Hoe de zee inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mauza

Hoe de zee inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 19:29

Hallo! :)
Ik had dus een vraag :P
Ik en een paar vriendinnen gaan binnenkort een keertje naar het strand.
En nu is de discussie ontstaan, hoe moet je de zee inrijden zeg maar...
Moet je nu recht de zee in?
Of met de zee mee erin rijden?
Nou ik hoop dat iemand het antwoord hierop weet :)

Groetjess!

it_is_me

Re: Hoe de zee inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:34

Ik denk met de zee mee erin rijden, maar dat hangt ook van je paardje af. Loopt hij er zo in of gaat het makkelijker als je met de zee mee loopt en zo het water in.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:41

Ik denk dat het niet veel uitmaakt, het zal per paard verschillend zijn wat ze het prettigst vinden. Die van mij kan ik er langs rijden, dan kan ze geweldige zijgangen als er een golf haar kant op komt. Er recht op afrijden kan ook, toen heb ik geleerd dat in volle draf achteruit ook een prima bevestigde gang is :D

Mevrouw houdt niet van water :Y)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:45

ik zou gaan voor er recht op af rijden, even laten kijken, en dan gewoon naar voren stappen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:46

Ik ben nu op vakantie in zeeland, dus ook vaak naar het strand. Vorig jaar ben ik ook geweest en toen wilde ze er bijna niet in. Mijn zus is toen achter een groep paarden aangereden en toen liep ze er zo in.
Je kan het beste met de zee meelopen en dan stukje voor stukje naar de zee. Op een gegeven moment komt er wel een golf en staat hij met zn hoeven in het water, dan meteen naar rechts sturen en voilá, hij staat in de zee. :)
Moet je wel oppassen dat hij niet ineens opzij springt..

Wat je ook kan doen is (als heb eb is) door zo'n plas rijden, die er dan nog ligt. Dan heeft hij alvast natte voeten gehad.

Dus:
- Achter een paard aanrijden dat er zo inloopt
- opzij erlangs en steeds verder richting de zee
- of eerst door een plas en dan kijken wat hij doet met de golven :)

Het is ook wel handig om te gaan als er niet zo veel hele hoge golven zijn, daar zijn ze nogal snel bang voor :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:08

Ik rij er altijd gewoon langs en druk het paard zijwaarts erin.
Vaak vinden ze recht eropaf gewoon enger omdat de golven recht op ze afkomen.
Als ze langs de vloedlijn lopen en merken dat er niks gebeurt kun je langzaam steeds verder je paard erin drukken.
Soms gebruik ik mijn eigen paard ( die is zeepaardje geweest in een vorig leven denk ik)en proberen we of ze gewoon er braaf achteraan lopen. Of ik duw ze soms erin als ze naast me rijden.Ligt een beetje aan het paard...

Als ze echt niet willen is een optie om ze er achterwaarts in te zetten en eenmaal erin om te draaien. Dit lukt ook wel.
Ook kun je zelf afstappen en eerst erin gaan, dan willen ze ook wel volgen.

Vele paarden met vele karakters en dus vele mogelijkheden om dit aan te pakken.
i.m.o. werkt een braaf paard erbij wat er zo inloopt altijd het beste.

tip: ga niet te diep ivm de stroming en kijk uit voor plotselinge diepe stukken. Rijd over de vloedlijn en niet in het zware klapzand. Pas op voor drijfzand en duitserkuilen.

Maar vooral:Heel veel plezier!!!!

stefffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:19

Het is idd het beste om achter een ander paard de zee in de te rijden. Als je in zeeland gaat rijden vlakbij dishoek en zoutelande moet je oppassen voor de diepe kuilen bij de paalhoofden. Want er kunnen zoals hierboven al gezegd wordt onverwacht kuilen zijn. Ook zijn er soms paarden die schrikken van het schuim haha maar daar moet je zelf even op voorbereidt zijn.

Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:21

Achter een paard aanrijden bied ook geen garantie. Ik heb zo'n trut die, als ze bang is, enkel nog op zichzelf vertrouwd... := Een ander paard krijgt haar echt niet overtuigd dat iets niet eng is... Maar oh wee als een ander ergens schrikt. Dán gelooft ze wel op slag dat daar inderdaad een monster zit :roll:

Ik zou er eerder langs op rijden en kijken wat ie er van vind denk ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:50

Ik zou er ook eerst langsrijden en kijken hoe het paard reageert. Ons paard sprong iedere keer opzij als er een golf aankwam. Hij durfde wel een paar stapjes achter een ander paard aan, maar toen maakte hij weer een noodsprong en lag mijn man er bijna af. Pootjebaden in zee was dus niet echt aan hem besteedt, maar een galopje over het strand ging super, hij heeft alleen wel steeds met een schuin oog naar de branding gekeken want die golfjes vond hij maar niks.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:07

Het ligt er een beetje aan hoe je paard is en hoe de zee is...

Als de zee rustig is en je paard niet bang kun je er gewoon rechtuit instappen, is je paard onzeker en/of is de zee wat wilder zou ik het achter een ander paard aan proberen en een zo rustig mogelijk stuk op zoeken, liefst een binnenzeetje waar geen golven zijn om je paard er aan te laten wennen...
(als rechtuit erin niet lukt, kun je het schuin langs de rand proberen)

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:37

gewoon er rustig inrijden...de meeste
paarden geven wel aan of ze verder willen ja of nee,

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:38

rij er meestal schuin op aan. maar heb het voordeel/nadeel dat ik een waterrat heb i.p.v. een paard. die staat er eerder in dan dat ik wil vaak. in het begin durfde hij ook niet goed. even afgestapt en zelf in de zee gaan staan en tja toen was het super leuk