Ik heb een probleem met mijn paard in haar eigen weide te krijgen en haar eruit te halen. Mijn merrie staat in een weide met andere merries, en naast een weide met allemaal ruinen. Nu is er een probleem, om bij de wei van de merrie te komen moet ik eerst door de wei van de ruinen. Maar zodra ik de wei van de ruinen met mijn merrie binnenstap, komen al de ruinen achter der aan. Ik probeer ze dan weg te jagen maar omdat ze met zijn vijfen zijn lukt dit niet altijd. Als de merries dan ook nog hengstig zijn worden de ruinen daar ook weer drukker van. Als er iemand is helpt diegene mij, maar dit is niet altijd het geval en ik zie er steeds meer tegenop om mijn paard door die wei heen te zeulen. Dus wie heeft er een goede tip voor mij om veilig die wei door te komen??
Le_Chat_Noir
Geplaatst: 21-08-09 20:41
Misschien kan je een extra halstertouw meenemen om ze mee weg te houden? Wel lastig dat je hoe dan ook door die wei moet..
pantuf
Geplaatst: 21-08-09 20:46
Mijn hengst dreunde altijd mee de wei uit als ik mijn ruin eruit wou halen, toen heb ik een paar keer mijn longeerzweep mee genomen (heb hem niet gebruikt hoor maar daar is me hengst als de dood voor ) zodat hij op afstand bleef. Nu hoef ik maar te wijzen en hij loopt zo achteruit, terwijl ik hem maar een paar keer heb laten zien.
Dus wat ik wil zeggen kijk of je iets heb waar ze bang voor zijn zodat ze afstand houden, dan weten ze het zo denk ik.
Als het echt te lastig word zal ik het ook wel vragen over dat wisselen van land, maar ik weet niet of dat mogelijk is, longeerzweep is een goed idee, alleen het lastige is dat de merries die hengstig zijn al voor de ingang van de merrieweide staan en dan sta je dus met je paard in een wei waar er ruinen achter der staan, en dan merries voor der , die moeten ook weggejaagd worden anders kan ik de merrieweide weer niet in, echt behoorlijk irritant.
aerdenhout1
Geplaatst: 21-08-09 20:57
Goed plan AnnemiekvW! Anders een stuk afzetten langs b.v de sloot,een soort gangpad, waar de ruinen niet bij kunnen komen.
Tientjeblij
Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-09 21:00
Langs een sloot iets afzetten of zowieso iets afzetten gaat niet lukken, want die ligt niet aan de kant van de ingang van de weide, en ik denk niet dat de rest van de pensionklanten en de eigenaar daar blij mee zullen zijn. Toch bedankt voor je tip;)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk toch even met de boer/eigenaar stal zou gaan praten. Het is toch te idioot voor woorden dat niet alleen het paard, maar ook jijzelf het gevaar loopt om een trap te krijgen als je je paard wil gaan rijden? DE eigenaar van het land moet zorgen dat jij, zonder al te veel gevaar, je paard kan pakken. Kijk, in een kudde waar hij normaal in loopt is dat gevaar een stuk minder. Op het moment dat jij met een vreemd paard in een andere kudde gaat lopen, is de kans dat het mis gaat een heel stuk groter. Zeker omdat het hier ook nog eens over een merrie gaat die tussen een groep ruinen door moet!
zandvangers
Geplaatst: 21-08-09 21:15
.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 28-05-22 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt
EN????.....al gesprek gehad met stal/weide/ houder????
VanHuisUit
Geplaatst: 22-08-09 22:25
Heb zelf ooit bij een stal gestaan met zo'n hopeloze situatie. Vond het waardeloos. Elke keer stond ik doodsangsten uit want mijn merrie was geen lievertje en sloeg als een gek in de rondte als er zo'n opdringerige ruin aankwam. Vind het niet verantwoord als je met een in feite voor die kudde vreemd paard door de kudde moet. Dus zou inderdaad vragen of er een loopbaan gemaakt kan worden of zoiets. Trouwens, je moet niet gek opkijken als die ruinen daar doorheen drammen, mannen pfff.
Bah, wat vervelend voor je! De beste oplossing lijkt mij ook inderdaad om een loopbaan aan te leggen aan de zijkant van het weiland, maar dit kan natuurlijk niet zonder toestemming van de stalhouder. Van wei wisselen is dan misschien een makkelijkere oplossing. Hoe zit het met de eigenaren van de andere merries? Spreek je die wel eens? Die zullen zeker met hetzelfde probleem zitten, dus je kunt ook aan 1 van hun vragen hoe zij dit dan oplossen, of met hen samen naar de staleigenaar stappen en de situatie voorleggen zodat hij (of zij?) ziet dat dit niet alleen jouw probleem is, maar een probleem van meerdere pensionklanten. Veel succes in ieder geval!
ik had het nogal druk dus kon niet eerder reageren, ik ben vandaag de wei ingegaan met een zweepje, dit ging al een stuk beter. Maar het blijft lastig, ik ga overleg plegen met de anderen en kijken of we van wei kunnen veranderen. Als de merries niet henstig zijn is er niks aan de hand en gaat het goed, maar als ze het wel zijn worden al die ruinen daar hitsig van, echt lastig.