eigenlijk niet bang toen het gebeurde, keek natuurlijk wel goed uit dat zijn voorbenen niet tegen me hoofd aan knalde, maar ik baalde er gewoon flink van!!! Voor mij zat er niets anders op dan hem op zijn strepen te zetten...
Verder is het een heel goed opgevoed paard
Om, voetje geven, naar achter op commando, kusje, stap, draf, als ik andere kant zeg draait hij zich om als hij los staat en gaat de andere kant op, NEE is dat mag niet, volgt mij aan het halstertouw, Ho, kom (hij komt altijd meteen naar me toe, ook als hij in het land staat!), in de bak volgt hij me los, rent achter me aan (natuurlijk pas ik hier wel mee op, you never know), als ik rondjes draai draait hij met me mee. gaat zo de wasplaats in, trailermak, niet schrikkerig als we gaan wandelen, loopt los naar zijn eigen stal... Echt een heel vrolijk (nonstop oren naar voren), leergierig, knuffelig beest...
Dus mensen ik moest dit gewoon even kwijt!!! Ik hoop dat ik vandaag goed heb gehandeld en dat dit een fase was die snel voorbij is... Ik word het liefst helemaal niet boos op hem, maar ik ben wel heel consequent in zijn opvoeding, nee is meestal genoeg, en positieve dingen belonen vind hij geweldig, maar dit vond ik gewoon een stukje opvoeding en iets wat ik meteen af moest straffen...
Misschien steigert hij omdat hij graag naar de wei of bak wilde, of omdat hij wil patsen, of hoger dan mij wilt staan...
Nu heb je verklaringen als hengsten steigeren eenmaal sneller, ze doen het tegenover andere hengsten, ze hebben pijn, ze willen hoger dan je staan, ze zijn bang...
Maar wat is er nog meer? Ik ben erg benieuwd wat er in zijn koppie omgaat...
Waarom denken jullie nou dat paarden in het algemeen steigeren?
Niet slapen!!!Sorry voor de lap tekst!!!
Ik ben benieuwd wat jullie denken!!!
. Ook kan angst of pijn een oorzaak zijn, maar dan nog vind ik niet dat een paard náar je toe mag steigeren, pijn uit zich eigenlijk ook alleen maar onder het zadel in steigeren. Hengsten steigeren vaak als ze opgewonden zijn, stonden er merries in de buurt?. 
. Niets is zo frustrerend voor een merrie om telkens zonder resultaat voor een ruintje te gaan staan en nul op het rekest te krijgen. Dat vergeten mensen ook weleens.