Winterdeken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lalalademi

Winterdeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:42

Hoi.
Sins een weekje heb ik een eigen pony.
Hij heeft vanaf veulen bij de vorige eigenaar thuis gestaan, zij deed hem nooit een winter[/stal] deken op, ze liet hem gewoon een dikke vacht krijgen omdat;
Als je dan wilt gaan ryden moest je alles snel eraf halen en daarna de deken er weer snel op want anders werd ie snel verkouden..

Maar ik heb liever niet dat ie zo'n dikke vacht krijgt..
Dus kan k hem gewoon een deken op doen als het kouder word of kan ik dat beter niet doen aangezien ie het nog nooit gehad heeft [en daarom misschien nog eerder verkouden word?] Of kan ik beter beginnen met een gewone wat dunnere stal deken [ik las in een boek dat als het paard gewoon in de winter grotendeels op stal staat je hem na het rijden een zweet deken op moest doen en daarna een stal deken als ie opgedroogd is..]

Wat zouden jullie doen? want ik kom er niet zo goed uit :P

(p.s.; en wanneer kan ik dna het beste beginnen als ik een deken opleg? want hij is nu al erg aan het verharen..)

petitparis

Re: Winterdeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:48

zweet hij erg fel na het rijden, anders is zo'n dikke vacht toch niet zo'n probleem. Mijn vorig paard kreeg alleen een zweetdeken op totdat ze droog was en daarna niks, stond in een stal met vrije uitloop, winter en zomer.
Mijn huidig paard dek ik af, omdat ze veel sneller en harder zweet en bijgevolg te lang nat blijft. Ik begin ongeveer over een maandje afhankelijk van de temperatuur.

lalalademi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:50

petitparis schreef:
zweet hij erg fel na het rijden, anders is zo'n dikke vacht toch niet zo'n probleem. Mijn vorig paard kreeg alleen een zweetdeken op totdat ze droog was en daarna niks, stond in een stal met vrije uitloop, winter en zomer.
Mijn huidig paard dek ik af, omdat ze veel sneller en harder zweet en bijgevolg te lang nat blijft. Ik begin ongeveer over een maandje afhankelijk van de temperatuur.

Dat ligt eraan, de ene x zweet ie minder, maar hij heeft ook nog geen geweldige conditie dus dan word ie al wat sneller moe..
Maar ik heb hem nog niet in de winter gezien, dus weet niet of ie dan meer zweet door de dikke vacht ofzoo..

Adjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:55

je kan hem ook gewoon scheren en lekker een dikke deken op doen. de kans is ook groter dat hij/zij sneller droog is na het rijden...

lalalademi

Re: Winterdeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 16:05

En als ik hem gewoon voor dit jaar een wat dunnere staldeken opdoe, gaat dat de vacht ook een beetje enigzins tegen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:06

wintervacht en "slechte" conditie doen geen goed aan het zweten. Ik heb vorige winter afgedekt en heb op het punt gestaan een streepmodel te laten scheren. Mijn paard werd al klam na 15 minuten. Nu is haar conditie wel beter, maar ben ik ook intensiever gaan rijden. Dus dat wordt afwachten.
Ik begin met fleece + regendeken en stap daarna over op 200grams winterdeken en indien nodig (overdag ook vries) een extra fleece eronder. Als ik merk dat m'n paard toch te hard zweet (lees niet droog na 10 minuten extra onder zweetdeken stappen en nog 20 minuten op stal, ik stap altijd uit totdat ze op adem zijn en ga dan naar stal om af te zadelen)dan laat ik een streepmodel scheren.

lalalademi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 16:10

petitparis schreef:
wintervacht en "slechte" conditie doen geen goed aan het zweten. Ik heb vorige winter afgedekt en heb op het punt gestaan een streepmodel te laten scheren. Mijn paard werd al klam na 15 minuten. Nu is haar conditie wel beter, maar ben ik ook intensiever gaan rijden. Dus dat wordt afwachten.
Ik begin met fleece + regendeken en stap daarna over op 200grams winterdeken en indien nodig (overdag ook vries) een extra fleece eronder. Als ik merk dat m'n paard toch te hard zweet (lees niet droog na 10 minuten extra onder zweetdeken stappen en nog 20 minuten op stal, ik stap altijd uit totdat ze op adem zijn en ga dan naar stal om af te zadelen)dan laat ik een streepmodel scheren.

