Belonen maar hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Belonen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:04

Hoi ik wil mijn paard goed belonen tijden het rijden maar hoe kan ik hem het beste belonen als die goed loopt
en hoe het beste straffen als die het niet goed doet
maakt niet uit wat ik aan het doen ben ik wil zo veel mogelijk over te weten komen!

Xx E.

Monica14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:13

Ik beloon m'n paard door haar schouder klopjes te geven als ze iets goed doet. En met de stem belonen of stiekem een koekje geven tussen door :o

Cassidy

Re: Belonen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:15

Wat vind jij zelf prettiger, een aai of een dreun? Een paard gaat een klopje echt niet als liefkozing ervaren. Geef hem een aai of kriebel hem even, dat vind jij ook lekkerder dan die klap of dreun, toch?

Als je paard wat goed doet, kun je hem belonen met stem of die kriebel. Doet je paard iets niet goed, kun je het beste de oefening herhalen tot hij het wel goed doet, en hem dan belonen. Straffen omdat hij iets niet goed doet, werkt vaak averechts.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:51

Ja inprincipe is ontspanning de beste beloning voor een paard.
Dus even de spanning van je handen af laten vloeien (niet losgooien!) Daarnaast is het op de volte handig om met je binnenhand een aaitje te geven over z'n hals, dan kan je gelijk voor jezelf controleren of ie wel op je buitenhand loopt en dat je dus je binnenhand niet vasthoudt! Verder is je stem ook al genoeg voor je paard, zeker als jullie elkaar al even kennen weet ie precies wat je bedoeld ;)
Wat ik ook altijd doe is als hij een moeilijke oefening goed doet gelijk belonen (stem en aaien) en laat m even een paar rondjes helemaal met lange teugel lopen! Succes!

*van het straffen ben ik niet zo, mijn mening is dat een paard reageert op wat een ruiter doet, uitzonderingen van hevig verzet daargelaten (bokken,vliegen, steigeren ;)) Ik probeer het liever opnieuw zonder te hoeven straffen!*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:56

Er is wel een verschil tussen een klopje op de hals of een dreun.
De mijne weet echt het verschil wel, bij een klopje laat hij zijn hoofd zakken, bij een dreun juist niet.

alinuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:00

met je stem kan je goed belonen, en tijdens t rijden even met je hand over zn hals/schoft

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:53

Ik kriebel mijn paard soms even over de schoft, af en toe een zacht klopje. ;) En ook met mijn stem.

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:13

De beste beloning voor een paard is rust (ontspanning). Dit kun je nog versterken met je stem enzo, maar even pauze in je training is het beste wat je kunt doen. Succes hoor!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:09

Als mijn pony het goed doet beloon ik heel goed met mijn stem. Ze krijgt ook een aai of een klopje tijdens het werk.
Als ze iets fout doet straf ik alleen met een "UH" een strenge stem, of een ophouding. Ik starf niet met zweep of andere dingen. Een ophouding of strenge stem is voldoende bij mijn paard!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:53

Kriebel, of even over de manenkam aaien...

Zie jij paarden elkaar wel eens klopjes geven op de hals? Als ze het prettig zouden vinden, deden ze het vast ook wel bij elkaar...
Ik wil niet zeggen dat ze het ónprettig vinden, en ik denk dat ze uiteindelijk wel de link leggen: mijn baasje klopt, ik zal het wel goed doen...
Maar klopjes geven staat volgens mij volledig buiten de belevingswereld van een paard :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:57

ik praat eigenlijk de hele tijd tegen mijn paard....
doet ze het goed dan is het goed zo en braaf..
of weet ik wat voor lieve woordjes hahaha
maar als ze niet doet wat ik wil dan zeg ik met bozere stem HEE
maar alleen als ze vervelend doet, meestal is het mijn eigen schuld dat ze niet doet wat ik wil.....
straffen zou ik zowiezo NIET doen

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:16

Ik beloon haar met mijn stem en geef haar een aaitje over haar hals als ze het goed doet.
Als ze het niet goed doet dan zeg ik Nee, of Uhh met een boze stem. Soms kreeg ze een tikje met de zweep, maar dat was alleen als ze steigerde, omdat ik vind dat ze dat echt niet mag doen.
Gelukkig doet ze dat nu nooit meer.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:46

Ik beloon een paard het liefste met mijn stem. Gewoon iets zeggen op een vrolijke toon. Straffen ook met mijn stem.

