rare jureringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

rare jureringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:37

Weet dat dressuur een jurysport is, maar dit vond ik toch wel heel erg knap!

Afgelopen weken ben ik meerdere keren op donderdagavond naar een wedstrijd hier in de buurt geweest, de eerste week en gisteren in het M1, de andere week in het L1. Nu bleek dat de vereniging voor al deze wedstrijden maar een paar jury's had, waardoor dus meerdere keren bij dezelfde moest starten. Viel mij op dat deze jury's totaal geen rekening hielden met niveau-verschil van L1 en M1, is dit toevallig of komt dit bekend voor?

Een overzichtje om duidelijker te maken

Week 1, M1
Beide proeven jury A
* Fijn gereden, lekker los door lijf en goed aan de hulpen
Resultaat: 192 en 196

Week 2, L1
Ring 1: jury B
Ring 2: jury A
* Ook nu fijn gereden, door het warme weer alleen wat tam, maar zeker zeer tevreden
Resultaat: jury B 174 en jury A: 196

Week 3, M1
Ring 1: jury B
Ring 2: jury A
* Ontzettend slecht gereden, verzet op beenhulp door rug weg te drukken, rommelig
Resultaat: jury B 176 en jury A 195 (1ste)

Snappen jullie dit nu?

Rijd in M1 4 proeven, waarvan 3x zelfde jury. Twee proeven erg goed (192 en 196) en andere proef dramatisch (195), waar zit het verschil? Had trouwens ook zelfde groom mee, en die was eens met mijn gevoel.
Rijd goede L1-proef en zeer slechte M1-proef bij zelfde jury, heb de ene keer in de M1-proef zelfs meer punten, andere proef maar 1 puntje minder...

corientjuhh

Re: rare jureringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:39

Ik heb het ook een keer gehad ma dan bij verschillende jury's
De ene 169 en de andere 180
Ook bij 1 jury had ik de ene keer 173 en de andere keer 180.....
Terwijl ik toen slechter had gereden

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:46

Erg moeilijk om vanaf hier in het hoofd en door de ogen van de jury te kijken. Waarom heb je het de jury niet gevraagd na afloop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:52

Jury's zaten nog in de auto, hadden nog tot 21.00 uur ruiters en gezien het slechte weer op komst had ik geen zin hierop te wachten. (ik was al om 7 uur klaar met uitslag en alles)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:54

Heb je je proeven op video staan en met het protocol erbij nagekeken?
En idd de jury navragen hoe en wat.

Ik rijd voor mijn eigen gevoel wel eens slecht en heb dan hoge punten en ook andersom in het wel eens zo.
Dan ga ik thuis met het protocol erbij de proef bekijken en kan ik me (op een uitzondering na) wel vinden in de beoordeling van de jury. ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:56

Zet inderdaad proef op de video.
Wat was je commentaar op de proeven, ofwel waar zat het verschil in.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:18

Die L1 proef is heel goed te verklaren, jury B hecht waarschijnlijk meer waarde aan impuls en vlotheid. Als je hele proef dan wat tam en sloom was, is het te verklaren dat deze jury je minder punten geeft als jury A die dat niet zo belangrijk vond, maar bijv. meer kijkt naar de correctheid van de figuren of de ontspanning.

Maar dat je 195 punten krijgt voor een proef met verzet, is vanaf hier niet te verklaren :) Misschien wel als je de film naast je protocol houd. Of wellicht heeft deze jury niet zoveel oog voor het gaan van het paard en kijkt alleen of je de kunstjes goed uitvoert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:22

Sjonniej schreef:
Die L1 proef is heel goed te verklaren, jury B hecht waarschijnlijk meer waarde aan impuls en vlotheid. Als je hele proef dan wat tam en sloom was, is het te verklaren dat deze jury je minder punten geeft als jury A die dat niet zo belangrijk vond, maar bijv. meer kijkt naar de correctheid van de figuren of de ontspanning.

Dat snap ik, maar mijn vraag ligt dan ook voornamelijk bij het feit dat ik in het M1 dan nog meer punten heb gehaald met een proef die absoluut niet voorwaarts was en er toch dezelfde jury zat ;)

Gefilmd heb ik het helaas niet, maar zelf wel al redelijk wat ervaring en genoeg mensen die aan de kant stonden en mijn gevoel bevestigden. Zal eens kijken of volgende wedstrijd een filmer kan vinden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:55

Het kan soms heel anders voelen dan het eruit ziet.
Zonder het gezien te hebben kan je geen oordeel geven. Laat je proeven inderdaad eens filmen, dan zie je het misschien heel anders.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:16

Wat voor opmerkingen staan er op je protocol?
Afhankelijk van waar die jury naar heeft gekeken, zal hij/zij vast reden gehad hebben om je veel punten te geven. Misschien heb je die proef wel heel erg correct op de letter gereden en vind die jury dat belangrijk en heeft ze je daarom die punten gegeven?

Het is inderdaad moeilijk om zonder beeldmateriaal de punten te verklaren.