Klinkt misschien heel dom, maar eigenlijk snap ik je niet helemaal?
Bedoel je nu, dat met een wintervacht en slechte conditie beter níet samen gaat? en dat ik beter kan scheren met een deken op ofzo? :P :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:08

een paard met een wintervacht zweet sneller en een paard met een slechte conditie ook, dus ja het gaat niet zo goed samen ;)
en het makkelijkst lijkt mij om te wachten tot eind september (afhankelijk van het weer) en dan volledig te scheren en een 300grams deken (staldeken als hij op stal blijft en een winterdeken als hij ook nog buiten gaat).
Ik ben echter bang voor de reactie van mijn paard dus probeer niet te scheren :D

lalalademi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 18:58

petitparis schreef:
een paard met een wintervacht zweet sneller en een paard met een slechte conditie ook, dus ja het gaat niet zo goed samen ;)
en het makkelijkst lijkt mij om te wachten tot eind september (afhankelijk van het weer) en dan volledig te scheren en een 300grams deken (staldeken als hij op stal blijft en een winterdeken als hij ook nog buiten gaat).
Ik ben echter bang voor de reactie van mijn paard dus probeer niet te scheren :D

En als ik nou níet doe scheren maar wél die deken op, kan dat ook?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:24

tuurlijk gaat dat ook, alleen gaat je paard nog steeds wintervacht krijgen omdat je het aantal uren licht niet in de hand hebt. Maar als het goed is is de wintervacht iets dunner dan zonder deken, maar vooral, je paard is altijd proper :D (de mijne toch)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:52

Er zijn al heel wat topics over dekens,als je de zoekfunctie gebruikt kun je ook aan heel wat info komen ;)

Een deken nu opleggen...het is nog veels te warm buiten...

Het wel- of geen deken opleggen ligt er geheel aan wat je wilt en wat je van je paard wilt...staat je paard altijd buiten of ook binnen.Dit zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden.
Dit geld ook voor een paard geheel of gedeeltelijk scheren...

Wanneer je met een deken gaat beginnen hangt een beetje van het aantal uren zon af en de temperatuur.

Op het moment dat een paard wintervacht gaat ontwikkelen kun je hem een deken opleggen,vind je zijn vacht toch nog te dik worden kun je ervoor kiezen om het geheel of gedeeltelijk te scheren.
Als je paard altijd buiten staat maar je wilt toch fanatiek rijden en geen deken gebruiken,dan kun je ervoor kiezen om een streep aan weerszijde van zijn lichaam te doen,een streep op zijn buik weg te halen of een deel van zijn boeg.
Je hebt dan geen deken nodig en je paard kan dan toch voldoende ventileren.

Wordt je paard nat op stal,dan moet je scheren...zweten op stal is slecht voor zijn gezondheid (en dan bedoel ik niet nazweten van het werk).

Wil je fanatiek rijden de hele winter door en staat je paard op stal...alles eraf en een lekkere deken opdoen.Het voordeel hiervan is dat je paard snel opdroogt en zo minder kans heeft om ziek te worden,ook hoef je dan niet uren uit te stappen om hem op temperatuur te laten komen.

Wat voor juow situatie het beste is,kun je beter even overleggen met iemand die jou en je paardje kent.Heb je iemand die je lesgeeft of iemand die veel van paarden afweet?Als je weinig van paarden afweet is het noodzakelijk om een deskundig iemand achter de hand te houden voor de broodnodige begeleiding ;)