Hoeveel gram voor de nacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Hoeveel gram voor de nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 16:05

Hoi,

Ik zag wat soortgelijke topic's, maar niet direct waar ik een antwoord op mijn vraag in kon terugvinden.
Het gaat om het volgende.
Vorig jaar ben ik begonnen met het rijden van Jikke, dit was september. Al snel kreeg ze een enorme wintervacht en ik heb eigenlijk te laat de deken op gedaan, het gevolg was dat ze zo'n enorme wintervacht had dat de lessen werden ingekort.
Nu beginnen de winterharen weer te komen, maar eigenlijk vind ik het nog te vroeg en te warm voor een deken. ze staat dag en nacht buiten met inloop naar de stal toe. Mijn stalgenootje gaf al aan dat ik haar een deken voor 's nachts op zou kunnen doen. Maar aan wat voor een deken zou ik moeten denken? Ik ben zelf helemaal niet zo van de dekens, maar zo'n enorme berenvacht daar zit ik ook niet echt op te wachten.
Een winterdeken lijkt mij nog niet nodig, maar moet ik hierbij eerder denken aan een zomerdeken voor de nacht of een ongevoerde deken? Of toch wat anders?

Pytje

Re: Hoeveel gram voor de nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:07

mijn ervaring is dat het niks helpt om vroeg een deken op te leggen. Scheren is bij mijn paard de enige oplossing (als hij een dikke vacht heeft).
Als je wel een deken op zou willen doen, zou ik een katoenen dek op gooien met de temperaturen van de nachten. Een ander dek is te warm.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:08

Bij sommige paarden is idd scheren de enige optie.
voor wb deken zou ik beginnen met een 0 grams...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 16:18

Aan scheren zat ik ook te denken met de tijd, maar ik vraag me nog steeds af of dat wel ergens op gaat lijken. De sokken op de benen mogen er absoluut niet vanaf. Maar haar wintervacht is weer zo ontiegelijk veel, dat is voor Jikke geen doen.

Ik houd het in ieder geval in mijn achterhoofd! Dank jullie wel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:21

Bij koudbloeden kan een ervaren scheerder heel mooi de sokken erin houden hoor :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:56

Als je geen wedstrijden gaat starten kan je ook een patroontje scheren. Met sommige minimale patroontjes kan je paard zeker overdag ook zonder deken buiten. Zeker als je vroeg begint met scheren, zodat er al weer wat haar opzit voordat het echt koud wordt.
Voordeel van een minimaal patroontje is dat je altijd wat extra kan scheren als die niet voldoet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:55

Hallo,

Je kan het beste beginnen met een 0 grams deken. Dekens met een voering zijn nu nog te warm. Daarna moet je zorgen dat je op tijd overstapt op een gevoerde deken (200 dan wel 370 grams). Wacht je te lang, dan is het al te laat.
Uiteraard is scheren ook altijd een optie. Zorg er dan wel voor dat je een deken met een dikke voering hebt, anders krijgt je pony het te koud in de winter.

Wij verkopen Horsewaredekens (Amigo, Rhino en Rambo) tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Als je interesse hebt kan je kijken bij mijn advertenties op marktplaats, of me een mailtje sturen (horsewaredekens@gmail.com).

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:18

Marchador schreef:
Aan scheren zat ik ook te denken met de tijd, maar ik vraag me nog steeds af of dat wel ergens op gaat lijken. De sokken op de benen mogen er absoluut niet vanaf. Maar haar wintervacht is weer zo ontiegelijk veel, dat is voor Jikke geen doen.

Ik houd het in ieder geval in mijn achterhoofd! Dank jullie wel.

Ik heb in Amerika een stuk of 20 friezen geschoren (in de winterperiodenaar Californie ge-exporteerd, maar daar was het dus veel warmer) en je krijgt ze echt wel netjes. De benen scheren is even een handigheidje, maar een goede scheerder fixt dat zo hoor, stelt weinig voor.