1 chipnummer, 2 levensnummers, is dat oke?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

holly

1 chipnummer, 2 levensnummers, is dat oke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 02:35

Ik heb eigenlijk een vrij simpele vraag.

Kan het zijn dat een paard 1 chipnummer heeft met 2 levensnummers...bv het ene van de kwpn, nrps ofzo en het andere van de knhs?

hihi, kort maar krachtig :P

pantuf

Re: 1 chipnummer, 2 levensnummers, is dat oke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 03:33

Waar denk je wel niet over na joh s nachts :D

Even on topic, ik zou het niet weten eigenlijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:13

Ja, dat kan. Onze oudste hackney's zijn helemaal aan het begin van de chipperiode gechipped, en via de KNHS (toen nog NHS) gedaan en niet via het stamboek. Deze dieren hebben een stamboeknummer (=levensnummer) bij het stamboek, maar ook bij het KNHS.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:02

Hier moet je wel even mee oppassen.

Er zijn DRIE mogelijke nummers verbonden aan een paard:

- de chip nummer ... dit is een normaal een 15 cijferig nummer
- de Stamboek (of Sport vereiniging) registratie nummer ... deze is specifiek aan die organisatie, een paard kan meerdere 'registratie nummers' hebben afhankelijk van de instanties die het ingeschreven is. Dit is NIET de levensnummer maar de registratienummer van die organisatie/stamboek/instantie.
- de ENIGE ECHTE internationale levensnummer = UELN ... dit is een UNIEK nummer ... iedere paard behoort maar EEN UELN nummer te hebben ... het is wettelijk (EU, NL, B, enz) verboden dat een paard meerdere heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:45

Als het er eentje is van de knhs (in paspoort bijv) dan staat er nl. meestal een 1 voor. De rest is (bij het kwpn) dan precies hetzelfde.
bijv.
knhs
1 90.1456
kwpn
90.1456

Paarden vanaf 2006 bij het kwpn krijgen het NL nummer er geheel voor 538 en dan nog wat (538 is ook een gok, maar geeft de landcode aan iig) en dan 06.1934
Vanaf 2008 (of 07 :?) is het één lange geworden dus 53800002081234

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:46

UELN is een 15-cijferig nummer.
Eerste deel : land nummer gevolg door nummer van erkende instantie waar paard bij geboorte is geregistreerde.
Tweede deel : registratienummer van het paard bij die erkende instanties = 9-cijferig nummer die uit cijfers en letters kan bestan. Als registratienummer minder dan 9-cijfers is of bezit speciale tekens (/) dan wordt voor registratienr zoveel nullen geplaatst tot 9-cijfers, of (/) wordt vervangen door nul.

Voorbeeld: kwpn geboren in NL : 06.1934
Landnummer voor Nederland: 528
Nummer KWPN : 003
stamboeknr: 06.1934
UELN = 528003000061934

kwpn geboren in Canada : 06.1934
UELN = 124007000061934
kwpn geboren in USA : 06.1934
UELN = 840025000061934

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:41

Er is uiteraard een reden voor mijn vraag, maar daar ga ik jullie niet mee vermoeien.
Het gaat iig om een pony waarbij enkele jaren geleden een paspoort is aangevragen. Hij kreeg daarmee dus een nieuwe naam, een nieuwe leeftijd, ouders onbekend en een chippie.
Dat chipnummer heb ik maanden geleden (denk aan 2007 of 2008 ergens) eens ingetikt gehad op de site van het pve.
Ik meen me toch echt 100% zeker te herinneren dat er toen maar 1 levensnummer uitkwam, dat van het NRPS.
Nu tikte ik het chipnummer weer in en kreeg ik 2 hits.
1 levensnummer van het NRPS en 1 levensnummer van de KNHS.

Ik vraag me dus af, kan dat, 2 levensnummers?
Als dit eigenlijk niet moet kunnen, wat kunnen dan de redenen zijn dat het wel is gebeurt?
Kan er bv weer een nieuw paspoort aan zijn gevragen, of zoiets geks?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:44

Dat heb ik bij mijn merrie ook. Hoe oud is de pony?
Bij die van mij komt het omdat ze een knhs paspoort al had, voor dat deze verplicht waren (vandaar ook de 1 ervoor) En de merrie had natuurlijk ook het echt levensnummer van het kwpn.

