snel kapotte handen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

snel kapotte handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 21:24

Mijn handen zijn met paardrijden altijd erg gevoelig. Ik rijd dus áltijd met handschoenen. Anders rijd ik gewoon mijn handen kapot!

Nu was ik gisteren mijn handschoentjes vergeten, dus kon ik niet anders dan zonder te rijden.
Na een half uur zijn mijn handen dan helemaal open! Of eigenlijk alleen mijn rechterhand.
Ik pak niet (meer) vast. Dit deed ik eerst wel heel erg, en dan had ik zelfs blaren door mijn handschoenen heen :D
Mijn pony pakt zelf wel soms vast, maar dit is tegenwoordig heel simpel op te lossen door een hele ophouding!

Wie heeft dit probleem nog meer, en heeft er tips?
Het is namelijk heel vervelend om de dag erna te rijden! Door mijn handschoenen heen voel ik dan de zere plekjes. Erg pijnlijk dus!
Ik ben benieuwd of bokkers tips hebben :D

Danique07

Re: snel kapotte handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:30

Geen tips, maar ik ken je verhaal.
Ik ben het ook wel eens vergeten en na 10 min zijn dan de blaren al helemaal kapot en doet het zo'n stekende pijn als je de teugels aanraakt. Ik rij ook met handschoentjes maar deze moeten toch wel regelmatig vervangen worden omdat er gaten in zitten. Geen tips, denk alleen dat als je zonder handschoentjes wilt rijden je even moet doorzetten. Gewoon elke x zonder blijven rijden, ze zeggen dan bij mij op de les dat er vanzelf een soort van eelt ofzo komt waardoor je het niet meer voelt.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:39

Ik heb het ook... Op vakantie paardgereden en zelfs enorme brandwonden opgelopen door het schuren van de teugels... Ik smeer mijn handen voor het rijden vaak in met vaseline of iets anders verzorgends. Wel wat vettig, niet altijd even handig, maar dan zijn mijn handen in ieder geval iets 'sterker' lijkt het.

En van dat gewoon zonder blijven rijden, brr nee daar moet ik niet aan denken. Vorige keer dat ik wonden had van de teugels, heb ik hier meer dan 2,5 week mee rond gelopen. En dat was echt lastig bij alles!

Fiett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 01:32

Heb er zelf ook last van, een kwartiertje op een paard zitten zonder handschoenen is dodelijk voor myn handen , nochtans trek ik niet hard aan de teugels of nijp ik er niet hard in of whatever , ik heb gewoon zeer gevoelige handen volgens mij :P .
Ik raad je aan om gewoon met handschoenen te rijden ? (':
Die van Roeckl gebruik ik , en ik heb er geen last van ..

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 01:54

Ik heb er ook last van.. Heb hele tere handen, en in combinatie met stroeve teugels gaat dat niet goed. :')
Gevolg: 3 diepe blaren op iedere hand.. Ik rij meestal ook met handschoentjes, maar ik was ze toen vergeten, stom..

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:55

ik heb er zelf bij het paardrijden geen last van maar wel bij het beoefenen van een andere hobby, conga spelen (trommelen) hier kreeg ik ook blaren van omdat het ook schuurde. Voordat ik nu ga beginnen smeer ik mijn handen in met Purol, dit is vet maar toch niet echt glad als vaseline. Het ruikt lekker :Y) en verzorgd je handen echt heel erg goed. Voor het rijden zou ik dus Purol gebruiken en goede handschoenen. Hebben jullie trouwens katoenen of leren handschoenen ? Het lijkt mij dat leren handschoenen beter zijn namelijk.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:01

Wat voor teugels gebruiken jullie dan?
Ik heb vrij dunne glad lederen teugels en nooit ergens last van.
Als ik met brede, dikke of spring- of rubberen teugels of zo ga rijden, is ook heel snel m'n velletje er af.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:15

Herken het probleem, heb het ook altijd, daarom dat ik echt altijd met handschoenen rijd maar soms vergeet ik het wel eens en dan liggen mijn vingers helemaal open. Het hangt idd wel van de teugels af.
Voor het rijden zelf heb ik geen tips, gewoon altijd met handschoenen rijden .. Of nieuwe teugels kopen :p

Als je de volgende dag gaat rijden kan je onder je handschoenen een gewone plakker of, nog beter, van die speciale plakkers voor blaren plakken. De gewone kunnen kapotgaan onder je handschoen en dan zit dat tegen je vinger te schuren :+

Ik rijd zelf ook altijd met handschoenen, behalve bij mijn verzorgpaard omdat ze zon heerlijke teugels heeft :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 14:12

Ik heb dunne dressuurteugels! Dus daar ligt het denk niet aan?
Handschoentjes moeten hier ook regelmatig vervangen worden omdat er snel gaatjes inkomen!

