Pony tijd niet bereden, hoe oppakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara04

Pony tijd niet bereden, hoe oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 09:33

Ik heb sinds een week een minipaardje erbij gekocht als gezelschap voor de pony van mijn oudste dochter,en op Dreamer kan mijn dochtertje van 20 maanden wat zitten dan,maar hij is nu 6,5 jaar en niet ingereden geweest.
Hoe kan ik dat nu het beste aanpakken,want ik kan er moeilijk mijn dochter van 11 op zetten :+ .
Hij laat het wel toe dat iemand op hem zit als hij stilstaat,maar als je gaat lopen kan het zijn dat hij gaat bokken,en dat risico wil ik niet nemen met mijn kleinste natuurlijk,

Groetjes Cindy.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 26-08-09 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:44

ik zou zeggen, eerst met de pony aan de hand oefenen, zonder kindje er op,
wennen aan zadeltje enzo,
als hij braaf is je kindje erop zetten met iemand er naast.
bokken kunnen ze altijd wel doen, maar veel pony's lopen juist voorzichtig met kleine kids op hun rug.
het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat hij met het kleine kindje lief blijft doen, en als je oudere dochter er eens opstapt hij gaat bokken etc.
écht beleren lijkt me lastig met zo'n kleintje, en hoeft misschien ook niet persé, want echt rijden kan je het niet noemen, het is voldoende als hij een kindje op zijn rug accepteerd, en braaf is, toch?

Kiara04

Re: Heb een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 09:47

Ja precies,meer moet dat ook niet zijn,als mijn jongste erop kan zitten straalt ze al,dus daar gaat het om,een beetje zitten en stappen,:)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:48

SMP > OPG

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:08

Persoonlijk zou ik toch iemand zoeken die er wel op past maar al redelijk kan rijden (zou je bij de plaatselijke manege/ponyclub kunnen zoeken) en toch de pony helemaal in laten rijden. Kun je ook goed bekijken hoe de pony echt reageert op rijden en wat zijn streken zijn. Ik zou het anders te gevaarlijk vinden om zo'n jong kind erop te zetten ook al loop je er naast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:26

Je zou kunnen kijken wat de pony doet als je eerst zadel en hoofdstel indoet, en er vervolgens met zandzakken wat meer gewicht op legt. Leer hem dat er bewegingen boven en links en rechts in het zadel voor kunnen komen (naast dat extra gewicht). Ga met hem aan de lange lijnen werken, ook met dat extra gewicht in het zadel, en eventueel een pop die je in het zadel vastbind, met wapperende jas oid.

Dit alles als voorbereidend werk, en je kunt er toch niet omheen om er toch een keer een echt ruitertje op te zetten.

Mijn kind van 20 maanden zou ik daar toch echt niet zonder meer op durven te zetten, ook al heb je haar goed vast.