chook

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:55

Stem en een schouder klopje (dus niet meteen een dreun)
En waarom zou een paard een vriendelijk klopje als niet prettig ervaren. Ik doen het ook regelmatig bij mijn hond, en reken maar dat hij dr heel blij van wordt :(:)

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:22

Als beloning gebruik ik mijn stem, maar als straf ook. :+
Als beloning gebruik ik ook gewoon even met mn vingers door de manen kroelen, of een aaitje over dr hals.
Wel een heel snel aaitje, want mijn verzorgpony heeft nét die ene seconde dat ik langer bezig ben met een aai nodig om weer uit de aanleuning te glippen.. Dus stem&kriebel vind ik de handigste beloningen.. *D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:10

chook schreef:
Stem en een schouder klopje (dus niet meteen een dreun)
En waarom zou een paard een vriendelijk klopje als niet prettig ervaren. Ik doen het ook regelmatig bij mijn hond, en reken maar dat hij dr heel blij van wordt :(:)

Een hond is een roofdier, een paard een vluchtdier. Ze gaan op verschillende dingen verschillend reageren. Een hond is veel gevoeliger voor stem, tegen een paard kun je je stem gaan verheffen, die reageert daar negen van de tien keer niet op (helemaal niet als je tussendoor ook nog allerlei kletsverhalen aan het houden bent). En een hond reageert ook anders op een flinke knuffel, dan een paard.

arcossliz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:25

ik geef hem als die goed bezig is, altijd een kriebel of een zacht klopje op de schouder;)
als je het niet goed doet, zeg ik heel streng, Foei en als die een sec. daarna goed doet beloon ik hem en daarna negeren
dat werkt bij mijn haflingers super goed:)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:06

Een paard waar je mee werk : rijden, grondwerk, longeren, enz, kan je maar op een manier belonen en dit door het wegnemen van "druk" : teugeldruk, benendruk, zit druk, stemdruk, enz.
Gedaan wat jij wou = druk weg met eventueel stem aanmoediging
Niet gedaan wat jij wou = druk blijft met eventueel correctie.

linka_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:49

koekje, stem, vanalles eigenlijk

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:32

Een paard is altijd op zoek naar comfort, en door het weghalen van druk ervaart een paard dat als fijn, en associeert zijn gedrag met een fijn gevoel. Dat is een sterke positieve prikkel. Even aaien over de manenkam (doen moeders met hun veulens ook) een kriebeltje op zijn hals of met je stem is ook prima natuurlijk. En het hoofd laag vinden ze ook fijn. Dit is een fijne houding (graashouding) waardoor blokkades van bv adrenaline opgeheven worden. Als je paard dan ook gaat slikken en smakken voelt hij zich prettig in zijn rol/situatie, en heb je de beste beloning gegeven!

Koffiefilter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 01:14

SSDesign schreef:
Ik beloon een paard het liefste met mijn stem. Gewoon iets zeggen op een vrolijke toon. Straffen ook met mijn stem.

Ja hier ook :), en evt een aai over de hals heen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:02

belonen doe ik door in de manen te kriebelen, met stem of een aai. Straffen doe ik ten hoogste met mijn stem verheffen, maar vaak ook straf ik niet, maar kijk ik of ik dit gedrag anders kan voorkomen.

Fixie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:40

Die van mij krijgt vaak een perpermuntje....

Wat ik ook vaak doe als hij braaf is met rijden dat ik eerder stop...is hij vervelend rij ik langer door

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:56

SSDesign schreef:

Werkt goed, het is de TOON waar ze naar luisteren, niet wat je zegt (want ze spreken natuurlijk geen Mens - dat doen wij al nauwelijks). Om je signalen te ondersteunen is het prettig even een klopje of aai over de hals te geven als het paard iets goed doet.

Straffen met stem doe ik ook wel, en benen eraan zodat ze op blijven letten, en verder alleen als ze daar niet naar luisteren met de zweep erop - alleen werkt dat vaak ook als aansporing dus wel in toepasselijke situaties gebruiken natuurlijk.

Eerder stoppen of langer doorrijden weet ik niet of dat effect zou hebben, het is heel lastig het tijdsbesef van een dier te begrijpen dus je weet niet of het paard dat doorheeft.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:02

Mijne krijgt een kriebel en mag een rondje ontspannen.