veulen naar opfok, merrie mee of thuis laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sefanja

veulen naar opfok, merrie mee of thuis laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 13:09

Ik ben wel benieuwd naar wat men hierover te zeggen hebben...

Ik breng mijn veulen 1 oktober naar de opfok, er zijn twee opties;
* veulen alleen vervoeren
* veulen met merrie vervoeren

Vrijheid van meningsuiting, aub geen geruzie op het forum.
Ik ben gewoon benieuwd naar de reacties...

In mijn geval zeggen mensen beiden. Mijn veulen is, zoals in de mijn andere forum, best wel lastig...
Zij hebben verschillende meningen hierover, met doorgronde en gerechte gedachte daarachter...

Ik ben van mening dat je naar de volgende punten moet kijken:
* geschiedenis merrie en veulen
* het verloop van scheiden en afspenen
* welzijn merrie en het veulen
* veiligheid gedurende reis

Paintlinger

Re: veulen naar opfok, merrie mee of thuis laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:11

Ik woon op een opfok bedrijf en de ervaring hier is zo:

Komen er meerdere veulens in 1 trailer/wagen, dan zonder moeder.
Veulen alleen, dan vaak met moeder.....tenzij ze al goed afgespeend zijn.

Maar hoezo is je veulen lastig?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 13:17

lees mijn andere forum.... Daar staat vrijwel alles in...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:20

Wij brengen het veulen meestal met de merrie weg in de trailer. Op het opfokbedrijf merrie en veulen uit de trailer, naar de stal. Veulen achterlaten en de merrie weer mee terug. Heeft eigenlijk nog nooit problemen opgeleverd.

Wij hebben niet de mogelijkheid om meerdere veulens in één keer samen in de trailer weg te brengen, dus daarom doen wij het zo. Ook met oog op de veiligheid tijdens de reis. Het veulen is zo veel rustiger dan dat het alleen in de trailer zou moeten.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:29

Een kennis van mij had haar veulen en merrie tot zoverre "getraind" op alleen zijn dat zij rustig kon gaan rijden. Toen zij haar veulen naar de opfok ging brengen heeft zij mijn fjordje mee genomen, die is lekker rustig op de trailer, dus het veulen had een goed voorbeeld en steun onderweg. De merrie bleef gewoon thuis.

Heb net even dat andere topic van je gelezen (een stukje) scheiden gaat dus niet zo makkelijk,
is het alleen het veulen dat druk wordt of ook de merrie die in de stress raakt? In dat geval lijkt het mij niet verstandig om dan de merrie mee te nemen als je het veulen weg brengt. Maar inderdaad te proberen met een ander vriendje weg te brengen, dit kan je dan misschien ook van te voren oefenen

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:33

Merrie met veulen wegbrengen. Veulen meteen bij 1 ander in de stal, merrie sederen en in de trailer terug.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:43

Wij brachten ook altijd het veulen naar de opfok met de moeder. Dat werkt in mijn geval het beste. De moeder staat heel rustig in de trailer, kind daardoor ook.
Moeder en veulen eruit halen samen box in, merrie er alleen uit, inladen en wegrijden.

Nooit problemen gehad.

In jouw geval is het misschien ook het beste, maar hangt misschien af hoe de merrie tijdens het vervoer is.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:24

Merrie sederen is bij ons nog nooit nodig geweest.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:53

Ik heb het veulen alleen (dus zonder mams) naar de opfok gebracht :j Geen enkele problemen gehad, hij stond heel rustig van zijn hooi te knabbele :j
Ben zelf altijd wel bang dat de merrie tekeer zou gaan in de trailer :o

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:28

celano schreef:
Merrie met veulen wegbrengen. Veulen meteen bij 1 ander in de stal, merrie sederen en in de trailer terug.

