Spelletjes voor privéles? Of 2 ruiters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Spelletjes voor privéles? Of 2 ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 17:22

Ik heb het maar hier neergezet, omdat ik hoop dat er instructeurs zijn die in hun privéles ook nog wel eens spelletjes doen.
Ik ga namelijk af en toe met mijn nichtje van 10 naar stal. Ze heeft een eigen pony'tje, is daar helemaal gek op, maar ik merk dat het moeilijk voor haar is om in haar eentje te gaan rijden. Ze heeft geen andere kids om zich aan op te trekken, dus ze is wel blij als ik mee ga.
Ik probeer spelenderwijs haar wat dingetjes te leren. Ze rijd in een zestal (vind ze echt super) maar waar ze moeite mee heeft, is haar pony'tje netjes nagevelijk blijven rijden, en ondertussen ook nog overgangen en figuren te rijden. We zijn op het moment met een elastiekje erbij aan het oefenen, zodat de pony leert om na te geven zodra ze haar handen netjes stilhoud, dit gaat erg goed. :)
Ze gaat dit weekend naar Ermelo, voor 't nk. Dus daar word hard voor getraind.
(Jammer genoeg was ze vandaag ziek.)

Ze heeft uiteraard les, zowiezo voor het zestal, naar de zomervakantie ook weer privéles. Ook kan ze op hulp van haar moeder rekenen, die haar een prima basis meegeeft.

Maar het probleem is, wie weet er iets leuks om spelenderwijs met die figuren en overgangen aan de slag te gaan? :o
Ik kan er eventueel ook nog wel bij gaan rijden, maar daar houd het mee op. Annemaria koekoek vind ze leuk, maar in je eentje is dat ook niet zo leuk.
Wie de meeste overgangen kan op 1 lange zijde heb ik gedaan, maarja dat word maar rommelig natuurlijk, daar heeft ze nog niks aan.

Iemand dus enig idee hoe je zo'n kind nou op een leuke manier bezig houd? Want ze kan wel netjes rijden, maar ze heeft gewoon echt moeite met zo lang concentreren. Hoe maak ik het nou leuk?

Alvast bedankt bokkers!

YMJArabians

Re: Spelletjes voor privéles? Of 2 ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:08

Misschien een grote (therapie) bal aanschaffen en daar een leuk spelletje mee verzinnen? :) (Bijvoorbeeld dat ze de bal met de pony over een hele lange zijde moet rollen)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 18:38

Zo'n ding heb ik ja, grappig dat jij daar ook aan dacht. Pony is het er helaas niet zo mee eens.
Tot op heden krijg ik haar alleen aan de hand zo ver dat ze 'm aan wil raken... :=
Jammer, want het is een goede oefening om om 2 teugels te rijden. Anders willen ze nog wel eens om de bal heen lopen.
Maar bedankt voor je tip, ik oefen ondertussen gewoon verder me de bal haha.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:23

Misschien kun je de pony fan maken voor de bal mbv clickeren?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:58

Hé das wel een goede ja, pony is altijd in voor eten. :D

Hier trouwens een kiekje van het nk in ermelo, we zijn echt zo trots op ze!
Afbeelding

Als je bedenkt dat ze vorig jaar nog liep te staken als ze in de bak moest, en alleen maar keihard vond, is dit echt super knap van ze.

Jammer genoeg koos de Silverstar juist deze wedstrijd uit om lekker met haar hoofd te gaan schudden. Wsl toch een beetje protest omdat ze aan de teugel moet. En dan is ze sterk hoor...
Denise werd er nog een keer bijna afgetrokken, maar gelukkig bleef ze er wel aan rijden.

Ze zijn trouwens vierde van de vier geworden in de catogorie zestal AB pony's. Maarja als je onze boeren shetten, met nog een welsh ertussen, vergelijkt met de dure sportpony's van de andere teams is dat van geen wonder. De kids vonden het niet erg, het was een hele belevenis en daar ging het om. :)
(We zijn drie dagen wezen kamperen haha.)

Meer tips zijn altijd welkom!

Mariskaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:02

Misschien een kur op muziek met haar samen maken met haar favoriete liedjes bijv. dat ze met haar pony iets leuks kan doen op haar lievelingsmuziek

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 13:27

Haha hé ja, dat zou wel leuk zijn. Dan heeft ze iets om naar toe te werken.
Het zestal blijft rustig door trainen, en af en toe een oefen wedstrijd, dan hebben ze toch een doel. :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:00

Commando spelletje met overgangen.
Alleen als commando ervoor wordt gezegd mag je de overgang rijden.

ik rijd paard en ik rijd (figuur en/of overgang)
Lijkt op het spel ik ga op vakantie en ik neem mee.

Slalommen op zoveel mogelijk zithulpen.

Laat haar met haar ogen dicht rijden (in een goed afgesloten bak!)

Pris_Odes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:07

Wij deden wel is in de les schipper mag ik overvaren. En Annemariekoekoek. Was allebei erg leuk, We hebben ookal is een keer tikkertje enzo gedaan erg leuk.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:11

Keertje een zitles doen? Met 1 hand een volte rijden (moet kunnen, want sturen doe je niet met je teugels), zonder beugels, zwaaien met je armen in de galop zonder beugels en/of teugels, benen voor het zadel leggen en met je neus je knieën aanraken en bijvoorbeeld van links naar rechts met beide armen zwaaien en dan je armen nakijken. Dit heb ik ook allemaal eens gedaan; helpt voor een betere zit en houding! :).

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:11

@pris-odes:
Dat wordt wel wat lastig als je maar met alleen of met z'n 2en bent ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:25

Hé bedankt voor de tips weer! We zullen er deze week eens mee aan de slag gaan. Er staan pilonnen dus slalommen kan idd.
Jullie horen het wel. :)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:34

Wat ook leuk is is een hindernisbaan maken waarin je de verschillende oefeningen verwerkt maar ook bijv af moet stappen en ergens onder door moet kruipen of een sprongetje tussen door. stapje achteruit tussen balken, aantal passen galop bij 7 waarbij ze moet tellen en weer netjes terug moet naar de draf, zonder beugels draven, noem maar op.

ook leuk en altijd gegarandeerd een lachbui, een ei op de lepel en daarmee met één hand door de hindernis baan.
of bekertje water in de mond en daarmee rijden.

ook is t leuk om wanneer je aan doorzitten wil werken iets onder de billen te leggen waardoor als ze niet goed aan t zadel plakt ze t kwijt is..

verder weet ik zo even niks..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:36

Die laatste kan ik zeker wel doen van de week. :p
Voor die hindernisbaan zou ik even moeten overleggen, denk niet dat alle paarden/ruiters zoiets op prijs stellen. :+

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:49

hindernis baan is ook erg leuk voor de gevorderden hahah
tenminste.. voor diegene die les geeft vooral :D
maar succes iig. mocht me nog iets te binnen schieten laat ik t weten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:52

Haha, nouja er staan hier ook nog wat bloedkikkers hihi en ik geloof niet dat mijn stalgenoten zelfmoordneigingen hebben. :')
Maar bedankt voor je hulp! :D