De levensnummers zouden in dit geval vrijwel overeen moeten komen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:53

In 2001 is het paspoort bij deze pony aangevragen Sammie.
In 2007, heb ik net even terug gezocht, stond alleen de match met de NRPS geregistreerd bij de pve. Ik herinnerde me het dus nog wel goed. Wat ik verder niet weet te zeggen nog, is wanneer het 2de levensnummer er dan bij is gekomen.

Edit: ik heb ook even gekeken naar de 2 levensnummers, maar ze zijn totaal verschillend.
Die van het NRPS begint met HBP en dan 8 cijfers.
Die van de KNHS heeft 6 cijfers, maar deze zijn compleet anders dan die van de NRPS.
Zegt dat wat?
Laatst bijgewerkt door holly op 20-08-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:57

En in die tijd is het paard in jullie eigendom geweest en niet mee gestart?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 15:25

Uit 2007 heb ik de info dat er in 2003 nog een wedstrijdje mee is gereden, maar met wie weet ik niet.
Wat betreft ik en de pony, dan moet je denken aan 19zoveel, dus nog voor dit alles.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:38

F-AM -> VMR-TAO

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:16

Staat de pony ook bij het NRPS geregistreerd?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:35

Hoe bedoel je Neonlight? Of hij NRPS papieren heeft?
Nee, hij gaat door het leven zonder papieren. Ofwel verzonnen naam, verzonnen leeftijd, ouders onbekend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 06:28

Dat is dan vreemd, als ie papieren had bij het NRPS kon ik het nog begrijpen. Maar misschien een foutje in de database? Per ongeluk een getalletje bij het chipnummer verkeerd ingevuld zodat er al een bestaand chipnummer gepakt werd en daar dus dat levensnummer bij kwam te staan???

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:34

Dat is vreemd.. ik zou even bellen naar het nrps. Misschien kunnen zij zo zien waar er een fout is ontstaan. Met het levennummer kunnen ze nl. zo zien welk paard daarbij hoort.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:36

Ik ga uiteraard nog uitzoeken wat er nu gebeurt is, maar misschien dat jullie nog gezellig mee willen gokken naar mogelijkheden :D

Zou het bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat iemand de pony kaal heeft gekocht en bij het KNHS een paspoortje heeft aangevragen omdat hij/zij niet wist/heeft gecontroleerd dat hij er al een had van het NRPS?

Kan het eventueel zo zijn, en dat is echt ver gezocht hoor, dat er naar het verleden van de pony is gezocht, daarmee zijn echte identiteit is gevonden(hij heeft papieren) en met die gegevens opnieuw is laten registreren bij de KNHS?

Het moet dus blijkbaar niet kunnen dat er 2 levensnummers bij 1 chipnummer zitten, maar het is wel gebeurt, dus iets moet dat hebben veroorzaakt, toch.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:44

Kan ook nog zijn dat de het KNHS paspoort zoek is geraakt, de database niet up to date was en dat men bij het NRPS een paspoort heeft aangevraagd om te kunnen voldoen aan de I&R regeling.

Kan ook zijn dat de chipper, of de mensen bij de NRPS verzuimd hebben te controleren of het chipnummer al voorkwam in een database...

in beide gevallen blijft het paard/pony dezelfde zonder bekende ouders...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 14:30

Andersom Alane. Eerst NRPS en daarna pas de KNHS ;)

De database niet up to date lijkt me stug (al is alles mogelijk natuurlijk), omdat zijn paspoort en chip van het NRPS van 2001 zijn en het levensnummer van de KNHS er ergens tussen 2007 en nu bij moet zijn gekomen.

