Hoe begin je met wedstrijd rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Hoe begin je met wedstrijd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:41

Hallo mede bokkers,
Ik wil graag beginnen met wedstrijden rijden, maar ik heb hier geen ervaring mee.
Heeft er iemand tips, of andwoorden op mijn vragen?

Wanneer ben je lid van een rij vereneging? ik sta namenlijk bij een boer om het zo te zeggen, en dus niet bij een rij vereneging, dus hoe wordt/ben je lid?

hoe schrijf je je in voor een wedstrijd?

Wanneer is je pony wedstrijdklaar?

Wat is nog meer nodig qua kleding? behalve witte rijbroek, wedstrijdjasje etc.

Andere tips enzo zijn heel erg welkom :D

ambre

Re: Hoe begin je met wedstrijd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:42

Je kunt het beste even naar de knhs site gaan en daar kun je alle antwoorden op je vragen vinden!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:44

Kijk hier eens, staat veel informatie op! http://www.bokt.nl/wiki/Wedstrijden

Edit: nog een tip, ga eens kijken bij een wedstrijd bij jou in de buurt. Dan zie je meteen hoe alles in zijn werk gaat :)
Laatst bijgewerkt door Apocalatch op 20-08-09 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:46

Oke heel erg bedankt!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:48

Let op bij het kiezen van een rijvereniging of je wel of geen vrijwillegers werk moet doen. Dat verschilt per vereniging en dat moet je maar willen. Ook kan de hoogte van het lidmaatschapsgeld verschillen.
Prijzen knhs zijn overal gelijk.
Als je een startkaart voor dit jaar aanvraagt voor alleen het 4e kwartaal dan betaal je de helft.

De manier van inschrijven verschilt per vereniging.
Je kunt o.a. kijken op http://www.startlijsten.nl of op de wedstrijdkalender van http://www.knhs.nl. Bij beide sites kun je selecteren op plaats of x km om een bepaalde plaats heen.
Daarnaast heeft elke regio ook vaak een eigen site waar bv selecties en regiokampioenschappen op aangekondigd worden.

Qua uitrusting moet je of een verenigingtenue hebben of rijjast/broek/laarzen of chaps. Voor wat exact mag kijk dan inderdaad op http://www.knhs.nl. Ga dan eens naar de kennisbank en lees het reglement eens door (te vinden onder kopje dressuur en dan reglement)

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:50

Je kan opzoek gaan naar een rijvereniging in de buurt. Daar kan je via iemand uit het bestuur aanmeldingsformulieren krijgen en dus op die manier lid worden.
Je kan daar misschien ook wel een keer een onderlinge wedstrijd meerijden en dan kan je een beetje kijken of je al toe bent aan wedstrijden.

Buiten je jasje en (witte) rijbroek heb je ook nodig: (wit) dekje (witte) handschoenen. Goedgekeurde rijhelm, rijlaarzen of gladleren chaps (geen suede). Je zweep mag niet langer zijn dan 100 cm als je pony rijd (bij de paarden niet langer dan 120cm).
Ga ook een paar keer bij een wedstijd kijken, dan weet je een beetje wat je kan verwachten.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:52

je bent lid van een verening als je je hebt aangemeld :+
om een startkaart aan te vragen moet de vereningen volgens mij ook aangesloten zijn bij het knhs...weet ik niet zeker hoor :+

ik heb via mijn vereningen een formulier gekregen wat ik in moest vullen, die opsturen en dan dan krijg je binnen ongeveer een maand je startkaart.

wat de pony en jij eigenlijk wel moeten kennen zijn gewoon de basis dingen. figuren rijden, netjes op de letter rijden. stelling buiging. vor de B heb je gewoon een goede basis nodig. de rest komt later.

tegenwoordig mag je heel veel combinaties aan hebben zo maakt hiet niet meer uit welk kleur dekje en rijjasje (ik heb gewoon wit dekje witte rijbroek zwart jasje en cap) vind ik wat netter voor dressuur springen doe ik gewoon leuk kleur dekje :D

Oja proevenboekje is ook wel erg handig en iemand die mee gaat om je te helpen en de proef voor te lezen ;)

je kunt ook wel vanalles vinden op de site van de knhs

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 10:11

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!

@ Myrna91 , Als je geen wit rij dekje gebruikt en geen rij jasje krijg je toch minpunten bij de dressuur?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:15

dekje hoeft niet wit te zijn, mag in elke kleur
rijjasje hoeft alleen niet als een sweater bv de clubkleding is.

LiekeLOVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:46

je bent wedstrijd klaar als jij er klaar voor bent en je paard ik daarom moet je ook goed oefenen en alles meerdere keren herhalen;)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:30

Ik raad je aan om eens te kijken in je regio via deze link

http://www.knhs.nl//news.asp?pCatID=225 ... yle=0&men=[/url][/url]

Dan kan je kiezen voor je regio en kijken welke clubs er bij je in de buurt zijn. Vaak heeft een vereniging een eigen website met contactinformatie en een inschrijfformulier,

Bij onze vereniging is er een clubtenue voor de ponyleden: het verenigingsdekje en donkerblauw rijjasje krijg je in bruikleen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:41

oke bedankt voor alle informatiie, ik denk dat ik met het meeste wel een eind kom!

Heel erg bedankt voor allle reacties!