2 paards vrachtauto wegenbelasting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frozen

2 paards vrachtauto wegenbelasting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 14:24

hoi,
ik wil een kleine vrachtauto kopen voor 2 paarden ,alleen als je minder dan 90 dagen per maand er mee rijd,hoe je minder wegenbelasting te betalen..
Ik kan daar niks over vinden op internet,wie weet hier meer over?

KDE_07

Re: 2 paards vrachtauto wegenbelasting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:35

Klopt idd, je kunt bij de belastingdienst het kwarttarief aanvragen, je mag dan niet meer dan zestig dagen per jaar je vrachtwagen gebruiken. Via onderstaande link kom je op de pagina van de belastingdienst waar meer informatie staat en waar je ook het formulier kunt downloaden om het kwarttarief aan te vragen. Hoop dat je er iets aan hebt!

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... ng-76.html

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:52

Ja dat klopt! Het is 1/4 van het normale tarief. Het nadeel hiervan is, is dat je hem niet meer dan 60 dagen per jaar mag gebruiken. Het aantal KM per jaar maakt niet uit maar het aantal dagen dus wel. En je moet rittenregistratie doen.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 15:19

bedankt dat zocht ik net:P
alleen hoe willen ze dat nou controleren:)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:35

Doordat je een rittenregistratie moet bijhouden controleren ze dat.

Even iets anders,
Houdt je er rekening mee dat je geen 2 paarden op een dergelijke wagen kwijt kunt? Let heel goed op het laadvermogen!
Vrijwel nooit mag je er twee laden namelijk. Is dus alleen een optie wanneer je maar met 1 paard wilt rijden.

Tevens voor aankoop ook even langs een weegbrug rijden, want ze willen nog wel eens meer wegen dan op papier.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:59

Stefanvi, niet als ze een 'echte' vrachtwagen koopt ipv een B rijbewijs karretje... :)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:13

Tja, dat kon ik er niet echt uit opmaken.

Zo'n B-rijbewijs wagen noemen de meesten ook gewoon een vrachtwagen.
En op een 'echte' vrachtwagen gaan er meestal toch algauw 3 of 4.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:17

Het enige probleem van die wagens is dat je niet mag laden van de wet. Echter die wagens zijn er op berekend meer te mogen vervoeren. Maar dan krijg je het probleem dat met een c-rijbewijs het busje moet worden gereden.
Twee paarden kun je dus makkelijk laden, en je word echt niet van de weg gehaald met zo'n b-rijbewijs wagen. Dat valt echt reuze mee, ik heb het nog nooit meegemaakt.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 18:42

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:15

stefanvi schreef:
Tja, dat kon ik er niet echt uit opmaken.

Zo'n B-rijbewijs wagen noemen de meesten ook gewoon een vrachtwagen.
En op een 'echte' vrachtwagen gaan er meestal toch algauw 3 of 4.

Oh? Ik heb jaaaaren een tweepaards wagen gehad die toch echt 5600kg mocht wegen en daarmee vrachtwagen was.
uletje schreef:
Het enige probleem van die wagens is dat je niet mag laden van de wet. Echter die wagens zijn er op berekend meer te mogen vervoeren. Maar dan krijg je het probleem dat met een c-rijbewijs het busje moet worden gereden.
Twee paarden kun je dus makkelijk laden, en je word echt niet van de weg gehaald met zo'n b-rijbewijs wagen. Dat valt echt reuze mee, ik heb het nog nooit meegemaakt.

Totdat je een keer de pech hebt om brokken te maken of in een fuik te rijden, dan heb je een PROBLEEM!!!! Bij controle krijg je een dikke boete en kan je de wagen laten staan; bij brokken komt de verzekering langs en deponeerd de rekening bij je, graag per ommegaande te voldoen.........

Dat wagens erop gebouwd zijn, zou ik niet standaard aannemen, zeker niet bij de Canter die hier wordt aangehaald!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:00

Ik heb het nog niet meegemaakt. Over het algemeen laten ze paardenwagens wel rijden. Maar je loopt inderdaad een risico op een bekeuring.

