transport binnen de eu (paspoort en enten)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

transport binnen de eu (paspoort en enten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 10:13

ik heb hier een shetlander lopen die mogelijk verkocht gaat worden aan iemand in het buitenland (wel binnen de eu)

hij is de afgelopen jaren niet regelmatig geent,heeft geen paspoort en geen chip.

voor het transport zal hij gechipt moeten zijn en een paspoort moeten hebben,en ik vroeg me af hoe dat in zn werk gaat.
als ik dinsdag de da laat komen om te chippen,dan moet natuurlijk het paspoort nog aangevraagd worden,waneer zou hij dan al op transport mogen?moet ik daarvoor wachten tot ik het paspoort binnen heb,of krijg ik het paspoort meteen van de da?(heb echt geen flauw idee hoe zoiets werkt).

dan verder nog het enten.
hij zal neem ik aan opnieuw een basisenting moeten krijgen.
is dit voor het transport verplicht?
moet hij dan de hele basisenting gehad hebben,of is bijv alleen het eerste deel van de enting voldoende?

Anoniem

Re: transport binnen de eu (paspoort en enten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:38

Is je shetlander geregistreerd bij het stamboek? Je kunt best daar contact mee opnemen.

En anders neem je even contact op met de KNHS voor een paspoort.

Mbt het enten : heb je wel een entingsboekje met het overzicht erin? Want dan zou je, zodra je het paspoort van de uitgevende instantie hebt gekregen, je DA kunnen vragen voor een opmerking : Dit paard is altijd op de juiste wijze ge-ent (oid) erin laten schrijven.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 10:49

nee is niet geregistreerd bij t stamboek,heeft verder ook geen entingsboekje.
vorige eigenaar deed niet aan regelmatig enten omdat de ponys eigenlijk nooit ergens anders kwamen,en daar ook geen andere paarden kwamen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:52

Chip, paspoort en entingen moeten op orde zijn voor het transport. Ook moet je van je DA een gezondheids verklaring hebben ( dat kan gewoon heel simpel, dan hij het paard heeft gezien, dat het gezond is en daar het chipnummer bij!) die verklaring max. 48uur voor het transport.
Paspoort duurt vaak wel een week of 3 als je mazzel hebt....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:16

En dan nog de tijd tussen de 1e en 2e enting.Je bent dus zo een paar weken verder voordat hij vervoerd kan worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:47

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:44

Alane schreef:
export binnen de EU:

Paardenpaspoort en Export

behalve dat je geen paard mag houden wat én niet gechipt én geen paspoort heeft...
http://www.nl-paardenpaspoort.nl

oei dat word wat lastig allemaal dan.

punt is dat het niet mijn pony was,ik mocht hem "gebruiken" als gezelschapspony omdat zijn eigenaar teveel pony's had.
mn paard wordt nu verkocht,en toen kwam de vraag wat ik met de pony zou doen....
hij kan terug naar de vorige eigenaar,maar omdat hij eigenlijk teveel pony's heeft mag ik hem ook verkopen van hem.
toen kreeg ik dus te horen dat dergelijke dingen allemaal niet in orde zijn.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 17:19

ik wordt er trouwens niet wijs uit hoe het zit met het enten bij transport binnen de eu.

moet ie dan geent zijn?

moet ie zn complete basisenting gehad hebben of is 1 enting ook voldoende?

en hoe zit het met het chippen?

is het niet zo dat je bij het laten chippen ook meteen een paspoort krijgt waarmee hij mag reizen?

als iemand van jullie een idee heeft hoor ik het graag,ga sowieso morgen even de dierenarts bellen hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:37

Nee, paspoort wordt door verschillende instanties afgegeven, meestal het stamboek, en anders de KNHS. Niet door de Dierenarts, die chipt eventueel alleen.

Gezien hij dus niet fatsoenlijk ge-ent is, zal hij dus gewoon een basis-enting moeten ondergaan. Met idd 6 weken tijd ertussen.

Je kúnt allicht doen alsof je van niks weet, maar dan kún je ook de gevolgen dragen, die kans is er natuurlijk ook. Tussen welk buitenland gaat het trouwens? NL - België of landen veel verder uit elkaar? Verhuis je hem zelf, of door erkende bedrijven? Igv het laatste zullen de papieren zeker in orde moeten zijn.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:42

Waarom leg je de problemen niet neer bij de echte eigenaar? Of ben ik nou zo dom... :S

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:48

Let er wel als je je paard door de DA laat chippen, dat die DA dit ook mag doen als PPC (PaardenPaspoortConsulent)
Anders betaal je het chippen zo'n beetje dubbel...

hier vindt wat je moet doen en gedaan hebben als je wilt uitvoeren binnen de EU
http://www3.vwa.nl/werkwijzer/Noordwest/PRDIU-01.pdf

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:55

Je krijgt niet direct een paspoort.... En de basis enting moet op orde zijn.
Dus influenza en tetanus.
Ik heb twee keer paarden van Nederland naar Frankrijk verhuisd, en beide keren nergens gecontroleerd. Wel alles op orde.

