wat vinden jullie? vliegen bij ogen weghouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

wat vinden jullie? vliegen bij ogen weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 16:46

Hallo!

Ik heb een vraagje, mijn (verzorg)paard heeft erg last van de vliegen in z'n ogen, ontstekingen enz.
Nu kan hij niet zo'n masker op, want hij ziet niet zo goed meer en zeker niet met zo'n ding! (geen schande als je 30 bent)
Dus heeft ie zo'n sliertenhalster (zelf verzonnennaam) maar ik heb het idee dat de vliegen daar nog makkelijk langs kunnen.
Wat vinden jullie of hebben jullie een ander idee om vliegen daar weg te houden??

voor de gene die mijn dialect niet verstaan ;)
Dit bedoel ik met masker
Afbeelding

En dit met sliertenhalster
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:21

Mijn paard heeft nu al de hele zomer zo'n sliertenhalster om en hij heeft nog geen ontstoken ogen gehad, dus werkt wel. Voorgaande jaren had hij steeds traan ogen, nu niet.

MelissaLOVES

Re: wat vinden jullie? vliegen bij ogen weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:06

Ohhw. Dat vliegenhalster lijkt mij juist helemaal niet zo goed werken :o Maar blijkbaar wel dus
Ik heb voor mijn verzorgpaard zo'n masker gekocht. Werkt ook erg goed. Ze heeft nergens last van zo.

Overigens staat mijn vzpaard zonder halster op de wei, dus vandaar dat ik een netje (masker) heb gekocht, zonder aarzelen. Anders had ik misschien wel het sliertenhalster geprobeerd :j

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:07

Ik wil graag zon sliertending, maar ik vraag me af of dat niet kan prikken in de ogen van een pony als die bijv. gallopeerd.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:09

Ik heb het sliertenhalster. Je hebt geen ander halster nodig om die van de foto te gebruiken ;) Kijk maar goed.

Vroeger had ik een masker, alleen als daar vliegen onder terecht kwamen konden ze er niet meer uit :+ en dat werkte dus absoluut niet!

myrn86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:15

Mijn ervaring is dat de slierten goed werken, echter is zo'n masker wel 100% vliegvrij!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 10:37

kaas_ schreef:
Ik wil graag zon sliertending, maar ik vraag me af of dat niet kan prikken in de ogen van een pony als die bijv. gallopeerd.

Nee hoor ze zijn behoorlijk lang en komen niet zomaar in de ogen, ook niet met galloperen of andere streken ;)
Dan waaien ze wel opzij :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:27

Mijn VZpaard heeft ook een masker.
Dat werkt erg goed :j . Die slierten heb ik nog nooit echt gebruikt.. :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:21

Ik heb zo'n sliertenhalster, maar ben eerlijk gezegd als de dood dat ze tijdens het krabben aan hun hoofd met hun hoef/ijzer achter die keelband blijven haken. Dus in plaats daarvan heb ik een antivliegenroller waarmee ik d'r hoofd goed insmeer, werkt bijna net zo goed :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:24

Dat halster van de foto krijgt mijn pony zelf af :+ Dus blijven haken is moeilijk met dat ding hoor :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:31

Haha heb je ook gelijk in, die tunne touwtjes gaan vast direct aan gort, maar toch durf ik het niet aan :=

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:37

Gebruik die slierten al jaren,prima hoor...ik heb de frontriem-versie :)

Niets geen hinder hoor...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:40

Oja, die touwtjes wel s'nachts af doen.
Ik vroeg me vandaag af wat al dat touw in dat paard z'n stal deed. Snapte er niks van. Vind wel vaker vreemde dingen met uitmesten, maar oké. Bleek dus dat dat paard s'nachts zijn sliertenhalster sloopte...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:40

Heb je al eens gedacht aan een wit vliegenmasker (met van die gaas-ogen).
Misschien ziet je paard dan wel beter dan bij zo'n zwart geval.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:44

Sliertending wordt hier door de andere knollen van zijn halster gesloopt. Soms inclusief halster dus maar weer afgedaan.... }:0 :Y)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:54