Die wagens (zeker de canter) zijn er wel op gebouwd. Dezelfde chasis wordt ervoor gebruikt. WIj hebben voor ons bedrijf ook een teruggekeurde canter welke veel zwaarder geladen mag worden wanneer hij op een c-rijbewijs gereden wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:17

uletje schreef:
Ik heb het nog niet meegemaakt. Over het algemeen laten ze paardenwagens wel rijden. Maar je loopt inderdaad een risico op een bekeuring.

Die wagens (zeker de canter) zijn er wel op gebouwd. Dezelfde chasis wordt ervoor gebruikt. WIj hebben voor ons bedrijf ook een teruggekeurde canter welke veel zwaarder geladen mag worden wanneer hij op een c-rijbewijs gereden wordt.

Neem van mij aan, die Canter is er NIET op gebouwd. Been there, drove them. Bij het minste, geringste beetje zijwind hang je in de eerste de beste boom die je tegenkomt! Hoe dat ding in hemelsnaam aan 1300kg laadvermogen komt is me een volstrekt raadsel, maar voor wie 'm wil hebben, weeg 'm eerst in de volledig opgebouwde staat.

Heb jij daarnaast enig idee hoe hoog die bekeuring is? Hoef je niet zo heel veel bij te leggen om je grote rijbewijs te halen. Dit is namelijk geen verkeersovertreding meer, dit is een economisch delict! Komt je op een strafblad te staan als het verkeerd uitpakt....

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 22:27

Maaruh,als je nou 2 paarden van per stuk 400 kilo in doet,dan kun je der toch mee rijden?
of ben ik nu blond?:P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:40

Yommie schreef:
Maaruh,als je nou 2 paarden van per stuk 400 kilo in doet,dan kun je der toch mee rijden?
of ben ik nu blond?:P

Ik ken geen paarden van 400kg, dat zijn hooguit kleine D-pony's.
Maar zelfs als je alleen kleine pony's wil vervoeren, dan zit je op 800kg, hetgeen betekend dat je nog precies 500kg over hebt voor tuigage, pasagiers, halve tank brandstof en overige bagage. Hierbij gaan we er dus wel vanuit dat die wagen voledig opgebouwd is gewogen en dat trek ik ten zeerste in twijfel!!

Ik heb hier ook een wagen staan die 3050kg op papier weegt, maar op de weegbrug wel 3850kg punterde!!! Nu maakt dat niet zoveel uit aangezien mijn wagen 5600kg mag wegen, maar ik heb wel mooi 800kg minder laadvermogen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:56

Wij hebben nu een "echte" vrachtwagen ( staat te koop ;) ) voor groot rijbewijs en 3 paarden , maar hiervoor heb ik ook en B rijbewijs wagentje gehad, laadvermogen van ca. 1300 kg. Daar was prima mee te rijden met mijn Arabiertje erop, met 2 Arabieren werd het al wat lastiger maar toen de Lusitano van mijn man erbij kwam was het echt niet leuk rijden. Elke hobbeltje, windvlaagje etc. zorgde ervoor dat de auto ging wiebelen en slingeren. Was erg inspannend rijden!
Met 1 paard of 2 kleine pony's was het prima te doen, maar verder eigenlijk niet.
Het laadvermogen gaat uit van een totaal van 3500 kg ( voor 2 paards ) als de wagen dus 1200 kg weegt mag er 1300 in geladen worden. Wat ik toen begrepen heb was dat de pasagiers in de cabine daar niet bij mee telden, alle bagage ( en paarden) wel.
Vaak worden dit soort auto's tot op hun maximum beladen en dat geeft een onprettig rijgedrag en instabiele wegligging. Dus voor 1 paard, prima maar voor 2 eigenlijk ronduit gevaarlijk.
Advies: ga je C rijbewijs halen ( vrachtwagen) en koop een zwaardere wagen; Dat rijdt veilig, op de weg houdt men meer rekening met je, ook de vrachtwagen chauffeurs, kosten ontlopen elkaar niet of nauwelijks met een "2 paards" wagen, soms ben je zelfs goedkoper uit, je hebt altijd genoeg laadvermogen om eens iets extra's mee te nemen, je voelt je veilig in zo'n groter ding en je zit hoger waardoor je beter overzicht hebt. ( en die van ons is bijv. een leuke auto voor een redelijke prijs ;) ).

