Hoe de eerste stappen richting zee/strad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Hoe de eerste stappen richting zee/strad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 14:14

ik zag net het topic van hoe de zee inrijden dan nu iets anders ;)

je hebt een paardje (stel je koopt hem haar als veulen) allemaal leuk en wel MAAR voor mij is het strand een paar uur rijden *woon in limburg*
Hoe ga je een paard nu wennen aan de zee/stand en alles wat erbij hoort

ik snap dat men thuis begint met water ;) hier is een beel en kleine riviertjes dus dat is allemaal prima! erna de ardennen die ook weer mooie stukjes heeft maar een zee met golven, zout water enc enc is toch echt iets heel anders. Als je er dan in de buurt woont ben je al snel ff gegaan om even te laten wennen.

Nouja gewoon een vraagje of iemand er ervaring mee heeft en tips heeft ;)

(ben nieuwsgierig that's all)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:42

Je stijgt op je paard, je gaat de duinovergang over, en je rijdt op het strand.

That's it :+ :j

Hoe meer drukte jij ervan maakt, en allemaal aparte dingen gaat doen (slof eraan knuppen, ernaast lopen terwijl je dat normaal nooit doet op buitenrit). Hoe meer het paard het signaal krijgt : oeh, er is iets gevaarlijks, ik moet erg goed opletten. En gaat dus overal van schrikken.

Gewoon met een ander paard, bij voorkeur eentje die gewend is aan het strand, maar als dat niet het geval is : geen probleem. Maar gewoon alles zoveel mogelijk als normaal doen en beschouwen, dan komt het wel goed.

En niet overdrijven, ga niet gelijk in racegalop over het strand, want dan leer je hem dat dus aan, dwing hem niet keihard de zee in als ie het niet wilt, maar laat het allemaal veel geleidelijker gaan. Zodat paard en ruiter er samen plezier hebben om te gaan spetteren bijvoorbeeld :) Op het strand zelf kan het fijn zijn om eerst te gaan pootjebaden in een plas op het strand, en later geleidelijk de branding in (let dan wel op de stroming / wind). Eventueel achter een ander paard aan, of leid hem het water in.

Paarden vinden vaak eng aan de zee is dat het veel meer beweegt en golft, en dat ze niet altijd de bodem kunnen zien. Daarom ook water eerst verkennen in stap en goed ijken op vissersnetten. Voor je gaat draven of galopperen. Ik vind het bijvoorbeeld ook niet nodig om eerst te gaan oefenen en wennen enzo. Als je het vlakbij hebt : leuk, gewoon doen, zeker, maar het is niet essentieel.

AlexandraM

Re: Hoe de eerste stappen richting zee/strad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:11

oke, nou met wennen bedoel ik meer, een paard met echt watervrees neem je niet mee het strand op ;) dus een beetje water moet hij/zij toch gewend zijn, zal zeker niks anders doen kwa extra dingen eraan hangen of iets :D maar vroeg me gewoon af of je dit als veulen moest doen enc enc enc.

dankjewel voor de reactie, en ja water is hier in de hei wat weer om de hoek is :D dus dat heeft hij al snel gezien in zn leven als hij hier is haha

iig bedankt

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 00:01

AlexandraM schreef:
een paard met echt watervrees neem je niet mee het strand op ;)

Waarom niet???
Gewoon doen. Het is makkelijk als er een paard meegaat wat het al gewend is.
Maar ik ben met mijn paard ook gewoon gegaan toen hij 4 jaar oud was. Er zijn vaak wat geultjes met water of binnenmeertjes waar je eerst doorheen kan lopen, dan gewoon het echte water in, evt via zo'n binnenwatertje.
Grappig genoeg liep mijn paard zo de zee in, pas 8 jaar later kreeg ik hem ook een andere waterbak / plas in. Zee was veel makkelijker.
Niet te moeilijk doen hoor, gewoon proberen! ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 02:47

ha ja vergeet wel niet dat ik hier minder snel een paard heb die aan de zee gewend is (de meeste rijden toch niet zo ver met de trailer) ik woon helemaal bij maastricht *das echt een stukje rijden hoor:P

kost dus genoeg geld haha dus dan stap je toch niet zo 1 2 3 in de auto.

