Heey over twee weken ga ik met me NRPS'er hier onder het zadel "keuring" rijden. Ik heb hier geen ervaring mee ofzo, dus ik zou het een en ander willen weten.
Ik weet in middels dat hij bijde kanten op moet stappen, draven en galloperen, en verder over hoe de gangen er uit moeten zien weet ik ook wel, maar even het totaalplaatje.
Die juri's.. zeggen die wat je wanneer moet doen of moet je zelf maar een beetje rondrijden?
En er mag geen sjabrakje onder het zadel, wel een gelpad? of zadelonderlegger??
Is het de bedoeling dat het paard veel stil staat? wordt er ook gelet op overgangen? of alleen op de gangen?
en je moet toch wel gewoon wedstrijdkleding aan?>ik, als ruiter.
en de voetjes, baard, en oren mogen/moeten die geschoren worden?> wat is gewenst?
De jury geeft aan wanneer je wat moet doen. Tis de bedoeling dat iedereen netjes achter elkaar blijft rijden. Alle gangen dienen te worden getoond. Stap stel je het liefst zo ruim mogelijk voor waarbij het paard zijn passen afmaakt. Draf bij voorkeur zoveel mogelijk laten zien (dus uitgestrekte draf), galop enigszins richting de verzameling, dus lekker bergop. Een zadelvormig dekje mag, ik meen alleen een bontje ook, maar niets wat de ribbenkast bedekt zeg maar, dus geen standaard pad of sjabrak. Verder zorg je dat je paard er zo netjes mogelijk uit ziet.
X_Linz_X
Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-09 13:21
ah zooh! dus scheren mag gewoon. fijn trouwens dat er wel íets onder het zadel mag!
In de stap en de draf kun je inderdaad het beste een middendraf laten zien, maar dan alleen als je dit er ontspannen uit kunt rijden. Het heeft geen zin om je paard geforceerd te laten strekken, probeer op de lange zijde de gangen wat ruimer te laten worden. Op de korte zijde weer wat opvangen en op de lange zijde weer ruimer laten worden.
okee! bedankt! ja maar strekken kan die van mij wel:P hihihi! stamboekregels,, waar kan ik die vinden?? ik zoek wel even:) en gallop? lekker rustig , en dan laten "springen" zegmaar? toch??
ww.nrps.nl misschien? Anders moet je dat even aan een kenner vragen. Per stamboek is er namelijk een andere wenselijke toilettering. Ik verwacht dat je bij het NRPS gewoon alles moet scheren, knippen en vlechten, maar ik weet het niet zeker.
Mooi gedragen galop laten zien. Maar ook hier geldt, liever dan wat vlug, dan dat je hem krampachtig probeert te verzamelen en daardoor de beweging door de rug blokkeert.
oke.. nee op nrps.nl kan ik niks vinden..... (kan misschien ook aan mij liggen maar ik zie het zo snel niet gaan) ook met googlen gaat het zo niet... maargoed ik dacht zelf ook al gewoon alles scheren en vlechten..
maar de juri zegt dus wat je moet doen. en moet je lang stilstaan? komt de juri dan dus rond het paard lopen? ik dacht het wel maar wel even belangrijk>
raakt de juri het paard aan? ik denk niet dat mijn hete knol dat goed vind, en ik wil geen ongelukken met al die mensen erbij!
Iedereen wordt op catalogusvolgorde door de ringmeester binnen gehaald in stap. De jury komt dan de ring ook al binnen en beoordeelt het stapgedeelte al wat. Daarna wordt iedereen verzocht af te wenden en met voldoende ruimte tussen de paarden/pony's halt te houden zodat de jury het exterieur en optoming kan beoordelen. Als dat gedaan is moet je een paardlengte voorwaarts stappen en weer halthouden tot de hele rij geweest is. Dan krijg je het teken op catalogusvolgorde te stappen (meestal rechtsom) en daarna krijg je het teken voor de draf. In de draf is het verstandig de momenten dat de jury kijkt goed te verruimen en de momenten dat de jury een ander beoordeeld wat meer terug te rijden, zo krijg je mooie verruimingen van achteren naar voren. Laat je paard of pony niet onder je vandaan lopen, want dan dragen ze zichzelf niet en maken ze de passen niet af. Probeer je paard of pony netjes aan de loodlijn of er iets voor voor te stellen. In de galop doe je hetzelfde, verruimen als de jury kijkt en wat terugrijden als ze niet kijken. Laat je paard of pony zoveel mogelijk op eigen benen lopen. Aan het eind wordt iedereen geplaatst. De jury raakt je paard niet aan, alleen bij het overhandigen van de rozet wordt je paard aangeraakt. Je moet zelf in wedstrijdkleding en je haar vast. Tegenwoordig mag je trouwens ook met een vierkant shabrak rijden bij bestgaand.
Op de site van het NRPS kan je zoeken op bestgaand rijpaard voor de omschrijving.
Maar waar en wanneer is het dan? Alle keuringen zijn al geweest en meestal worden de zadelrubrieken tijdens de provinciale keuringen verreden.
oke! dankjewel! 12 september, in haps (noord-brabant). maar het is niet heel groot hoor. vorig jaar waren maar 8 paarden die meededen met bestgaand rijpaard. ik ben nu aan het oefenen om goed terug te pakken en het paard dan in een keer met álle kracht weg te draven. goed??? wordt daar naar gekeken? ik moet zeggen dat hij een superdraf heeft! maargoed, lekker ontspannen en goed doordraven dus?:)
ik weet niet door wie het in georganiseerd. maar ik weet wel dat ik gewoon mee kan doen. voor bestgaand dus... en ze weten daar dat het een NRPS'er is.. dusss....
Oké. Ik denk dus dat een ander dit organiseert omdat, zoals ik in een eerdere post al aangaf, de NRPS rubrieken bestgaand altijd verreden worden tijdens de regionale/provinciale keuringen en het keuringsseizoen afgelopen is.
ja oke.. hoeft voor ons ook niet zo officieel. tis voor de lol en voor de ervaring: ( wil graag álles een keer gedaan hebben:$ ) en het is leuk dat er mensen zijn die er veel van af weten en dat je iets kunt winnen, en vooral de voorbereidingen en dan op de "wedstrijd" kijken wat je in ene paar weekjes berijkt hebt vind ik altijd leuk..")
iemand op stal zei dat je voor bestgaand rijpaard met het voorrijden gewoon de bandages om mag houding, witte dan he.. in tegenstelling tot de proeven bij knhs. (ja ik weet de redenen) maar klopt dit? ik bedoel niet losrijden he.. maar gewoon voor de juri..
sorry dat ik het omhoog schop , maar weet iemand of het de bedoeling is om in de ring met bandages te rijden? ik kan die man die er over gaat niet te pakken krijgen, en iemand zei dat dit min of meer verplicht is om er mee te rijden, maar omdat ik er niks over kan vinden....