Maar het ligt er ook aan waarheen je wilt met de pony, wat zijn de regels daar? Heerst er op het moment iets? In het noorden van Frankrijk hebben we weer iets, weet even niet meer wat precies, zit er te ver van af.... Maar daar moet je ook rekening mee houden...

Edit; @ Alene; via jouw site zou je bij een bepaaldce instantie het document moeten halen, wij zijn er achter gekomen dat je DA dat ook mag afgeven, en dat scheelt je dus een hele hoop geld.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 15:49

ok,stel dat alles verder op orde is...

moet er dan nog een bepaalde tijd zitten tussen de enting en het transport?
en hoe zit het met een gezondheidsverklaring?kan mijn eigen da die afgeven?is dit nodig bij vervoer binnen de eu?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:47

@Saffier: zou kunnen vwb dat formulier... heb echt geen idee.
Ik exporteer eigenlijk niet.... het document leek me wel een handige leidraad voor TS :D

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:49

Ik ga volgende maand ook twee pony's verhuizen (naar Engeland)
Voor zover ik heb begrepen worden er helemaal geen eisen gesteld aan entingen.

-paard moet paspoort + chip hebben
-voor transport gezondheidsverklaring (via de VWA, of mag een eigen VA dat ook zomaar doen?)
-je moet een reisplanning hebben (hoe het paard vervoerd wordt, en via welke route, en natuurlijk moet voertuig & bestuurder ok zijn)

Het ligt er wel aan naar welk land je gaat exporteren, eventuele beperkingen zijn te vinden in de link van VWA die Alane geeft.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:00

Ik heb het destijds uitgezocht voor mijn verhuizing.
Via de VWA koste het geloof ik 100 a 150 euro per paard. (Had er 4 te vervoeren). Via de DA heeft het ons in totaal 50 euro gekost.
Dat van dat reisplan wist ik nog niet. Goed om te weten als ik weer eens op pad moet.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:20

Ok, dus ik heb de VWA eigenlijk helemaal niet nodig?
Dat zou beter zijn, ik heb het liefste dat mijn eigen veearts ze komt keuren voor transport.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:24

Dat is wat wij toendertijd (4 jaar terug) gevonden hebben. Meestal weet je eigen DA het ook wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:42

voor transport moet er altijd een verklaring van het VWA bijzitten,dit stelt geen reet voor maar het is wel verplicht , ze komen bij je, checken of alle papieren, dus entingen en chip in orde zijn,vragen of het dier ziek is geweest de afgelopen tijd, enz.
maar brengen jullie hem zelf naar het 'buitenland' want dat word een donders dure shetlander, enten, chippen,paspoort, vwa, dit is toch zo ongeveer 200 euro.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:43

en dan het vervoer nog en dat is het duurste.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:23

Binnen de Benelux kan zonder gezondheidsverklaring. Daarbuiten helaas wel, en kost een lieve duit.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 07:56

we wachten voorlopig nog met de verkoop van de shet,pas als alles rond is gaat ie weg.
is het eigenlijk een probleem om hem slechts een paar dagen voor transport nog zn laatste enting te geven?
vraag me af of hij dan niet te kwetsbaar is door de combi enting + stress van de reis.....

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:22

Verleden jaar heb ik een paard naar belgie verkocht, ik heb er toen helemaal niet bij nagedacht dat het paard "uitgevoerd" moest worden. :o
Bij dit paard was toen de enting "verlopen".
Mooie van het verhaal is toch wel dat ik dit paard aan een dierenarts had verkocht...
Achteraf gezien, had hij als dierenarts zijnde, mij toch wel op een exportpapier moeten wijzen...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:55

@ Flitzz; BeNeLux is gewoon vrij verkeer mogenlijk, als je paard maar wel een paspoort en identificatie heeft, zoals ze dat in NL verwachten met transport.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:41

Begin dit jaar zijn er finnen bij een van mijn paarden geweest ik heb daar exportpapieren voor moeten aanvragen. Koop is helaas niet door gegaan maar dat is een heel ander verhaal.
De kosten voor het maken van de exportpapieren door het VWA waren begin dit jaar ± € 42,=.
Je moet zorgen dat je de papieren van je paard/ pony bij de hand hebt eventueel de deken af zodat hij gelijk kan beginnen met de "keuring". Stelt niets voor.. was in 10 minuten geregeld.
Dat er vrij verkeer binnen de BeNelux was wist ik niet. Voor ieder ander land moet je een export papier aanvragen. Maar zoals gezegd dat kost niet veel.
En wat betreft de enting bij dit paard was de enting " bijna verlopen" de da en de meneer van VWA hadden liever niet dat ik het paard nog voor de reis zou enten. Beter was om het paard te enten als hij eenmaal op de plaats van bestemming was en "uitgerust" was van zijn reis.