Dat heb je met een masker dan ook :P
Ik heb de lusjes dichtgenaaid....kon ze ook om de 5 minuten oprapen :P Nu blijft het perfect zitten :j

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:18

Ik had eerst zo'n kap. Alleen doen ze bij mijn stal die kap niet op en af als ze de paarden op de wei zetten.
Ik heb toen gekozen voor een halster met sliertjes ding, en dat werkt ook perfect :j

Fiett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 01:40

Pony waar ik mee reed vroeger heeft zo'n 'sliertenmasker' op , en had onlangs nog een ontstoken oog, kvind niet echt dat het helpt.
Voor myn eigen paard schik ik zo'n spokenmasker te kope, denk dat dat echt goed helpt :p

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:27

Tinky12 schreef:
Dat heb je met een masker dan ook :P
Ik heb de lusjes dichtgenaaid....kon ze ook om de 5 minuten oprapen :P Nu blijft het perfect zitten :j

Nou hier gaan ze dan net zo lang door tot ie eraf is hoor. Het is echt HET spelletje: ik sloop je halster er wel even af... Jippe heeft nu dan ook een flinke schaafwond op zijn kin/kaak van een gesp die daar zat. Heeft nu dus een ander halster aan. En het eraf trekken van zijn halster is eigenlijk pas weer begonnen toen hij met dat sliertending liep. Schijnbaar vonden de andere paarden het niet zo stoer eruit zien.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:31

Ik heb zo'n sliertenhalster ook wel eens geprobeerd maar dat werd meteen gesloopt door de kuddegenootjes... Daar schoot ik dus niks mee op :(

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:32

Ik heb een masker. Mijn pony krijgt schuurplekken van zijn halster als het zo warm is en hij staat op de wei, dus dan doe ik alleen dat vliegenmasker aan i.v.m. schuurplekken, en daar zit een dun bontje omheen, dus heeft hij er dan geen last van. :)

chook

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:37

sliertenhalster is geloof ik niet bedoelt om de vliegen gelijk 100 % weg te houden, maar vooral handig voor paarden met een te korte maantop, ff iets bewegen, dan de slierten verjagen de vliegen.

Zon masker lijkt me nou niet bepaald fijn voor paarden, de hele dag dat gaas voor je ogen. Welke kleur het ook heeft, ze zullen er vast wel iets slechter door heen zien, lijkt mij

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 11:43

chook schreef:
sliertenhalster is geloof ik niet bedoelt om de vliegen gelijk 100 % weg te houden, maar vooral handig voor paarden met een te korte maantop, ff iets bewegen, dan de slierten verjagen de vliegen.

Zon masker lijkt me nou niet bepaald fijn voor paarden, de hele dag dat gaas voor je ogen. Welke kleur het ook heeft, ze zullen er vast wel iets slechter door heen zien, lijkt mij

Ja inderdaad zo'n masker is niks, hij ziet al niet zo best meer dus laat staan met zo'n masker!
Maar enig idee wat ik dan kan doen??

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:28

Je zou ook aan een handige zadelmaker/schoenenmaker kunnen vragen om een masker te maken wat past voor jouw paard.
(je kunt zelf ook zoeken naar geschikt materiaal)
Mijn paard draagt een masker wat gemaakt is door een zadelmaker... bevalt helemaal prima.
Vorig jaar was mijn paard een tijd lang blind door een oogontsteking. Is gelukkig wel weer opgeknapt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:12

Even andere opties dan sliertending of masker?

Bijv teatree olie of zo deppen om zijn oogranden? Dus niet op de ogen zelf maar er vlak onder. Ik doe nu een oplossing van water met teatree oil erin deppen op een wond bij Jippe (hij kan er tegen ook al zou het wel moeten prikken) en de vliegen blijven weg! (Er gaat ook Acederm op, dat stinkt miss ook goed)
Er is ook een speciale stick voor onder de ogen etc van ik dacht Bemsen Bremsen of zoiets (maar ik wil zelf zo min mogelijk chemisch klooien met mijn paard)