Zo deed ik het ook maar dan zonder het sederen! De merrie was altijd heel beschermend naar haar veulen toe, scheiden was altijd heel erg lastig (onmogelijk eigenlijk) maar ze stapte gewoon de trailer in zonder kind en thuis begon ze gelijk te eten. :+

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:34

Ik zou hem zowiezo niet naar de opfok brengen ivm slechte ervaringen! heb hem er zelfs uitgehaald.Maar mijn veulen heeft alleen in de trailer gestaan wel onder lichte roes!Wat ook heel vaak gebeurt bij veulens!en altyd goed gaat

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:42

Niet iedere opfok is hetzelfde anjaatjuh..
Dat heb je met alles, je hebt goede adresjes en minder goede, helaas heb jij het niet getroffen.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:53

nee helaas niet terwijl er toch goeie berichten werden gezegd nadat ik weg was en bij me huidige stal sta kreeg ik inderdaad te horen dat er inderdaad meer mensen daar weg zijn gegaan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:47

Pollewoppy schreef:
Wij brengen het veulen meestal met de merrie weg in de trailer. Op het opfokbedrijf merrie en veulen uit de trailer, naar de stal. Veulen achterlaten en de merrie weer mee terug. Heeft eigenlijk nog nooit problemen opgeleverd.

Wij hebben niet de mogelijkheid om meerdere veulens in één keer samen in de trailer weg te brengen, dus daarom doen wij het zo. Ook met oog op de veiligheid tijdens de reis. Het veulen is zo veel rustiger dan dat het alleen in de trailer zou moeten.

zo doe ik het ook als wij een veulen wegbrengen naar de opfok.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 23:13

Hier komt dus iedereen wel een beetje overéén... Merrie met veulen vervoeren... Ik vind het wel grappig, er was best wel een discussie hierover.... Zoals ik erboven heb geschreven, kijk ik naar verscheidene factoren die meespelen bij het maken van een beslissing...

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:21

Ik heb ook merrie met veulen in de trailer geladen en naar de opfok gebracht.
Hij was wel al een paar keer in de trailer geweest voor de keuring en om naar het land te brengen, maar voor zo'n klein guppie leek het me fijner om rustig met mama te verhuizen.
Daar hebben we mams en kind er uitgehaald en even wat gewandeld zodat hij ook kon wennen aan z'n nieuwe omgeving terwijl mama liet merken dat het allemaal niet eng hoefde te zijn.
Toen baby bij zijn vriendjes gezet en mama in de trailer en direct weg gereden, zodat ze niet in paniek raakten en elkaar nog konden horen.
Ging perfect en zowel mams als kind hebben geen last gehad van deze plotselinge scheiding.
Zou het zo weer op deze manier doen.
Zonder sederen de merrie weer mee naar huis genomen!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:40

Ik zit met dezelfde vraag en heb rondvraag gedaan bij diverse bekenden. De meesten adviseren wel om de merrie met het veulen weg te brengen. Al is het wel een hele reis straks naar de opfok (ik schat 2,5 uur).

Hij is pas 6 weken oud maar van het weekend heb ik toch alvast de trailer in de wei gezet met de klap open. Veulen aan het halster om auto en trailer laten stappen en overal aan laten snuffelen. Vond ie wel leuk.
Uiteindelijk stond hij voor de klap en hij liep vanzelf de trailer in. Mijn vriend moest er achteraan rennen. Van binnen heeft hij even wat gesnuffeld en toen zijn ze er weer af gegaan.

Daarna nog de merrie erop gezet en veulen liep er weer zo bij. Geaaid en weer eraf. Dit doen we nog een keertje en dan misschien met de klap dicht.
Ik hoop dat dat genoeg voorbereiding is om hem straks zo fijn mogelijk te vervoeren.

En hopelijk is de merrie op de terugweg wel rustig.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:52

Ik heb mijn veulen zonder moeder naar de opfok vervoerd.
Ik was sowieso als de dood dat mams anders de hele trailer kort en klein had geslagen, dus ik heb niet getwijfeld.

Wij hadden het veulen al eerder met moeder geleerd normaal vast te staan op de trailer en dit opnieuw gedaan in een tweepaardstrailer. Een touwtje zowel over als onder de voorstang door om stijgeren te beperken. Zijltje dicht. Wij hadden een camera in de trailer om te kijken of de kleine aap geen rare dingen zou doen, maar ze heeft geen krimp gegeven.