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 23:02

Ach ik ben van plan om alleen als het lekker weer is naar het strand toe te gaan ,of naar het twiske,wat misschien 30 min rijden is..
Dus was niet van plan om elke week ergens heen te rijden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:42

Yommie schreef:
Ach ik ben van plan om alleen als het lekker weer is naar het strand toe te gaan ,of naar het twiske,wat misschien 30 min rijden is..

Koop dan een trailer en huur daar voor die gelegenheden een bus bij, daar kan echt geen enkele auto tegenop. Beetje bus kost 250 euri's voor een weekend; beetje auto, zeker op B-rijbewijs, heb je niet voor 2500 euri's per jaar.
ElCid schreef:
Wij hebben nu een "echte" vrachtwagen ( staat te koop ;) ) voor groot rijbewijs en 3 paarden...

Merk, type, laadvermogen, motorvermogen??

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:25

ikke schreef:
Yommie schreef:

Koop dan een trailer en huur daar voor die gelegenheden een bus bij, daar kan echt geen enkele auto tegenop. Beetje bus kost 250 euri's voor een weekend; beetje auto, zeker op B-rijbewijs, heb je niet voor 2500 euri's per jaar.
ElCid schreef:
Wij hebben nu een "echte" vrachtwagen ( staat te koop ;) ) voor groot rijbewijs en 3 paarden...

Merk, type, laadvermogen, motorvermogen??

Nou als je een trailer koopt,moet je ook een auto hebben die dat trekt ,en hier in de buurt kun je amper wat huren kwa trailers etc..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:33

Yommie schreef:
Nou als je een trailer koopt,moet je ook een auto hebben die dat trekt ,en hier in de buurt kun je amper wat huren kwa trailers etc..

Wat is dat voor onzin?? Waarom MOET je een auto hebben die die trailer kan trekken??

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:49

ikke schreef:
Yommie schreef:

Wat is dat voor onzin?? Waarom MOET je een auto hebben die die trailer kan trekken??

weet jij een trailer die vanzelf rijd dan? :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:51

Yommie schreef:
hoi,
ik wil een kleine vrachtauto kopen voor 2 paarden ,alleen als je minder dan 90 dagen per maand er mee rijd,hoe je minder wegenbelasting te betalen..

ben ik nu blond, 90 dagen in een maand??
:P

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:57

Lynn_Nikita schreef:
Yommie schreef:
hoi,

ben ik nu blond, 90 dagen in een maand??
:P

nou het blijkt 60 dagen te zijn:)
maarja das even goed dan nog 5 keer in de maand dat je met je paard naar het strand kunt gaan :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:58

Yommie schreef:
ikke schreef:

weet jij een trailer die vanzelf rijd dan? :+

Huren??
Ik heb al een paar jaar geen trekauto meer beschikbaar en voor die gevallen dat ik op stap wil, huur ik gewoon een bus.
Het is dat Range Rovers mijn grote hobby is en er dus weer een rijdende Range Rover gaat komen, maar voor het geld kan ik er zelfs geen classic Range van rijden.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 20:08

Dus als ik dan met mijn paard naar het strand wil,moet ik een busje huren en een trailer..ophalen weer wegbrengen ,plus kosten:+

Nee dank je dan koop ik liever een kleine vrachtauto..inladen en wegwezen :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:13

Dan betaal je dus een hoop geld voor dat "gemak".
Voor incidenteel gebruik is huren absoluut goedkoper dan kopen. Dat vrachtwagentje moet je ook (laten) onderhouden, kost wegenbelasting, kost verzekering, APK, etc. En je moet een plek hebben om hem te parkeren als je hem niet gebruikt.