scheren Help HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

riannetjhe

scheren Help HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 18:02

hoihoi :D

ik gaa dit winter mijn pony voor de 1e keer laten scheren :D (het mageindelik van m'n ppaa )
nou wouik weten water allmaal voor moet of ze een deken oopmoeten in de wij 'snachts in stal
ik hoop datjulliemij knnen helpen
wanneer doe je dat normaal oktober september ofzo :o

alvast bedankt :D :D :o
ps. mijn pony satat normaal hele dag in de wij behalve als het 'snachts vriest dangaa ie 'snachts naarbinnen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: scheren Help HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:20

Ik verplaats dit topic van MD naar SV omdat het een seizoensgebonden vraag betreft, en geen medische.

x_Quinta_x

Re: scheren Help HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:26

Tja wat voor deken.... Ik leg altijd een deken op waar ik van denk dat het genoeg is. Ik voel onder zijn deken of het warm genoeg is en vergelijk dan vaak met hoe warm het onder mijn jas is.
Zweet ie dan is er een deken te veel, stapt hij kleine pasjes, bibbert hij dan moet je een deken bij gooien.
Wat ik je wel kan zeggen is dat 1 (winter)deken niet genoeg is. Mijn pony had in der tijd dat hij geschoren was een fleece deken, een winterdeken, een buikflapdeken en een fleece halsdeken.
Let er ook op als je je paard in de wei zet en als het gaat regenen. Winter, regen en geschoren zijn geen ideale combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:02

Een geschoren paard heeft een veel uitgebreidere garderobe nodig dan een ongeschoren paard. Ik had vroeger een Fjord die altijd buiten stond (wel met schuilstal) die ik in de winter altijd volledig geschoren had (dus echt alles eraf). Dat volledig scheren was nodig omdat ik er echt heel fanatiek mee reed. Heb de Fjord ook een winter in natuurlijke staat gelaten, maar toen kon ik er alleen nog hele rustige buitenritjes mee maken, anders raakte ze echt oververhit en werd ze nooit meer droog.

Voor die Fjord had ik:

- Ongevoerde regendeken
- 200 grams regendeken
- 370 grams Bucas winterdeken (waterdicht)
- Fleecedeken met hals

Afhankelijk van het weer, keek ik dan welke deken het beste paste. Dat is een kwestie van je paard kennen en kunnen voelen of hij het warm/koud heeft. Dit is verschillend per paard/pony. Mijn Fjord had het snel warm en liep dan ook niet snel met een halsdeken bijvoorbeeld. Voor een warmbloed zou ik bijvoorbeeld ook nog een waterdichte hals erbij nemen.

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:16

Ik zat met dezelfde vraag , dus leen ik heel eventjes je topic ,
Mijn haflinger wordt dit jaar voor de eerste keer geschoren , ze
staat savonds binnen maar wou haar overdag toch graag buiten hebben dat ze haar
energie kwijt kan, ze zou dan van 10 uren tot 4 uren buiten staan.
Ik heb 2 dekens van 200gr en 3 gewonen fleecedekens ,is dit genoeg
of moet ze nog meer op ?