welke deken moet ik nu dragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Colinda20

welke deken moet ik nu dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 11:33

ik heb sinds kort een fjord.
nu wil ik haar in de winter eigenlijk niet scheren maar wel de vacht kort houden.
ze staat nu nog 24/7 op het land maar gaat straks s'nacht op stal
welke deken moet ik nu gebruiken en welke zijn handig om aan te schaffen
en wanneer moet ik beginnen met de deken omdoen en wanneer

groetjes colinda

petitparis

Re: welke deken moet ik nu dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:35

hier lopen al verschillende topics over als je even zoekt.

aan te raden: regendekenn, zweet/fleecedeken en winterdeken (200 of 300grams)
vanaf dat de dagtemperaturen onder 15 blijven en 's nachts onder 10 kan je beginnen met een regendeken overdag en '"s nachts een fleece eronder (tenzij je een heel warme stal hebt) en bij temperaturen onder 10 tout cours een winterdeken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:45

Om de vacht kort te houden helpt een deken niet echt, vacht groeit door het korten van daglicht. Verder is een ongevoerde regendeken wel handig voor buiten. Een fleece of wollen zweetdeken. En voor een koude winter een 200 of 300 grams deken. Hou er rekening mee dat een ongeschoren fjord het ook s'winter warm kan hebben, zeker met die zachte winters van afgelopen jaren.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:42

Als je de vacht kort wil houden met je zorgen dat het langer licht blijft. Een deken helpt daar niet tegen.
Wat je kunt doen is dat je 's avonds in de stal daglichtlampen laat branden en die laat op de avond uitdoen.
Daarmee verstoor je dan wel weer het ritme van voorbereiden voor de winter.

De comforttemperatuur van een paard ligt tussen de -5 en 15 graden, dan voelt een paard zich dus lekker. Zelfs nu het warmer is dan dat wil je al een deken opleggen, je paard krijgt het dan veel te warm en gaat onnodig zweten.

Een paard kan makkelijk de winter doorkomen zonder deken, helemaal een fjord. Je kan gewoon rijden, als de vacht nat is wil dat niet zeggen dat de huid van een paard ook nog nat is. Na het rijden laten rollen helpt ook om de vacht te laten drogen.
Bij ons op stal staan 30 paarden zonder deken de hele winter, een aantal wordt fanatiek gereden en anderen lopen in de manegelessen.
Heb nog niet meegemaakt dat een paard ziek werd omdat hij geen deken op had.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:16

Hoi,

Het beste kan je zo vroeg mogelijk beginnen met dekens opleggen als je wilt voorkomen dat je paard een vacht aanmaakt. Bij voorkeur beginnen met een dun dekentje (regendeken met 0 grams voering of een dunne fleecedeken), daarna overstappen op een Medium deken (200 grams voering) en tot slot een Heavy deken )370 grams voering). Als je dit te duur vindt kan je ook van de 0 grams voering overstappen naar de 370 grams voering.

Wij verkopen vrijwel alle Horsewaredekens (Amigo, Rhino en Rambo) met grote kortingen. Als je interesse hebt, kijk dan eens bij onze advertenties op marktplaats of stuur een mailtje naar horsewaredekens@gmail.com. Wij geven je graag antwoord op al je vragen.
Binnenkort zijn we ook te vinden op www.horsewaredekens.nl

Als je vragen hebt weet je me te vinden. Succes!

Groetjes,
Lisette

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:11

Nou hou er rekening mee dat je een fjord hebt, die maken meer haar aan dan de gemiddelde kwpn-er. Dus ongeschoren drijft ie weg uit zijn deken van370 gr.!!!!!!!!!!. En dan zou je nu moeten beginnen met een deken op doen? Het is 25 graden! Ik denk niet dat je paard daar blij mee is.