haflinger wil niet lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dijkstra63

haflinger wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 22:27

Vraagje..Ik heb een haflinger sinds 3 maanden die behoorlijk mishandeld is geweest (onbekend verleden).
Nu ben ik heel voorzichtig aan het uitzoeken wat zij wel en niet kan/wil. Vermoedelijk is zij al wel beleerd geweest (ze is 7).
Het is mij opgevallen dat zij heel passief wordt, als ik haar bijvoorbeeld aan een longeerlijn doe..ze staat echt letterlijk stil en doet niets meer.
Ook tijdens het ophalen uit de wei loopt ze wel achter je aan, maar staat vaak stil en doet uiteindelijk weer een paar pasjes voorwaarts.
Ze is al wel behoorlijk opgeknapt en zit alweer aardig goed in haar vel. Ook mensen begint ze weer leuk te vinden.
Kan iemand mij een tip geven hoe ik ervoor kan zorgen dat zij weer in beweging komt?
Laatst bijgewerkt door dijkstra63 op 24-08-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijntje1987

Re: haflinger wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:31

Buitensporig veel belonen als ze wel loopt... en ga eens los met haar in de bak 'spelen'. Dus zonder lijnen etc. Als ze lopen en rennen met jou naast haar leuk gaat vinden, misschien gaat ze aan de longeerlijn ook wat meer lopen.

Had een haf die het plezier in werken (zowel aan de longeerlijn als onder het zadel) niet meer had. Ben ook eerst maar met haar gaan spelen. Is natuurlijk een ander verhaal dan bij jou.

Zou vertrouwen in het lopen/werken met mensen niet verloren zijn gegaan? Door haar zoveel te belonen kan je misschien laten zien dat er niets erg gaat gebeuren als ze moet werken.

Kun je niet ergens achterhalen wat er met haar is gebeurd??

Tot zover mijn ideeën... komen vast nog wel meer, dan laat ik het je weten...

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:34

Uitbundig belonen. Spelen in de bak. Komt ze naar je toen geef je d'r een pepermuntje ofzo. Misschien dat ze je bij de balinghof of zoiets kunnen helpen met deze uitdaging. Veel succes ermee.

dijkstra63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 22:38

Het spelen in de bak vind ze idd erg leuk! Dan rent ze ook echt met je mee..maar het werken zelf wil ze dus echt (nog) niet..
Misschien heeft ze gewoon meer tijd nodig en moet ik dit voorlopig maar gewoon blijven doen??

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:46

Zou ik wel doen ja, en als dat goed gaat eerst of juist als laatst even aan het halstertouw en dat uitbundig belonen.

Kan ook zijn dat ze niet snapt wat ze moet doen aan de lijn... Dan zou ik ook geen voet meer verzetten... Dan uitbundig belonen als ze meeloopt en ook als ze doorloopt... Zo langzaam uitbouwen. Maar eerst veeel heeeeel veeeeel spelen... (denk ik dan)

dijkstra63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 22:51

Jaa..zo;n gevoel had ik zelf ook al idd..ze moet het vooral weer leuk gaan vinden en ik wil haar nu zeker niet meer gaan dwingen..maar thanks voor je reactie! Mocht je nog meer ideeen hebben, dan hoor ik ze graag!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:03

Nijntje1987 schreef:
Buitensporig veel belonen als ze wel loopt... en ga eens los met haar in de bak 'spelen'. Dus zonder lijnen etc. Als ze lopen en rennen met jou naast haar leuk gaat vinden, misschien gaat ze aan de longeerlijn ook wat meer lopen.

Had een haf die het plezier in werken (zowel aan de longeerlijn als onder het zadel) niet meer had. Ben ook eerst maar met haar gaan spelen. Is natuurlijk een ander verhaal dan bij jou.

Zou vertrouwen in het lopen/werken met mensen niet verloren zijn gegaan? Door haar zoveel te belonen kan je misschien laten zien dat er niets erg gaat gebeuren als ze moet werken.

