Trappen als je bij ze kont & achterbenen komt??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sheshe

Trappen als je bij ze kont & achterbenen komt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 14:41

Ik heb een shetlander hengstje van 4 jaar. Als je hem aanraakt bij ze kont of achter benen draait tie zich naar je toe en begint te trappen.
Wat zou dit kunnen zijn? Ik dacht mischien heeft hij pijn. Maar mischien zou het ook kunnen komen omdat tie hengst is. Wat denken jullie?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:43

Is dominantie,er zijn 3 plaatsen waar een paard een dominate plek heeft,dat is achter bij de staart naast het paard bij zijn hals en voor bij zijn neus.Dus wanneer je op die plaatsen staat altijd ruimte nemen dan ben jij het dominantst.

sheshe

Re: Trappen als je bij ze kont & achterbenen komt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 14:47

Maar je kan er echt niet bij in de buurt komen dus poetsen daar of aaien zit er niet in hoeve krabbe al helemaal niet.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:55

Mijn pony deed dit bij zijn vorige eigenaar ook. Daar stond hij wel bij nog een andere jonge hengst die hem erg pestte. Hij beschermde zichzelf gewoon.
Maar als hij een mens raakte, kreeg Romeo wel een trap terug. Sinds hij bij mij is, heeft hij nooit iemand getrapt/proberen te trappen.
Je moet héél kordaat zijn, een paard hoort jou niet te trappen, ookal is hij een hengst. Jij mag dit niet toestaan. Als jij op een bepaalde plaats wilt staan/hem aanraken, moet hij dat toestaan, punt. Het is natuurlijk toegestaan dat hij het niet leuk vindt(oren in de nek leggen), maar gaan trappen, nee sorry. Dan zou hij een trap terug krijgen van mij.

sheshe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 14:58

Ja dat heb ik ook gedaan, maar het is nu al 3 keer gebeurt dat hij wilt trappen. Hij staat met een 4 jarige ruin die niet veel van hem moet hebben en hem zoveel mogelijk uit de weg gaat.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:31

Je moet zeker niet wachten tot hij je trapt. Het is maar een shet, maar als er een klein kindje bij zijn kont komt, kan zo een trap wél hard aankomen.
Bij mijn pony heb ik het in het begin een beetje 'uitgelokt', langs hem gaan staan en hem aan zijn kont aaien. Vanaf de eerste seconde dat hij het toelaat, uitbundig belonen. Hij mag zijn oren in zijn nek leggen, maar vanaf het moment dat hij zijn kont werkelijk dreigend naar je toe draait, mag je hem gerust straffen.
Vooral geconcentreerd zijn op het belonen als hij het toelaat, dat is belangrijker dan het straffen. Maar zeker bij een hengst moet je kordaat zijn. Als hij zijn kont al draait, mag je (in mijn opzicht) hem al een dreun verkopen. Ik ben van mening: de dreun die jij een paard geeft, zal nooit zo hard zijn als de dreun van een ander paard. Zielig vind ik het dus niet(toch niet als een paard dreigt om je te trappen)

Ik ben zo niet lang bezig geweest met mijn pony, hij had het snel door dat hij niet moest dreigen. Ik toon respect als hij dat ook doet voor mij. Gedraagt hij zich als een varken, dan ik ook. Nu heb ik na verloop van tijd wel het verschil gemerkt tussen het varken uithangen en aandacht trekken.(negatieve aandacht is ook aandacht) Maar hierin moet je je pony leren kennen. Zodra die van mij dreigt(wat hij eigenlijk nooit meer doet) geef ik hem wel ervan langs.

sheshe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 15:43

Ik ga zoiezo proberen wat je zegt goed opletten of hij wilt gaan trappen en dan straffen laat hij het toe goed belonen. Ik hoop zo dat het snel goed komt want er moeten inprincipe ook kinderen bij kunnen. Hij is met alles zo super rustig en makkelijk alleen bij dat niet. En anders word het toch castreren maar zal het daar mee weg gaan?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:28

Je moet proberen om heel veel met hem bezig te zijn, zodat hij respect krijgt voor jou.
Of het dreigen weggaat door castreren weet ik niet. Ik heb die van mij laten castreren omdat hij 24/7 probeerde je te bijten, bij het van de wei halen steigerde hij altijd(regelmatig blauwe plekken gehad). Dit is allemaal wel gestopt. Steigeren heeft hij helemaal niet meer gedaan, en bijten doet hij (bijna) niet meer. Hij is op driejarige leeftijd gecastreerd.

Als ik jou was, zou ik toch proberen om het eerst zo op te lossen. Je zegt dat hij normaalgezien heel rustig en gemakkelijk is, dus dan zou ik hem nog niet onmiddellijk castreren. Je moet gewoon héél duidelijk maken dat jij de baas bent, en dat hij niet moet dreigen naar mensen.
Je moet heel veel geduld hebben, en let erop dat je niet enkel gaat straffen als hij iets fout doet. Je moet er echt op letten als hij iets goed doet, want voor je het weet zie je enkel nog de foute dingen en ben je hem uiteindelijk alleen maar aan het straffen.

sheshe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:33

bedankt voor je uitleg ik ga het zeker proberen. Veel met hem bezig ben ik altijd wel. Zal hem ook zeker uitgebreid belonen als hij het goed doet.

sheshe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 17:27

Vandaag is me veearts bij hem wezen kijken. En hij vond dit geen hengsten gedrag. Hij vertelde dat hengsten meer van het slaan met de voorbenen, stijgeren en happen zijn. En juist merries meer van het trappen. Hij dacht dus ook dat als ik hem castreer het niet weg zal gaan. Maar dat dit echt gedrag is wat er in zit. En mischien met heel veel geduld zal weg gaan. Nu is hij straks bedoelt voor kinderen, maar ik denk toch niet dat hij daar geschikt voor zal zijn.

Nasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:50

misschien heeft hij iets traumatisch meegemaakt en gaat het met heel veel geduld en steeds een stapje verder wel een stuk beter

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:59

sander_lotte schreef:
Je moet zeker niet wachten tot hij je trapt. Het is maar een shet, maar als er een klein kindje bij zijn kont komt, kan zo een trap wél hard aankomen.
Bij mijn pony heb ik het in het begin een beetje 'uitgelokt', langs hem gaan staan en hem aan zijn kont aaien. Vanaf de eerste seconde dat hij het toelaat, uitbundig belonen. Hij mag zijn oren in zijn nek leggen, maar vanaf het moment dat hij zijn kont werkelijk dreigend naar je toe draait, mag je hem gerust straffen.
Vooral geconcentreerd zijn op het belonen als hij het toelaat, dat is belangrijker dan het straffen. Maar zeker bij een hengst moet je kordaat zijn. Als hij zijn kont al draait, mag je (in mijn opzicht) hem al een dreun verkopen. Ik ben van mening: de dreun die jij een paard geeft, zal nooit zo hard zijn als de dreun van een ander paard. Zielig vind ik het dus niet(toch niet als een paard dreigt om je te trappen)

Ik ben zo niet lang bezig geweest met mijn pony, hij had het snel door dat hij niet moest dreigen. Ik toon respect als hij dat ook doet voor mij. Gedraagt hij zich als een varken, dan ik ook. Nu heb ik na verloop van tijd wel het verschil gemerkt tussen het varken uithangen en aandacht trekken.(negatieve aandacht is ook aandacht) Maar hierin moet je je pony leren kennen. Zodra die van mij dreigt(wat hij eigenlijk nooit meer doet) geef ik hem wel ervan langs.

Ga ik in mee!
Zo heb ik het bij me merrie ook opgelost.

M'n merrie is ook ongelovelijk brutaal, als ik dr uit dr stal haal en ik praat met iemand, drukt ze zich tegen mij aan omdat het haar te lang duurt, ze wil perse rollen en probeert dat d.m.v zich tegen mij aan te gooien/tegen me aan te drukken zodat zij via mij kan rollen ofzo..

Hoe ik dit precies op los ben ik nog niet achter, weet je daar misschien ook wat op?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:16

sheshe schreef:
Vandaag is me veearts bij hem wezen kijken. En hij vond dit geen hengsten gedrag. Hij vertelde dat hengsten meer van het slaan met de voorbenen, stijgeren en happen zijn. En juist merries meer van het trappen. Hij dacht dus ook dat als ik hem castreer het niet weg zal gaan. Maar dat dit echt gedrag is wat er in zit. En mischien met heel veel geduld zal weg gaan. Nu is hij straks bedoelt voor kinderen, maar ik denk toch niet dat hij daar geschikt voor zal zijn.

Hier heeft je veearts gelijk in, trappen is geen hengsten gedrag. Mijn pony deed als hengst alles wat je veearts zegt: slaan met de voorbenen, steigeren en bijten. Ik weet niet precies wat je bedoelt met slaan met de voorbenen, maar mijn pony doet dan een jambette beweging(been dus heel hoog optillen) en dan heel hard slaan naar de grond. Dit doet hij nu soms nog als hij zenuwachtig is (als hij te lang moet stilstaan naar zijn goesting)

Zoals ik al zei, trapte mijn pony ook toen hij nog bij zijn vorige eigenaar stond. Zijn reden om te trappen was dat hij zichzelf wou beschermen, hij was bang dat iemand zijn eten ging afpakken(dat deed zijn weidegenootje, die hengst), dus ging hij trappen. Na verloop van tijd deed hij het niet enkel bij het eten, maar ook gewoon als iemand bij zijn kont kwam. Toen hij eens bij die hengst weg was, is het trappen volledig gestopt.
Je moet hééél veel geduld hebben, dan lukt het wel.
Het is zoals Nasja zegt: misschien heeft hij iets meegemaakt en is hij daarom nog steeds gefrustreerd en reageert hij dat uit via het trappen. Stapje voor stapje kom je er wel. ;)
Succes!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:48

Lijkt mij ook een dominantie probleem. Consequent straffen is de beste remedie. Hopelijk gaat het er dan helemaal uit. Kans is wel groot dat als hij jou als zijn baas ziet, dat hij het bij jou niet meer doet, maar bij anderen nog wel. Altijd voorzichtig zijn met paarden die slaan, ook al is het een shetje.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:51

Ik verplaats dit topic van MD naar OPG omdat het met het gedrag te maken heeft.

ration

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:37

dit is geen pijn.. dit is gewoon hengsten gedrag.
zou het wel afleren als ik jou was. anders blijf je het houden.
streng wezen
succes

sheshe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:39

Het is dus denk ik toch pijn geweest. Hij loopt nu namelijk kreupel met dat beentje. En al raak je het beentje aan geeft hij een trap. De andere kant doet hij dit niet.