Pony hapt bij aanraking van zijn buik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diedjee

Pony hapt bij aanraking van zijn buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 11:21

Hallo,

Sinds een week of 2 begint onze pony te happen als je onder zijn buik poetst of aan singelt. Hij bijt niet en ik denk ook niet dat ie dat zou doen maar het word nu wel steeds erger,hij laat duidelijk merken dat hij het niet fijn vind. Hij heeft dit nooit eerder gehad. Met rijden gaat het overigens de laatste weken juist super goed na een dip te hebben gehad met zijn ruitertje. Wat is wijsheid om nu te doen? DA erbij halen? Zadel laten controleren? Andere opties ?

Juangi

Re: Pony hapt bij aanraking van zijn buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:25

Mijn pony heeft dit dus ook. Is gewoon over gevoeligheid, miss slecht verleden door een wondje, of een schurende singel. Wij hebben nu een neopreen singel voor haar, en gaat al een stuk beter.

Ik ben nu bezig met aanraken van haar buik zonder gedoe. Dus gewoon aanraken en weglopen, aanraken en weglopen. En bij het aansingelen bij het eerste gaatje singel aan leggen en weer afleggen, aanleggen en weer afleggen totdat ze ontspant en normaal doet. Daarna goed belonen.

Diedjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 11:29

Hij heeft een wondje achter zijn voorbeen/buik gehad maar die is goed genezen. Zou hij daar dan alsnog last van kunnen hebben ? Neopreen singel hebben we al.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:31

Mijn paard doet het als hij last van zijn darmen heeft,ik geef nu weer olie en dan gaat het weer over.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:33

Geen last als het al is genezen, lijkt mij. Maar psygisch nog wel. Blijven ze heel lang onthouden

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:34

Wanneer dit gedrag pas is ontstaan zou ik even kijken of er geen medische reden is.

Een singel die te klein is of schuurt kan ook een reden zijn. Een probleem met het zadel is ook een optie.

Is moeilijk te zeggen zo
Je moet even kijken hoe je pony zich over het algemeen gedraagt, zijn er veranderingen in zijn beweging, eet gedrag, hoe is de totale indruk van de pony.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:39

Kan het zijn dat hij een schop heeft gehad daar, of te hard is aangesingeld, iets anders? Daardoor kan het pard ook last hebben van zijn ribben en dat is juist waar het singel zo op drukt.
Rug laten controleren kan sowieso geen kwaad. Misschien dat hij anders in de bespiering zit de laatste tijd waardoor het zadel ook niet meer lekker ligt.
Daarnaast 'desensiliberen', zoals hierboven al is gezegd. Singel vast en weer los, net zolang totdat hij 'normaal' doet, en gewoon aanraken en weglopen.
Of juist net zo lang je hand (of, als dat misschien gevaarlijk is een ander voorwerp, een zweepje of iets dergelijks) tegen zijn buik houden tot hij er niet meer boos op reageert en dan pas weghalen. Niet stoppen als hij hapt, want dan beloon je onbewust dat happen!
Vergeet niet om hem ook 'gewoon' op andere plekken aan te raken, doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is en dat aanraken bij de buik niet anders is dan zijn billen, hoofd of rug...

Diedjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 11:47

Af en toe ga ik met mijn hand over zijn buik om te kijken of hij op bepaalde plaatsen wel of niet reageert maar het is steeds een andere plaats. Ik ga nu met poetsen gewoon door alsof er niets aan de hand is. Met aansingelen doe ik het nu gaatje voor gaatje en dan reageert ie de ene keer wel en de andere keer niet. Zijn gedrag in het algemeen is eigelijk niet veranderd.
Hij is een lichte luchtzuiger, kan het daar mee te maken hebben?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:52

Ja, zou kunnen. Het is soms een aanwijzing dat ze last hebben van hun maag..

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:54

Het is net alsof je m'n verzorgpaard beschrijft! haha!
Alleen die heeft het altijd al gehad, wel raar dat die van jou het ineens heeft. Bij die van mij is het inmiddels zo goed als over, alleen in een slechte bui wil ze nog wel eens reageren en aansingelen zullen we altijd rustig moeten doen maar ach als dat alles is ;)

Is ook een luchtzuiger trouwens, alleen geen lichte!!