Mijn jaarling wordt gek in een stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icoon_tje

Mijn jaarling wordt gek in een stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:55

Hallo,
hier weer een topic over mijn verzorgpaardje Icoon...
Vandaag hadden ze slecht weer (lees: bliksem, onweer, regen, storm, ...) voorspelt.
Icoon staat met een merrie & haar veulentje op een grote weide, ze hebben er de mogenlijkheid om binnen in een zeer grote stal te lopen. Maar nu heb veulentje geboren is (dat was van maandag op dinsdag), laat de merrie Icoon er niet meer in.
Dit vanwege haar veulen te beschermen..
Ik wou haar nu dus binnen in haar eigen stal zetten. Ze heeft enkele maanden op de weide gestaan, dus was ze dit niet meer gewend.
Ik merkte nu wel dat ze zeer onrustig werd, ze begon ook te schoppen tegen de muur en te krabben met haar voet in het stro.
Maar na 5min en wat voer & worteltjes & hooi, ging het wat beter. Maar ze bleef onrustig.
Hebben jullie raad of tips of ...

Apocalatch

Re: Mijn jaarling wordt gek in een stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:58

Kon ze de andere paarden wel zien vanuit haar stal?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:01

Lekker laten lopen! En als het niet meer klikt met de merrie en de jaarling, zorg dan dat de jaarling ergens komt te staan waar ze vriendjes heeft! Zo'n jong dier hoort niet op stal

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:05

Mijn mening is dat ze toch een keer moet wennen aan een stal. Ze wordt vanzelf wel een keer rustig. Als ze onrustig is en je laat haar meteen weer op de wei kan dat gedrag als een soort beloning werken.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:21

Jeanine84 schreef:
Lekker laten lopen! En als het niet meer klikt met de merrie en de jaarling, zorg dan dat de jaarling ergens komt te staan waar ze vriendjes heeft! Zo'n jong dier hoort niet op stal

Jonge dieren moeten natuurlijk zoveel mogelijk buiten lopen (alle paarden eigenlijk ;)), maar ze moeten ook wennen aan op stal staan. Mijn paarden gingen altijd 's nachts op stal, van jong tot oud. Ze stonden lekker warm, droog en ze kregen er hun eten. Ik merkte dat ze het prettig vonden en ik sliep er ook beter bij.
Denk aan een weeralarm zoals vanavond, een stenge winter met ijzel of al die malloten die tegenwoordig rondlopen. s' Ochtends gingen mijn paarden allemaal weer naar buiten.

Aan TS: gewoon een paar keer oefenen. Het is best goed om dit uit te breiden naar een nacht op stal, maar dat moeten de andere paarden ook op stal. Voor nu: blijf erbij, praat tegen haar, geef haar wat lekkers te knabbelen of poets haar. Inderdaad niet belonen met naar buiten laten als ze onrustig wordt. Juist als ze rustig wordt beloon je haar met naar buiten laten. Succes!

Icoon_tje

Re: Mijn jaarling wordt gek in een stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:41

Ja het lijkt mij ook het beste om het nu af en toe eens te oefenen. Ze kan de andere paardjes zien (mits deze in hun stal gaan) maar daar staan ze meestal wel...
Ik vind niet dat een paard constant op de wei hoort te zijn. Ik vind dat ze ook moet wennen aan een stal. Ze heeft hier in het verleden wel enkele weken in gestaan, misschien dat ze hierdoor een schrik heeft gepakt?
Ik wil natuurlijk ook niet dat ze haarzelf zou verwonden (met dat stampen tegen de muur enz). Morgenvroeg mag ze lekker terug de weide in :)...

Icoon_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:43

Jeanine84 schreef:

Ze staat NOOIT op stal (vandaar dat ze gek werd, en vandaar dus ook mijn topic he!!!)
Dit was de eerste keer sinds maanden. En het was vanwege het weer! Zou jij willen dat de bliksem inslaat op je jaarling?
Dat is misschien 1/10000... Maar het kan he! Ik neem voorzorgen!
En de merrie is zeker een vriendje van Icoon! Ze zijn altijd samen. Ze houdt Icoon nu de eerste dagen waarschijnlijk op afstand om haar pasgeboren veulen te beschermen....

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:44

Wij hebben vandaag het jonge grut ook naar binnengehaald hoor. Mocht het vannacht echt noodweer worden dan hoeven we ze tenminste niet nog naar binnen te doen. Bij ons zijn ze ook wat druk nu hoor, terwijl ze het hele winterseizoen s'nachts binnen staan. Niet druk om maken!

Icoon_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:48

CalvinM schreef:
Wij hebben vandaag het jonge grut ook naar binnengehaald hoor. Mocht het vannacht echt noodweer worden dan hoeven we ze tenminste niet nog naar binnen te doen. Bij ons zijn ze ook wat druk nu hoor, terwijl ze het hele winterseizoen s'nachts binnen staan. Niet druk om maken!

Ok :) Ja was wat bezorgd... Wil niet dat haar iets overkomt he... Ze is tenslotte niet van mij.
Heb het dan ook wel even gemeld aan de eigenaar. Hij zou rond middernacht nog eens gaan kijken...

annie_way

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:57

Het is heel wat voor een jaarling om helemaal alleen te staan.
Jonge paarden hebben na het afspenen in hun groei periode gewoon een maatje nodig!
Naar ervaring weet ik ook dat vooral een hengst heel lastig wordt omdat hij zijn ei niet kwijt kan met spelen.
Op die leeftijd moet je ze gewoon lekker paard laten zijn met zijn eigen paardenvriendjes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:00

Ik zei ook; als het niet meer klikt met de merrie en dat kan heel goed nou ze een veulen heeft! Vandaar! En de bliksem kan net zo goed inslaan in je stal..mijn merrie en veulen hebben 4mnd lang 24/7 op het land gelopen..weer of geen weer..