Ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 17:15

Hee allemaal,
Ik heb een paar vraagjes over het ruiterbewijs
Waarvoor heb je hem nodig
Hoe oud moet je zijn
En wat moet je allemaal doen als je hem wilt halen?
Groetjes

fliam

Re: Ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:17

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:18

Ik heb ook een vraag, is een cursus van te voren erg noodzakelijk of red je het met goed theorie leren ook?
Als je 9 jaar alleen nog manege lessen hebt gehad. (btw wel vaak buitenritten gedaan bij een manege elders)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 17:25

@ zammetje
Ja door jou topic kwam ik hier dus mee :P

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:37

corientjuhh schreef:
Hee allemaal,
Ik heb een paar vraagjes over het ruiterbewijs
Hoe oud moet je zijn
Groetjes

Eerst eens heeeeeeeeel goed nadenken voordat je het ruiterbewijs gaat halen: 1. je hebt 'm eigenlijk nergens voor nodig, is geen enkele wet die dit 'bewijs' ondersteund. 2. het kost geld en omdat je 'm eigenlijk nergens voor nodig hebt is dit zonde van het geld.
Omdat er geen wettelijke fratsen aan vast zitten is dit bewijs NERGENS in dit land nodig, ook al beweren sommige landeigenaren van wel.........

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:43

je moet hem hebben om op bepaalde gebieden te rijden (meer weet ik niet...), handig in het verkeer misschien?
het advies is dat je 12 jaar moet zijn maar maneges kunnen daar ook vanaf wijken.
je moet een praktijk en theorie examen doen en je kan daar lessen voor nemen om te oefenen en advies te krijgen enz.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:58

@ ts: aha! grappig!

@ madam x: lekker negatieve reactie. Ik ben juis heel positief over het ruiterbewijs. Er zit een verzekering aan vast die je aan kan spreken als je paard schade maakt buiten. Ik vind het prettig deze verzekering te hebben naast mijn WA.
Daarnaast is de overheid er al jaren mee bezig om het wettelijk verplicht te krijgen. Als het verplicht wordt kan je er op wachten dat het a: duurder wordt, en b: de eisen hoger gaan liggen. Nu haal je je ruiterbewijs voor 60 euro incl. theorie boek, cd rom, examen en pasje. Vind dit een zeer schappelijke prijs.
En dat er van mijn groep van 11, 3 zijn gezakt denk ik wel zeker dat het bewijs iets zegt over de competenties van de ruiter.

@ winnietje: ik heb zelf wel de voorbereidende lessen gedaan, zodat ik niet voor verassingen kwam te staan (zoals bv. de buitenrit en het springen op de wei op die locatie).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:00

zammetje schreef:
@ madam x: lekker negatieve reactie. Ik ben juis heel positief over het ruiterbewijs. Er zit een verzekering aan vast die je aan kan spreken als je paard schade maakt buiten. Ik vind het prettig deze verzekering te hebben naast mijn WA.
Daarnaast is de overheid er al jaren mee bezig om het wettelijk verplicht te krijgen.

Het is echt niet de overheid die daar mee bezig is, hoor, het is gewoon de droom van de SRR dat het verplicht wordt en dat ze daarmee een reden voor hun bestaan zouden hebben. :P Mocht er ooit serieus een verplicht rijbewijs voor ruiters komen (wat ik zeker niet verwacht) dan zullen al die mensen die het huidige ruiterbewijs hebben gehaald gewoon ook dat nieuwe examen moeten doen, want het huidige ruiterbewijs is niet een niveau dat ergens over gaat.
En die verzekering slaat ook nergens op, je bent al WA verzekerd en die draait gewoon op voor de schade die jouw paard maakt. De verzekering van het ruiterbewijs keert alleen maar wat uit als je boven je maximale schadebedrag uitkomt en dan heb je over het algemeen genomen gruwelijk veel schade gemaakt......

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:40

Waratje schreef:
zammetje schreef:
Daarnaast is de overheid er al jaren mee bezig om het wettelijk verplicht te krijgen.

Het is echt niet de overheid die daar mee bezig is, hoor, het is gewoon de droom van de SRR dat het verplicht wordt en dat ze daarmee een reden voor hun bestaan zouden hebben. :P Mocht er ooit serieus een verplicht rijbewijs voor ruiters komen (wat ik zeker niet verwacht) dan zullen al die mensen die het huidige ruiterbewijs hebben gehaald gewoon ook dat nieuwe examen moeten doen, want het huidige ruiterbewijs is niet een niveau dat ergens over gaat.
En die verzekering slaat ook nergens op, je bent al WA verzekerd en die draait gewoon op voor de schade die jouw paard maakt. De verzekering van het ruiterbewijs keert alleen maar wat uit als je boven je maximale schadebedrag uitkomt en dan heb je over het algemeen genomen gruwelijk veel schade gemaakt......