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:14

ik heb ook geen tips. (jha nouja, handschoentjes. :+ )
ik heb het ook, heb vandaag blaren van gisteren.
was vergeten mijn handschoenen aan te doen!
:D

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:18

Ik heb het zelf ook als ik zonder handschoentjes rijd hoor. Maar ik denk dat het eraan ligt dat je handen eraan 'gewend' raken om met handschoentjes te rijden. Mensen die altijd zonder rijden hebben er namelijk nooit last van...
Waarschijnlijk als je weer een tijd zonder gereden hebt gaat het weer wat beter.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:20

heb ik ook last van.
ik rij ook met handschoenen maar zelfs dan heb ik nog mijn hele handen kapot op iedere vinger zit wel een blaar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:20

ik heb hele weke handen omdat ik voor mijn werk steeds in rubberen handschoenen zit. Ik rij echter alleen met handschoenen in de winter buiten, omdat mijn handen anders uitdrogen en barsten. ik het afgelopen jaar nog maar 1x een blein gehad en dat kwam door dressuurteugels met fijne rubber doorgestikt en een paard dat zich heel sterk maakte.
Zelf rij ik met rubberen springteugels en soms katoenen met leren "ribbels". vroeger ook dunne leren dressuurteugels, maar die schoven door mijn (zweet)handen en dan gebruikte ik wel handschoenen.
Dus of knijp en/of trek je harder dan je denkt of je teugels zijn "ruw"

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:02

Ik heb het zelf ook en rijd daarom altijd met handschoentjes. Gewoon op tijd vervangen en nieuwe kopen. Ik rijd zelf wel met springteugels, dat vind ik fijner omdat ik dan meer grip heb.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:15

ik had het ook altijd toen had ik 1 jaar met handschoentjes gereden maar ik vond ze vervelend want ik vergat ze altijd, ik ben het langzaam af gaan bouwen eerst gewoon met uitstappen dan met in- en uitstappen en zo telkens weer een beetje meer. nu heb ik er geen last meer van, nu rijd ik alleen maar met handschoentjes als het koud is.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 01:01

afbouwen zou idd kunnen, maar ik wil geen eelt op mijn handen kweken :+ Ik wil gewoon geen pijn als ik ze 1 keer vergeet ofzo haha!
De open blaar zit er nu nog steeds, en nu heb ik gelukkig niet echt last met rijden als mijn handschoentjes erover gaan!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 01:03

Ik rij nooit met handschoentjes. Heb al heel wat blaren gehad en blijf gewoon stug doorrijden! :)
Stomme handschoentjes, haat ze! :+

Mijn handen zitten nu wel onder het eelt, maar heb het ervoor over..

mOamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:03

Ik heb het ook, kan echt niet zonder mn handschoentjes. Pas even zonder geprobeert, maar dat was geen succes. Deed echt pijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:46

Ik rijd ook liever met handschoentjes, maar heb geen problemen als ik ze een keer niet aan heb (rijd met springteugels). Mijn man rijdt altijd zonder en heeft ook nooit blaren en al helemaal geen eelt. Lijkt me niet goed als het pijn doet zonder, ik denk dat je dan toch met teveel druk op de teugels rijdt.

Kristl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:49

Ik heb dit ook een tijdje gehad. En dan deed ik pleister op de plaatsen waar ik het meest pijn had. En daarna mijn handschoenen er over. Het hielp een beetje, maar niet alle pijn ging weg, maar zeker wel minder.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:56

Hmm.. wel snel van blaren, die dan ook weer makkelijk open barsten. Dat open gaan, leek wel wat te helpen: na het douchen zijn ze schoon gespoeld en drogen ze snel op. Vooral droog laten worden, maar als je er weer mee moet werken/rijden misschien een pleistertje er op? Op wondjes smeer ik eigenlijk standaard nestosyl. Van huis uit meegekrgen, werkt super!

Uiteraard bij voorkeur met handschoenen rijden (dus niet vergeten :j ), toen ik dat zelf eenmaal door had, heb ik eigenlijk nooit meer last van blaren gehad.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:00

Ik heb ook continu blaren, zelfs als ik handschoenen aan heb.
Ze hebben bij mij ook niet de kans om te genezen, want een paar dagen later zitten ze er weer.
Afgelopen zomer door stage neit te veel met m'n paard gedaan en dus zijn de wonden weer genezen.
Gisteren gelest met handschoenen en zo waar geen blaren!!!!

Anders even je vingers afplakken zoals je een blaar op de hak ook afplakt. Of gewoon een pleister om je vinger, dit wil ook wel eens helpen als je geen handschoenen bij je hebt.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:03

Herkenbaar :)
Ik liep laatst 3 weken(!) rond met open wonden op mijn ringvinger door het rijden zonder handschoenen. Ik was er vanaf mijn eerste les gevoelig voor...
Maar ik heb een vrij sterke hand (zeker met handschoenen) en dus vanaf vandaag rijd ik zonder handschoenen maar ik tape mijn ringvingers in ;) En ik was veel lichter in mijn handen want het blijft toch gevoelig maar ik had geen pijn of wondjes na het rijden :D Ik heb mijn oplossing gevonden !

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:22

Ik krijg alleen blaren met van die linnen teugels met stops, met glad leren teugels heb ik nergens last van. :D
maar ik rijd zowiezo altijd met handschoenen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:24

Mallodie schreef:
Herkenbaar :)
Ik liep laatst 3 weken(!) rond met open wonden op mijn ringvinger door het rijden zonder handschoenen. Ik was er vanaf mijn eerste les gevoelig voor...
Maar ik heb een vrij sterke hand (zeker met handschoenen) en dus vanaf vandaag rijd ik zonder handschoenen maar ik tape mijn ringvingers in ;) En ik was veel lichter in mijn handen want het blijft toch gevoelig maar ik had geen pijn of wondjes na het rijden :D Ik heb mijn oplossing gevonden !

Dat is opzich ook wel een goede! Tapen helpt natuurlijk ook altijd.
Ik heb dr ook alleen last van bij mn ringvinger :D
Ga ik ook eens proberen :)