iig dankje weer :D ga het zeker doen :D (als ik een paard heb waarmee dit mogelijk is)|

maar toch ik weer uit ervaring, 1 van mn vorige paardjes hoefde ik dat echt niet mee te proberen die liep niet eens door een miniscuul klein regenplasje heen ;) zo panies was ze ervoor... oke veeeeeeeeeel oefenen en ze liep er uiteindelijk wel door, daarom lijkt het me verstandig zeker als je uren moet rijden heen EN dan nog terug dat je iig weet dat ze int algemeen niet bang voor water is :P de zee zien we dan wel

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 03:32

Nou zal ik je wat vertellen. Mijn waterhatende pony die al over een plas springt als die zo groot is als een regendruppel die loopt gewoon doodleuk de MAAS in :') mijn haflinger daarentegen die wandeld zo elke waterplas in.. maar ze weet niet hoe snel ze in de achteruit moet als ik haar dichterbij de maas probeer te krijgen :+

dus wellicht valt 't reuze mee!

[ITP] samen met waterhatende pony de maas in!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:27

Ik ga de stap over een maandje ook maken. Ben benieuwd. Die van mij is een echte waterrat en gaat werkelijk altijd liggen in alles wat maar op water lijkt. Heel fijn straks in die zee ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:05

Ons paard is ook geen fan van water maar het strand vond hij heel erg leuk. Is wel even de zee in geweest maar toen lag mijn man er bijna naast toen er een golfje kwam. Ik ben ook van mening dat je alles moet doen zoals je het normaal doet. Maar jeetje, vanuit Limburg naar het strand...wij zaten vanuit Veenendaal (midden Nederland) al dik twee uur in de auto voor een enkele reis. Weet niet waar je woont in Limburg (Noord Limburg is van ons uit een uurtje rijden) maar je mag er wel een hele dag voor uit trekken als je vanuit Limburg naar het strand wilt gaan. Je paard moet dus ook goed gewend zijn om langere tijd op de trailer te staan.

MarieAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:14

Ik ben medebegeleider van http://www.ponykamp-ameland.nl dus moeten strandmakke pony's hebben. Nieuwe pony's rijden we meestal gewoon naar het strand, doe nalsof er niets aan de hand is en het gaat eigenlijk altijd goed. Sommige vinden het water en vliegers wel wat eng maar daar wennen ze vanzelf aan. Niet aanleren dat ze meteen in rengalop ervandoor gaan maar gewoon eerst een stuk rustig stappen, draven en een klein galopje. Het strand is opzich een vertrouwdere omgeving voor een paard ddan het bos omdat het overzichtelijk is en ze al het 'gevaar' aan zien komen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:53

AlexandraM schreef:
een paard met echt watervrees neem je niet mee het strand op ;)

Zelfs dat gaat best hoor.. Alleen moet je dan niet verwachten dat je de zee in gaat, maar lekker over het strand rijden is ook fijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:07

Nou, ik heb mijn paard met watervrees gewoon mee het strand op genomen afgelopen winter hoor :j
Omdat we ene behoorlijke afstand moeten rijden naar Zeeland hadden wij gekozen om een heel weekend te gaan.
De eerste twee keer vond hij het water reuze spannend. We hebben toen gewandeld op het strand.
Daarna zijn we onder het zadel gegaan en uiteindelijk heeft hij toch wat gestapt door de poeltjes op het strand. De echte zee was nog teveel van het goede, maar daar gaan we komende winter op oefenen aangezien we dan terug gaan.
Nu is hij vrijwel geheel over zijn angst voor water heen. Hij loopt niet meer om voor plassen en ik mag hem deze zomer zelfs voor het eerst afspuiten. Dingen die anders nooit of te nimmer lukte.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:17

Mijn paard heeft vreselijke watervrees en ik kan het water dus onmogelijk omzeilen, gezien ik op een eiland woon.
Hij gaat gewoon mee het strand op, geen gezeur. Het water hoeft hij niet in.
Gewoon een paard meenemen die het strand gewend is, want het is niet het water wat ze soms bang maakt, maar wel de ruimte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:18

Wat wel belangrijk is, is dat je je paard niet meteen recht op het water af laat lopen. Ga gewoon langs de kustlijn lopen en stukje bij beetje richting het water.