Kun je niet ergens achterhalen wat er met haar is gebeurd??

Tot zover mijn ideeën... komen vast nog wel meer, dan laat ik het je weten...

ja daar ben ikhet ook mee eens!!
en heel veel geduld en veelbelonen.
suc6!

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:49

Heel veel succes inderdaad... Ik hoop dat het allemaal gaat lukken...

Keep us posted!

Ben zeer benieuwd

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:15

Nog even niet aan het werk zetten, maar veel gaan wandelen, spelen, grondwerken en poetsen.
Of juist bij haar in het weiland gaan zitten, een boekje lezen ofzo, en helemaal niets doen.
Gewoon nog geen druk geven, het vertrouwen geven aan haar dat als ze iets eng vindt of moeilijk, dat jij een stapje terug gaat. Er is over haar grenzen gegaan, en jij moet duidelijk maken dat jij dat niet gaat doen: door goed te kijken en te luisteren naar wat zij aangeeft.
Het gedrag wat ze nu vertoont is apatisch gedrag, volledig in zichzelf gekeerd: ik ben er niet.
Met veel geduld zal dit overgaan!
Succes!

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:18

Inderdaad veel spelen, lekker losgooien in de bak. Als je dan later wil longeren, zou je misschien iemand anders het touw laten vasthouden en zelf naast haar hoofd meelopen? Misschien vind ze het dan fijner of snapt ze het beter.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:04

Je zegt dat je denkt dat zij wel bereden is. Maar wat nou als dat niet zo is? Of als die mishandelende eigenaren haar vooruit geslagen hebben?

Ik zou eigenlijk van het ergste uitgaan, dan kun je nooit teveel willen en een iets langzamer tempo is nooit erg^^

Veel grondwerken, leer je paardje kennen zodat je weet hoe je haar kan helpen en d'r signalen begrijpt (staat ze stil omdat ze pijn heeft, onzeker is of het gewoon echt niet snapt etc.)

en natuurlijk... Liefde <3

dijkstra63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:49

Ik heb alleen het vermoeden idd, maar begin gewoon helemaal bij het begin..zeker geen druk en geen haast..en als dit het is, is het ook goed hoor. Beestje moet gewoon weer gelukkig worden, da;s het belangrijkste en de rest is bijzaak..

Anouk1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:38

Wat je ook kan gaan proberen is oefenen met Freestylen, Eerst gewoon in de bak en als dat goed gaat steeds meer. Ze leert dan echt op jou te reageren en jou te vertrouwen, je kan dan echt een band kweken met haar, en misschien trekt dat dan ook weer door als je er langzaam aan op gaat zitten?

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:44

Idd veel met eten lokken en belonen..een emmer met biks achter je aan laten lopen door het weiland heen/door de bak..later met halstertouw en een emmer met voer.
Ze moet heel erg je vertrouwen winnen en vooral geen zwepen gebruiken en ook niet in de buurt bij haar laten komen.

Bouw het heel rustig op maar volgen smij kan je dat wel!

Heel veel succes!

dijkstra63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 22:45

het freestylen gaat erg goed hoor..ook zonder eten huppelt ze echt achter je aan en wil heel graag bij me zijn gelukkig..
Ook ben ik erachter gekomen dat ze helemaal gek is op kinderen..en het grappige is, dat ze die dus wel toestaat op haar rug..vindt ze helemaal leuk om daarmee bezig te zijn..dus da;s een leuke vooruitgang..Ze is dan niet echt aan het werk in de zin van rijden..maar stapt heel rustig rond en ik loop dan naast haar..Wie weet is dit haar ding wel..

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:48

Oke dat is heel positief!!
Goed blijven oefenen daarmee!
En als ze plezier heeft met kinderen is dat alleen maar goed en leuk voor haar.

Succes

dijkstra63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 22:52

ja..zal ik zeker blijven doen..thanks voor je reactie!