Paard verbouwd stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Paard verbouwd stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 14:17

Hoi,

Mijn merrie van 7 jaar gedraagt zich op stal soms heel vervelend. Ze is erg lelijk tegen haar buurman en heeft momenten dat ze verschrikkelijk naar hem uithaalt en bijt. Hij geeft hiertoe totaal geen aanleiding. Dit gebeurd meestal nadat ze haar eten op heeft. Ze verspreid vervolgens haar hooi door de hele stal en dan begint het. De ene dag gaat het beter dan de andere maar als ze het eenmaal op haar heupen heeft dan schudt de stal op zijn grondvesten. We hebben al geprobeerd om een ander paard naast haar te zetten maar dat ging nog slechter. Ze staat van 6.00 tot een uur of 19.00 met haar 2 weidemaatjes in de weide, daarna gaan ze naar binnen. Ik ben ook erg bang dat ze zichzelf op deze manier een blessure bezorgt (afgezien van het irritante geklap). Zou het een idee zijn om de stal dicht te maken zodat ze geen buurman-vrouw meer kan zien? Alvast bedankt voor de tips!

Jaydee

Re: Paard verbouwd stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:20

Die weidemaatjes waarmee ze buiten staat, kan ze het daar wel goed mee vinden? En zijn dat dezelfde paarden, waar ze ook binnen naast staat?

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 14:23

Ja, dat zijn dezelfde paarden waarmee ze ook buiten staat, ze is duidelijk de leidende merrie (behoorlijk dominant). Ze kan het met 1 van de 2 goed vinden, met de ander redelijk goed (ze zijn geen dikke vrienden maar ze tolereert hem wel). We hebben met beiden geprobeerd om naast haar te zetten maar dat maakt dus niets uit.

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:26

Hmm... lastig.
Doet ze precies hetzelfde naar mensen die voorbij lopen dan?
En wat bedoel je precies met 'de stal dichtmaken' ?

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 14:29

Nee, naar ons (ze staat aan huis) slaat ze niet, ik kan ook rustig in haar stal komen als ze eet, het is echt op de andere paarden gericht. De stallen staan aaneengesloten met tralies ertussen zodat ze kunnen "neuzen" en elkaar dus ook zien. Zou het wat oplossen als we de tralies vervangen door bijv. staldelen zodat ze haar buur niet meer ziet?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:30

Hoe is het aan de andere kant van de box? Staat daar geen paard? Misschien heeft ze toch het gevoel dat ze de leider moet zijn en dat niet kan bewerkstelligen door de tralies heen. Ik zou zeggen: dichtmaken die scheidingswand. Onrust op stal is voor niemand goed, al helemaal niet voor de buurman, maar ook niet voor haarzelf. Ken je het verleden van je paard, als veulen? Klinkt bijna alsof ze als veulen geen normale tijd heeft doorgemaakt met weidegenootjes... Maar als dit je 'enige' probleem is zou ik het zo doen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 14:42

Nee, ik ken haar verleden als veulen helaas niet. Ze staat in de buitenste box dus inderdaad maar aan 1 kant "gezelschap". Verder is het een plezierig paard, vrolijk, pittig (kattenkopje maar op een goede manier). Wel wat heet in de omgang maar goed opgevoed en prettig in de omgang en het rijden.
De vorige eigenaar had haar alleen staan op een weitje met inloopstal. Het gekke is ook dat het niet doorlopend gebeurd maar de ene dag wel, de andere niet....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:31

Ik heb ook zo'n paard gehad. Was echt een vervelend paard op stal (en de leidende dominante merrie, zelfs in een kudde van 30 paarden :+ }> . MAAR als ze aan de zijkant stond, dus met maar een paard aan een kant en de boel van het tussenschot dichtgetimmerd (deur desnoods even omzetten, dat ze alleen haar hoofd naar buiten kan doen bij de muurkant), ging het goed. Dus ik zou het gewoon dichttimmeren. Ben persoonlijk wel erg van het contact en ze moeten elkaar zien maar je hebt af en toe paarden die het gewoon totaal niet op prijs stellen. Ze hoefden maar een oor in haar richting te draaien of een zwiep met de staart naar een vlieg te geven en ze hing alweer in de tralies.
Helaas, pindakaas, voor dit soort paarden even wat rust & geen doorkijkjes.

Een troost: als ze ouder worden wordt het wat beter. Ze is nu wat gekalmeerd (volgens haar nieuwe eigenaar die haar nu alweer 6 jaar naar volle tevredenheid heeft, ik had haar 8 jaar).

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 01:13

He, dat klinkt hoopgevend :D We gaan het in ieder geval proberen (dicht timmeren van de open ruimtes op stal). Ik ben idd ook groot voorstander van sociaal houden en opstallen maar dit werkt niet zo, voor niemand. En ach..ze staan elke dag zo lang buiten, lekker grazen en klieren met elkaar, die paar uurtjes op stal zal haar zo meer goed doen dan zoals het nu gaat!

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:18

denk ook dat je beter dicht kan maken. als ik het zo lees dan wil ze geen potterkijkers in haar stal bij haar eten. voor haar eigen veiligheid zou ik het dicht maken contact heeft ze voor de rest wel in de wei

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:45

bij ons was er ook een paard wat vaak uitviel naar haar buurman,
maar dat gebeurde als zij bijvoorbeeld aandacht kreeg en haar buurman niet en als hij dan kwam kijken..

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:59

Ik had ook zo'n Bob de verbouwer ( sinds hij thuis staat is hij de rust zelve).
Op de stal waar we gestaan hebben kon hij alleen via de ''voorkant naar buiten kijken maar op de een of andere manier mepte hij alsnog tegen de wanden aan als het hem niet aanstond.
Op een gegeven moment is zijn voorluik ( tralies) ook dicht gegaan omdat hij voorbijgangers zowel als voorbij gaande paarden aanvloog.
Hij vloog nog regelmatig in de tralies maar kon in ieder geval niemand meer grijpen.
Zelfs als er mensen in de bak aan het rijden waren ( hij kon de bak inkijken) vloog hij de tralies in.
In de wei stond hij op een gegeven moment alleen omdat hij zijn eerdere gezelschaps maatje niet met rust kon laten, door hem constant op te jagen, te trappen/bijten etc.
Bij mijn paard was het echt een hormonen kwestie.
Nu hij thuis staat is hij een stuk rustiger en heeft alles in zijn stal nog heel gelaten.
Ik ben er altijd op tegen geweest om een paard alleen te huisvestigen maar helaas is het bij mijn ruin niet anders, schapen/geiten/kippen/honden in zijn weide tolereert hij niet en laat dit merken door ze aan te vallen met alle gevolgen van dien.

Maar als ik jou verhaal zo lees kan je idd gewoon het beste de stal buurman/buurvrouw dicht timmeren zodat je paard meer rust heeft en haar nijdige gedrag hopelijk verminderd!