Slecht kunnen ontspannen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Slecht kunnen ontspannen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 18:38

Beste Bokkers,

Allereerst weet ik niet zeker of het hier goed staat...

Ik kan heel slecht mijn schouders en armen ontspannen, wat natuurlijk met het rijden we de bedoeling is. Ook als niet aan het paardrijden ben merk ik dat constant een te hoge spierspanning op mijn schouders heb staan. Ik probeer hier altijd erg op te letten, maar het lukt gewoon heel slecht.
Ook heb ik vermoedelijk de fybriomialgie van mijn moeder gekregen en daardoor heb je sowieso al wat meer gespannen spieren.

Weten jullie nog oefeningen/tips/oid om wat meer je spieren te kunnen ontspannen?

Alvast bedankt,
Anne!

alinuh

Re: Slecht kunnen ontspannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:39

gymnastiek op je paard
je armen en benen rond draaien!
en diep in en uit ademen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 18:48

Op me ademhaling probeer ik inderdaad altijd heel erg te letten. Ook wanneer ik niet op het paard zit(heb er handje van om gewoon een poos te stoppen met ademen).
Maar armen/benen draaien, werkt dat dan ook op de lange termijn of alleen op het moment zelf?

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:05

ik weet niet of je het kent... maar voltige is er ook heel goed voor.
of je laat iemand je paard longeren en houd de teugels niet vast je
probeerd je armen gewoon heel relaxt naast je lichaam te houden.
als dat een beetje wil probeer je het eens met zelf de teugels vasthouden
en dan moet je proberen om hetzelfde ontspannen gevoel te houden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:41

Ik zou hiervoor toch even naar de fysio gaan, die kunnen je veel beter helpen denk ik.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 20:21

Voltige ken ik zeker, maar dat kan niet hier op Schier en mijn paard laten longeren terwijl ik erop zit lijkt me geen goed plan.(wel kan ik natuurlijk kijken of dat een keer kan met een paard van een ander).
Het probleem is ook dat als ik mijn armen naast me hang, dat ze nog haast niet willen ontspannen, eigenlijk alleen wanneer ik in bed lig ben ik helemaal ontspannen.

Heino: Ik heb bij de fysio gelopen een periode. Voor me ademhaling, me rug en hiervoor. Voor ademhaling en rug heeft het heel goed geholpen, maar voor het ontspannen totaal niet. Dus vandaar dat ik hier even wou informeren of er nog bokkers waren met tips...

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:36

Ik hou je topic toch even in de gaten. Heb nl hetzelfde probleem.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 20:37

Welkom bij de club ;) .

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:43

Is je paard zelf lekker los door het lichaam? Pas je goed in je zadel?
Als dit niet het geval is, kan ik zelf al niet lekker ontspannen in het zadel zitten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 20:47

Mijn paard is net helemaal losgemaakt(otheopaat, manueel art ed) en is nu echt lekker los in dr lijf. Zadel past voor ons allebij goed. Maar wanneer ik ga spannen met mijn spieren doet paard dit ook, als er dan bij mij eenmaal druk op ontstaat kan ik helemaal niet meer ontspannen(blokkeerd dat gewoon). Daardoor word paard nog sterker en raak je in een neerwaartse spiraal.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:49

De methode van Jacobson vind ik altijd een erg prettige methode om mensen te leren ontspannen. Ik merk dat veel mensen door de hoge spierspanning vaak niet meer kunnen voelen wanneer een spier ontspannen of gespannen is. Door Jacobson leer je dit gevoel weer te herkennen. In het kort werkt de methode door middel van het bewust aan- en ontspannen van spiergroepen.

