De Friese merrie die ik al bijna 3 jaar verzorg is normaal gesproken heel makkelijk met alles, ze vindt alles goed. Maar soms wil ze opeens niet dat je aan haar buik komt. Dan legt ze haar oren in haar nek als ik haar buik wil poetsen, dan poets ik toch gewoon verder en doet ze verder niets. Met het vastmaken van de singel kijkt ze dan soms om met haar oren naar achteren. Echt aansingelen doe ik meestal pas in de wei als ik in de wei wil rijden, of op het erf vlak voordat ik opstap als ik naar buiten ga en dan doet ze niets, dan staat ze gewoon met haar oortjes naar voren rond te kijken.
Het grootste deel van het jaar is er niets aan de hand en reageert ze niet als je aan haar buik komt. Zo'n 2 keer per jaar vertoont ze dat boze gedrag een aantal weken en dan gaat het vanzelf weer over. Ik straf haar niet, maar negeer het gewoon en dan houdt het vanzelf weer op.
In de zomer heeft ze erg veel last van exzeem, ook onder haar buik. Vlakbij haar uier heeft ze dan vaak een grote open wond omdat ze daar met haar achterhoeven tegenaan trapt. Op het moment dat ze zo'n wond heeft doet ze meestal niet boos als ik aan haar buik kom. Ook niet als ik aan de wond kom, dat vindt ze gewoon goed.
Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?? Ik zou er eigenlijk iets aan willen doen, want het paard geeft toch duidelijk het signaal dat er iets aan de hand is. Ik heb alleen geen idee wat er is en weet dus ook niet wat ik moet doen.
Hengstigheid zou ik idd als eerste aan denken. Merk je nog andere dingen aan haar tijdens die periodes? Drukker, nukkiger, slomer, feller, wat dan ook?
IngridB
Geplaatst: 28-08-09 22:20
Bij ons op stal staat ook een paard met zomerexceem en dus ook op zijn buik is het helemaal kapot. Smeer dit maar eens in met Betadine zalf. Helpt erg goed. Misschien is dat wel erg irritant voor haar en dat ze daarom toch zo reageert. Controleer ook eens of ze geen plekjes heeft op de plaats van de singel. Kan heel goed zijn dat dat wat dunner is en dat dat pijnlijk is voor je paard. Dat dan gewoon met wat uierzalf insmeren, helpt ook erg goed. verder zou ik het anders niet weten waarom je paard zo doet en zeker maar twee keer per jaar.
Die van mij heeft het ook, altijd eigenlijk. Het gaat wel steeds beter, maar volgens mij is ze gewoon kietelig. Ik mag haar wel met een zachte borstel en met de rubberen roskam (voorzichtig) borstelen trouwens. Aansingelen vind ze ook echt vervelend, maar met een bontje om de singel en elastieken aan de singel die je gaatje voor gaatje heel voorzichtig aantrekt accepteerd ze het aardig.
exzeem en overgevoeligheid onder de buik heeft te maken met een meridiaan onbalans.( zie uitleg op mijn website. www.paardenshiatsu.nl ). Zodra de betreffende meridiaan weer terug in balans is verdwijnen de klachten! Ik heb al een aantal paarden behandeld met deze klachten met zeer goed resulaat.
Ik hoop dat ik je verder mag helpen!
vriendelijke groeten, Hellen Baas Shiatsu (acupressuur) Therapeut voor paarden