Gelukkig zijn er meer die weten hoe het zit.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 09:42

Jongens (uuh meiden) hier heb ik niks aan
Dit zijn me vragen niet
Alleen een paar hebben me antwoord gegeven op al/bijna allemaal me vragen
Verder gaat het over 1 vraag, waarvoor heb ik hem nodig
Als jullie nou ook ff na die andere vragen kijken.....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:05

Tja, nodig heb je 'm dus niet (muv een paar gebieden in NL).
Meen dat je min. 12 moet zijn.
Je hebt een theorie gedeelte, als je dit goed oefent mag dit voor een beetje paardenmens geen probleem zijn. Hooguit de vragen waarbij de antwoorden eigenlijk niet helemaal kloppen.
Dan heb je een praktijd gedeelte. Als je gevorderd bent, moet dit ook geen probleem zijn. Stukje stap, darf en galop. Stukje draf zonder beugels. Tussen 2 hindernissen door, halt houden en balken aanraken. Wat sprongetjes, puur om te zien of je je paardje enigszins onder controle hebt en een beetje mee kunt komen. Dan een buitenrit, wordt bekeken of je de regels kent. Dan een stukje in de wei, vanuit de groep in galop vertrekken, om te zien of je je paardje onder controle hebt en deze niet meteen weer met een rotgang de groep inrent.
Als je voor een ruiterbewijs niet slaagt, heb je gewoon te weinig basiskennis en ben je een beginnende ruiter ipv gevorderd ;)
Die WA die er aan gekoppeld zit, is gewoon dubbelop en m.i. een lokkertje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:23

corientjuhh schreef:
Jongens (uuh meiden) hier heb ik niks aan
Dit zijn me vragen niet
Alleen een paar hebben me antwoord gegeven op al/bijna allemaal me vragen
Verder gaat het over 1 vraag, waarvoor heb ik hem nodig
Als jullie nou ook ff na die andere vragen kijken.....

Er zijn een paar gebieden in NL waar het vereist is om het te hebben. Als je toevallig daar wilt rijden met je paard omdat je ernaast woont, dan is het zinvol.
Hoe oud moet je zijn

dit kun je op deze link allemaal nalezen: http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=22

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:31

Heb vorig jaar ook mijn ruiterbewijs gehaald. Bij onze manege doe je het in 3 delen. Bij het laatste examen,voor het echte ruiterbewijs moesten we op een groot weiland allerlei oef doen. Van de groep weg in galop, tussen hindernissen door en een sprong van 60 cm. Draven zonder beugels.
Daarna moesten we in groepjes van 2 een buitenrit maken van een klein half uurtje. De examinator reed met de auto door het dorp om ons te beoordelen. Daarna was er theorie.
Mijn manege zit vlakbij de waterleidingduinen en als je daar alleen wilt rijden moet je je ruiterbewijs hebben.
Vlak na het behalen ervan kreeg ik een verzorgpony en nu mag ik lekker overal alleen rijden.
Minimum leeftijd bij ons is 11 jaar.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:20

Waratje schreef:
Mocht er ooit serieus een verplicht rijbewijs voor ruiters komen (wat ik zeker niet verwacht) dan zullen al die mensen die het huidige ruiterbewijs hebben gehaald gewoon ook dat nieuwe examen moeten doen, want het huidige ruiterbewijs is niet een niveau dat ergens over gaat.

Kennelijk heeft het bewijs wel niveau, aangezien je bij bepaalde opleidingen binnen de paardenbranche een ruiterbewijs moet hebben anders mag je er niet mee starten. Dit gaat dan bijvoorbeeld over de opleiding equitherapie.

En wat betreft de verzekering, daar was ik verder niet van op de hoogte. Ik dacht dat je deze sowieso aansprakelijk mocht stellen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:33

zammetje schreef:
Kennelijk heeft het bewijs wel niveau, aangezien

Het heeft uiteraard wel een niveau, maar hoog ligt die lat niet ;)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 15:43

Maar kan ik dat ruiterbewijs ook halen bij een manege waar ik niet aangesloten ben?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:45

Volgens mij wel. Bij ons deden er ook mensen van buiten af mee met een eigen paard.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 15:52

Okee bedankt ik ga het er eens met me ouders over hebben
Lijkt me iig wel handig :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:00

Ik vond het ook erg leuk om te doen en ben nu heel blij dat ik het gehaald. Vooral nu ik dus ook een verzorgpony heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:30

Sandeman schreef:
Ik vond het ook erg leuk om te doen en ben nu heel blij dat ik het gehaald. Vooral nu ik dus ook een verzorgpony heb.

Maar wat IS dan die toegevoegde waarde??
Ik heb dat ding ook al enige jaren, vooral omdat het de bedoeling was om in gebieden te gaan rijden waar het (mogelijk) verplicht was, al is het er tot op vandaag nog niet van gekomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 02:07

Er zijn ook maar een paar gebieden waar het verplicht is. En dan het je het over een stuk of zes, jawel, zes! gebiedjes in heel Nederland.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:33

In de waterleidingduinen mag je niet rijden zonder ruiterbewijs en vergunning.
Verder ben ik gewoon dol op diplomaas en certificaten etc. Zal wel tussen de oren zitten, maar vindt het gewoon leuk om te hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:01

Sandeman schreef:
In de waterleidingduinen mag je niet rijden zonder ruiterbewijs en vergunning.
Verder ben ik gewoon dol op diplomaas en certificaten etc. Zal wel tussen de oren zitten, maar vindt het gewoon leuk om te hebben.

Tja dat is pech, dan moet je inderdaad wel.
Wat die certificaten betreft, ga in de techniek, dan kun je aan de lopende band certificaten halen :D

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:06

Ik heb hem ongeveer 10 jaar geleden gehaald, ik was toen 13. Prima te doen.
Alleen als je jonger bent dan 12 zou ik het niet doen.
Tis eerder leuk voor jezelf dan dat het serieus nodig is, ik heb hem nooit hoeven gebruiken.

Het is idd wel leuk om te hebben een soort controle voor jezelf. Moet wel bij een manege zitten die bij de KNHS is aangesloten volgens mij, maar zoek de site even op, dan kan je alles zelf lezen.... Toch??

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:11

Onze manege is niet bij knhs aangesloten . Wel fnrs.

Ikke, op mijn werk kan ik ook veeeel certificaatjes behalen. En als ik proefjes rijd ben ik zooooooo blij met een rozetje ,haha.