Ga lekker op jouw rug liggen met een kussen onder jouw knieën. Begin met het aanspannen van jouw voeten door jou voeten naar jou toe op te trekken. Blijf de spieren in jouw scheenbeen net zo lang aanspannen tot je duidelijk de spanning voelt, doordat jouw spieren bijvoorbeeld gaan trillen of doordat je een brandend gevoel in jouw schenen krijgt. Laat vervolgens jouw voeten weer los. Een ontspannen voet valt als het ware weer naar beneden en draait naar buiten. Zolang jouw voeten nog omhoog wijzen en niet naar buiten vallen, zijn ze niet ontspannen. Herhaal deze spiergroep totdat jouw voeten helemaal ontspannen zijn. Je hebt dan niet meer de neiging om jouw voeten te wiebelen/bewegen. Concentreer je tijdens de oefening op het verschil tussen aanspannen en ontspannen. Vervolgens ga je de spiergroepen omhoog. Na de voeten span je jouw bovenbeenspieren aan door jouw knieën te strekken. Deze spieren zijn pas ontspannen als jouw onderbenen met een plof op de grond landen en jouw benen vanuit de heupen naar buiten draaien. Daarna span je op dezelfde wijze jouw bilspieren aan, vervolgens het hele onderlijf.
Daarna begin je met jouw handen door vuisten te maken en weer los te laten. Vervolgens span je jouw biceps aan door spierballen te maken in jouw bovenarmen. Bij het loslaten is het belangrijk dat jouw armen echt met een plof naar beneden vallen. Zolang jouw armen niet ploffen en je nog wil bewegen met jouw vingers, zijn jouw armen niet ontspannen. Span vervolgens jouw schouderspieren aan door jouw schouderbladen naar achteren en omlaag te trekken. Voel duidelijk de spanning op de spieren en laat vervolgens weer de spieren los. Herhaal de oefening net zolang tot je met ontspannen schouders op de grond kan blijven liggen. Vaak voelt het bovenlijf dan zwaar aan. Zet vervolgens spanning op het hele bovenlijf en ontspan. Tot slot kun je alle spiergroepen aan- en ontspannen.
Neem rustig de tijd voor deze oefening, dan zul je merken dat je na enige keren oefenen steeds sneller kan ontspannen.

Een hoge spierspanning op de schouder- en nekspieren kan een gevolg zijn van jouw houding en bewegingspatroon. Mogelijk heb je bijvoorbeeld jouw bovenrug te sterk gebogen, waardoor jouw schouderbladen naar voren worden getrokken en je erg veel spierspanning op jouw monnikskapspier zet. Mocht je daar meer over willen weten, dan mag je me altijd een pb sturen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 20:55

Kijk daar heb ik echt iets aan! Ik ga zeker met die oefening bezig en pb je even over houding ed.

ilseshad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:00

Ik heb echt precies hetzelfde probleem! Ik heb nu fysiotherapie van een fysio terapheute die toevallig zelf ook rijd. Ze heeft me ook les gegeven en ik mag van haar een tijdje met alleen maar losse teugels rijden totdat ik zelf rechtop zit, met mijn schouders naar achteren en ontspan. Dit is erg moeilijk, ik doe ook vaak mn ogen dicht zodat ik kan voelen hoe ik zit. Het helpt echt wel een aan het eind als ik een beetje verbinding aanneem is mn paard heel lekker los! Maar toch blijf ik het moeilijk vinden, had toevallig vandaag wedstrijd en voel mezelf dan gewoon voorover vallen! Als je vragen hebt pb maar!

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:36

Ik heb ook het zelfde probleem ook, en ben naar de fysio gegaan. met oefeningen gaat het bij mij nu een stuk beter

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:20

Fysio hielp bij mij dus niet ;) . Niet daarvoor althans.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:55

Ik heb precies hetzelfde probleem! Als ik dan iets met de teugels wil doen heb ik het gevoel alsof ik 100 kilo in m,n handen heb maar in feite hangen de teugels dan in boogjes..

De ene keer heb ik het erger dan de andere keer, en probeer er ook iedere keer op te letten, het gaat ook vanzelf pijn doen bij mij in m,n armen en rug dus als ik er dan bewust op ga letten lukt het me wel om te ontspannen

Ashleyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:24

Misschien fysiotherapie ja.. Ik heb het met mijn rug, die is altijd gespannen. En bij mij hielp fysio wel een beetje. Het zal het niet compleet weg nemen maar alle beetjes helpen toch?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:12

Heb een goede tip zien staan en heb haar al een pb gestuurd. Dat is idd iets waar we zeker wat aan zullen hebben.