wat doen tegen schuurwonden van deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjee12

wat doen tegen schuurwonden van deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 17:29

hallo!!
om me vast voor te bereiden op de winter.. wat ik allemaal moet kopen enzo..

toen we naar angel gingen kijken voor we haar kochten had ze dus ook nog een deken om, maar daaronder had ze 4 schuurplekken, 2 op haar borst (kan ik tegenhouden met borst beschermer) dat is dus geen probleem, maar ze had er ook 2 op haar kont, wat kan ik daar dan tegen doen?? ze krijgen hier zowiezo wel een deken om in de winter, en we weten ook wel bijna zeker dat het door een deken komt, want nu heeft ze de plekken niet, ik heb wel een zalf dat er haargroei op kale plekken weer op gang komt, maar was wel benieuwd of er nog iets anders tegen te doen was??

tamary

Re: wat doen tegen schuurwonden van deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:53

Pasvorm van de deken is heel belangrijk en een goed gladde binnenvoering helpt ook wat. Je kan de plekken ook inspuiten met antiklit, dan worden ze gladder en schuurt de deken minder.
Er zijn echter altijd paarden waarbij eigenlijk geen enkele deken zonder schade past.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:54

Een goed passende deken.
een borstbeschermer doet vaak meer kwaad als goed dus da zou ik niet doen.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 18:16

oke bedankt!!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:48

Hallo Daantjee,

De schuurplekken die je beschrijft komen inderdaad van het gebruik van een deken. De meeste dekens hebben een wollen of fleecevoering. In deze voeringen blijven paardenharen zitten. Deze voeringen zijn ook ruw en schuren daarom. Sommige paarden zijn hier niet heel gevoelig voor, maar de meeste paarden wel.
Ik zelf heb dit probleem ook gehad. Ik probeerde borstbeschermers, net zoals jij. Dit hielp wel, maar schuurde de manen van mijn paard weer en hielp niet tegen de plekken boven op de billen. Jaren geleden ben ik voor het eerst overgestapt op Horsewaredekens. Dit zijn dekens die allemaal een gladde binnenvoering hebben. Er blijven geen haren in steken en de binnenklant glijdt langs de paardenvacht, waardoor deze niet schuurt. Sindsdien heb ik nooit meer problemen! Ook gaan deze dekens heel erg lang mee. Mijn paarden beten elkaars deken altijd kapot, maar ik heb nu Rambo dekens die ik al 6 jaar gebruik en nog steeds helemaal heel zijn en ook nog helemaal waterdicht. Je betaalt er wat voor, maar je krijgt superkwaliteit. Ik geloof zo in deze dekens dat ik ze ben gaan verkopen voor aantrekkelijke prijzen (grote korting ten opzihte van de ruitersportzaken). Mocht je interesse hebben in een dergelijke deken of gewoon een vraag erover hebben, dan kan je altijd contact met me opnemen (horsewaredekens@gmail.com). Binnenkort zijn we ook te vinden op www.horsewaredekens.nl.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 19:52

oke!! heel erg bedankt!, k zal is kijken!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:57

Zelfs rambo dekens geven bij mijn pony schuurplekken (plus een paar drukkingen).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:04

Waarschijnlijk is de deken te klein, dus inderdaad goed naar de maat kijken. Eventueel een borststuk er tussen zetten. Verder inderdaad levertraanzalf (voor de haargroei). Of zonder deken zetten, dat kan ook altijd nog.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:05

Babyolie smeren!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:11

een goede deken is net als een goed zadel :D
het kan soms tijden duren voor je een gevonden hebt die past,maar voor elk paard is er een passende deken te koop.
dus net zo lang zoeken en passen tot je een deken gevonden hebt die wel past en zonder schuurplekken.

schuurplekken van dekens zijn bijna wel te vergelijken met drukplekken van zadels.
jij loopt ook liever niet in krappe schoenen waar je hakken rauw van worden toch ;)

als je een deken via een winkel haalt en de deken past niet dan mag je deze weer terugbrengen
( uiteraard moet ie dan nog wel netjes zijn)

maar gewoon blijven zoeken, desnoods een deken die wat duurder is kopen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:25

tamary schreef:
Zelfs rambo dekens geven bij mijn pony schuurplekken (plus een paar drukkingen).

De Horsewaredekens hebben een gladde voering, dus deze kunnen geen schuurplekken geven. Als je zelfs met een gladde voering last van schuurplekken hebt, is de maat van je deken niet de goede voor jouw paard/pony.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:53

Inderdaad een deken van horseware aanschaffen!
Mijn paardje is ook erg gevoelig en krijgt snel schuurplekken, afgelopen winter heeft hij helemaal nergens last van gehad!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:13

Horseware schreef:
tamary schreef:

De Horsewaredekens hebben een gladde voering, dus deze kunnen geen schuurplekken geven. Als je zelfs met een gladde voering last van schuurplekken hebt, is de maat van je deken niet de goede voor jouw paard/pony.

Precies dezelfde deken in 2 opeenvolgende maten en bij allebei schuurplekken voorop de borst/schouder. Mooie gladde voering scheurde er zelf ook van stuk.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:50

ik zou als ik jou was eens een maatje groter proberen. leg de oude deken eens om als je die nog hebt, en kijk hoe strak die bij dr borst en billen zit. als die heel erg knelt dan moet je een maatje groter proberen.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:54

elke dag een beetje babyolie smeren.ruikt ie ook nog eens lekker :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:55

een goed passende deken kopen die geen schuurplekken geeft? :S

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:34

Goed passende deken van horseware kopen, die hebben een gladde binnenkant.

TRUEamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:17

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:14

Maat en pasvorm zijn inderdaad heel erg belangrijk!
Ik heb zelf hele goede ervaringen met Dominick, sindsdien geen schuurplekken meer...