Het enige positieve dat ik in dit verhaal zie is dat ik had verwacht dat hij inmiddels niet meer zou leven, maar ik zie een dood paard nog niet zo snel een levensnummertje krijgen hihi.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:54

strekking blijft hetzelfde.... :D

niet up to date toen men een nieuw paspoort heeft aangevraagd... dat men de gegevens niet op kon vragen en daardoor een nieuw levensnummer is toegekend..
Of per ongeluk verzuimd dat er geen controle heeft plaatsgevonden of het chipnummer al gekoppeld was aan een paard/pony... te weinig tijd, er tussendoor geglipt...
Laatst bijgewerkt door Alane op 23-08-09 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:54

Ik wil best gezellig meegokken :D Maar iets meer info zou dan wel fijn zijn.

Ik begrijp uit je verhaal dat je deze pony al een tijd kent, dus hij moet op leeftijd zijn. Je bent de pony uit het oog verloren?

Verder registratie KNHS is idd over het algemeen een wedstrijdverleden. Die is er later bij gekomen.. Je kan bij het knhs sportgegevens opvragen met het levensnummer. Dan weet je (onder welke naam) en wanneer (en waar) en in welke klasse is gestart.

Het verhaal van Alane vind ik ook erg plausibel. Paspoort kwijt vraag en een nieuwe aangevraagd aan bij het knhs.

Wat misschien ook nog kan, maar dat is een wilde gok, dat het een nrps pony is en bij het knhs als paard is gestart. Maar dat lijkt mij eigenlijk onwaarschijnlijk dat je dan een ander levensnummer geeft.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 14:11

Huh, ik had gisteren toch een stukje geschreven?
Opnieuw dan maar.

Klopt Sammie, ik ken hem van vroeger en ben naar hem op zoek.
Ik heb er zelf wedstrijden mee gereden met papier.
Na de paspoort aanvraag heeft hij ook wedstrijdjes gelopen.
Laatst bij mij bekend is 2003.
2de levensnummer is van daarna.

Ik wil 2 dingen weten. Waar is hij na 2003 gebleven en waarom heeft hij dit 2de levensnummer.

Ik had me er bij neer gelegd dat hij al overleden zou moeten zijn, maar... of een ander draagt zijn paspoort, of hij leeft nog. Als hij nog leeft, dan wil ik hem perse vinden, want ik maak me zorgen.

ludoagten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:01

Beste,
een paard mag normaliter maar 1 U.E.L.N. hebben.
Dat paard kan in meerdere verenigingen ingeschreven zijn of worden en kan en mag daardoor verschillende inschrijvingsnummers hebben die door sommige verenigingen als "levensnummers" omschreven worden; het is is dus mogelijk dat een paard verschillende "levensnummers" heeft. Omdat verenigingen soms deze "levensnummers" verkeerdelijk aangeven als UELN kan je dus VERSCHILLENDE weergaves vinden van de identiteit van een paard waar een UELN ofwel een "levensnummer" weergegeven wordt.
Een paard kan meerdere chips ingebracht hebben door "aanvragers".
U.E.L.N. is de afkorting voor UNIVERSAL Equine Life Number en de samenstelling is uitgelegd.
Als je andere zoekers wil inschakelen kan je misschien meer vinden over je gezochte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:31

Nou zo te zien is dit een topic van 11 jaar oud....

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:32

ludoagten schreef:
Beste,
een paard mag normaliter maar 1 U.E.L.N. hebben.
Dat paard kan in meerdere verenigingen ingeschreven zijn of worden en kan en mag daardoor verschillende inschrijvingsnummers hebben die door sommige verenigingen als "levensnummers" omschreven worden; het is is dus mogelijk dat een paard verschillende "levensnummers" heeft. Omdat verenigingen soms deze "levensnummers" verkeerdelijk aangeven als UELN kan je dus VERSCHILLENDE weergaves vinden van de identiteit van een paard waar een UELN ofwel een "levensnummer" weergegeven wordt.
Een paard kan meerdere chips ingebracht hebben door "aanvragers".
U.E.L.N. is de afkorting voor UNIVERSAL Equine Life Number en de samenstelling is uitgelegd.
Als je andere zoekers wil inschakelen kan je misschien meer vinden over je gezochte.

Topic is al 11 jaar oud