Paard doet lastig om naar wei te gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_N

Paard doet lastig om naar wei te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 23:36

Ik heb een pinto
Die navayo heet
Het is een ruin van 7 jaar

Hij is juist van wei veranderd dus het zijn allemaal nieuwe paarden.
Er is ook een merrie bij.

Gisterenavond was het heel hard onweer dus ging hij in de stal.
Nou wou ik hem vandaag terug naar zijn wei brengen. In het begin ging alls goed maar toen we bijna op zijn wei waren sloeg hij ineens op hol en liep meteen terug naar die merrie. Ik was heel kwaad op hem en heb hem gestraft. Ik heb hem even terug in zijn stal gezet en heb er na nogeens geprobeert. In het begin ging het terug goed maar weer toen we bijna op de wei waren sloeg hij terug op hol en liep weer naar de merrie. Mijn papa had heel veel pijn aan zijn handen want het halstertouw gleed door zijn handen en ze zijn verbrand. Dus deed hij voor het nog eens te proberen handschoenen aan en ik had navayo zijn etensbak gevult met eten en voor hem gelopen. Toen volgde hij goed en is hij eindelijk op zijn wei geraakt. Maar hij heeft heel onrustig gegeten en begon na zijn eten heel hard te galoperen in zijn wei en te hinniken. Ik weet echt niet wat hij had en ik weet ook niet wat ik met hem moet doen nu .

Kunnen jullie misschien raad geven ?

Babeth

Re: Paard doet lastig om naar wei te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:40

Straffen is zinloos. Misschien heeft dit paard wel iets meegemaakt in de nieuwe weide waardoor hij dus nu panisch wordt als hij er weer in moet. Ik zou even kijken of het paard wel in een andere weide wil (oude weide bijvoorbeeld).

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:25

Idd, probeer het rustig, en praat tegen je paardje. en misschien iets lekkers geven als hij het wel doet? dat hij weet dat het goed is.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:29

Kan het niet zijn dat die merrie hengstig is? Hij rent specifiek terug naar die merrie, dus het lijkt me geen geval van paniek.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:33

Hij is duidelijk verkikkerd op de merrie dus stelt hij jullie op de proef.
Kwestie van goed aanpakken.
Hij is duidelijk heel erg sterk, doe hem eens een hoofdstel om als je hem naar het land brengt heb je wat meer grip.
Wat je ook zou kunnen doen is de gang naar het weiland maken en dan onverwachts de andere kant oplopen.
Zal hem in verwarring brengen en zal ook wel protesteren maar het is wel belangrijk dat hji niet de gewoonte heeft van joepie naar het land, rennen.
Blijven proberen en blijven aanpakken, niet door slaan maar gewoon deze gewoonte te doorbreken

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:05

Ik denk dat je heel streng moet zijn. Hij neemt nu duidelijk een loopje met jullie en doet gewoon waar hij zin in heeft. Hoofdstel aandoen is een goede tips, zodat je meer te vertellen hebt. Een ketting kan ook werken. En probeer hem voor te zijn.

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:29

Wat zijn reden ook is, hij mag niet zo op hol slaan, dat is gewoon heel ongehoorzaam. De suggestie van Pollewoppy lijkt me heel wijs. Probeer hem zo wat meer controle te houden, maar laat hem niet merken dat je het spannend vind hè ;) Die boef