Mijn Fries was superlief waar ik hem kocht en heel makkelijk. De rust zelf en werd met gemak gezadeld net buiten zijn stal.
Op zijn nieuwe plek was hij 1 bonk onrust. Poetsplaats daar steigerde hij, zadelen ging absoluut niet. Is ook door draden heen gegaan vanwege hengstige merries (heb complete bloedonderzoek gedaan maar bleek gelukkig echt ruin en geen klophengst). Ik had de pech de eerste keer dat ik erop zat eraf te vallen na amper 1 rondje want zadel was niet goed nagesingeld. Het zadelen was trouwens al een hels karwei, meneer stond niet stil (op stal want die poetsplaats ging toen echt niet). Het hele paardje zoals ik hem gekocht had, was niet te herkennen. Achteraf gewoon te vroeg te veel gewild.
Goed schouder uit de kom en dus kon ik niks anders dan los grondwerk. Dat was 4 maanden terug.
Nu is hij rustig en heeft zijn plekkie gevonden. Poetsplaats gaat nog niet helemaal goed, hij wordt toch nog wat nerveus, maar bleek dat hij geen poetsplaats gewend was. Dus dat rustig opgebouwd. Eerst erop en er meteen weer af: BRAAF! Daarne iets langer stil staan etc. Nu kan hij erop staan met 1 kant vast en kan ik zeg maar rondom borstelen en manen doen. Zadelen heb ik nog niet gedaan (mag pas nu weer beginnen met longeren/ rijden), bijrijdster wel. En met rust gaat dat wel goed komen.
Wat ik dus heb gedaan is grondwerk, grondwerk, grondwerk. En hem de kans gegeven daar te wennen, de hele boel te leren kennen etc. En ik bouw het nu rustig op en kijk wat het paard die dag aan kan. Hij heeft respect voor mij, dat heb ik gewoon afgedwongen door de leiding te nemen. Duidelijk te maken wat de regels zijn en vooral: rustig aan. Stapje voor stapje.
Sommige paarden zijn gewoon erg van slag als ze verhuizen. Jippe was ook echt zijn plekkie kwijt en wist niet waar hij aan toe was. Dat heb ik hem duidelijk gemaakt (en de 220 op de draden hielp ook mee. Dat stond trouwens per ongeluk uit toen hij erdoor heen rende. Tsja, als je 2 keer de draden aan raakt per ongeluk en je krijgt geen klap, nou dan ga je er als 6 jarige Fries met je 600 kilo gewoon doorheen toch
)
Jouw pony was al aardig aan de leeftijd en misschien nooit verhuisd? Of anders lang geleden? Dan is ze echt alles kwijt, elke zekerheid. Dus idd goeie begeleiding misschien nodig? En niet overvragen. Heel lastig hoor! Sterkte hiermee. Lijkt me niet leuk dit soort verhalen over je pony te moeten horen.