Moeder was wel een beetje een moederlijke dramaqueen, dus ik was bang dat die echt herrie zou schoppen. Op de wei bleef ze nog vrij kalm, maar ik ben blij dat ik het veulen alleen had vervoerd.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 21:23

Mijn merrie en veulen zijn samen al twee keer vervoerd geweest, eerste keer verhuizing en tweede keer kliniek...
Hij is bekend met vaststaan in trailer....
Maar dan komt het volgende, als men de merrie wel meeneemt;
a) 1,5 paards trailer, merrie vast en veulen los
b) 2 paards trailer, schot tussen beiden vast.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:38

Das mooi, dit topic..wij zitten nl met hetzelfde probleem komende januari. Dan gaat het hengstveultje ook naar de begrazing en hoe gaan we dat aanpakken..
Afspenen op het moment van inscharen ben ik zelf niet van, daar dit stressvol is, voor zowel veulen als merrie en om dit nou op de trailer te doen, neuh..
Maarja, dan het volgende punt, we hebben niet andere hengstveulens die naar díe opfok gaan, dus hij gaat in zn uppie..maar kent de trailer nog niet en een anderhalfpaards zonder schot, oei, is wel erg ruim in het geval van de maat van het betreffende veultje..
Ik ga dus goed je topic in de gaten houden voor tips ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:58

Wij zorgen altijd dat een veulen ongeveer een weekje afgespeend is voordat het vertrekt. Het mooiste is dan inderdaad nog een ander paardje erbij waar het veulen steun van kan hebben.

@ Amy77: Een merrie is geen optie? Het veulen kan dan vermoedelijk nog niet dekken.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 21:59

Er zullen vast wel meer mensen met deze vragen zitten, ik ben blij dat anderen ook wat aan deze topic hebben

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:01

Wij hadden toen een 2 paards vrachtwagentje en hebben daar het tussenschot uitgehaald en mams vast gezet en veulen los, dan kunnen ze achteruit gaan staan wat ze erg prettig vinden.
Ik was veel te bang dat hij zich tijdens die rit (2 uur) op zou hangen, vandaar los vervoerd.
Vast staan kon hij overigens wel goed hoor met poetsen e.d., maar met vervoeren durfde ik dat niet.

Ik heb ze ook in 1 keer uit elkaar gehaald en niet langzaam aan afgespeend.
Wel ging ik gewoon met de merrie rijden (ook buitenritten) terwijl het veulen in de paddock achter bleef, dus hij wist wel wat het inhielt zonder moeder.
Ik had ook geen leeftijds genootjes bij de hand om het langzaam aan te doen en niet genoeg ruimte om ze veilig te laten wennen.
Voor het veulen is het absoluut niet zielig om op deze manier van zijn moeder te worden gescheiden, voor de merrie meestal ook niet.
Het enige dat je echt in de gaten moet houden is het uier van de merrie, maar dat is ook als je het geleidelijk aan zou doen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:04

Heeft je merrie al vaker veulens gehad? En hoe is ze met het afspenen..mijn merrie en veulen liepen elders op het land en ik wou daar afspenen en merrie mee naar huis en veulen naar de nieuwe eigenaar..mij werd dit afgeraden ivm de reactie van de merrie! Merrie en veulen zijn uiteindelijk samen naar huis gekomen en daar is het veulen gespeend en alleen vervoerd..merrie ging ook helemaal door het lint en ik ben zo ontzettend blij geweest dat ik haar op stal had staan en niet op de trailer!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 22:08

In mijn geval heeft merrie nooit eerder een veulen gehad. Het afspenen verloopt zeer moeizaam. Buiten gehoorafstand beiden wel rustig, maar merrie zoekende en veulen zoekt uiteindelijk problemen op Voor sommige is mijn andere topic bekend; abrupt einde wil ik niet....