hoe ga jij de weg op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe gaan jullie de weg op?

je doet je paard een halster om, en haakt een touw der aan en gaat de weg op.
13 (41%)
de kleed je zelf in reflectie kleding en doet je pony banages om met reflecterend band
2 (6%)
je doet zorgvulding alles klaar maken en gaat met stevig schoenen en halster+touw op stap
6 (19%)
doet van te voren nog een schriktraining
Geen stemmen
gaat er niet vanuit dat er iets kan gebeuren en dat auto's misschien wel geen rekening met je houden
2 (6%)
anders?...vul bij reactie's :)
8 (25%)

Totaal aantal stemmen: 31

kim18a

hoe ga jij de weg op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:28

ik was benieuwd wat jullie aan doen bij het wandelen/ rijden of mennen met een paard / pony
en misschien kunnen we elkaar helpen met ideeen.
en het makkelijker maken in het verkeer.
hier een filmpje over het paard in het verkeer:
http://www.youtube.com/watch?v=cyPY4jQ6pwo&NR=1
en hoe ik zelf in het verkeer ga is:
ik doen mijn shetlander een reflecteremde band om.
en met zelf kleed ik in een reflecterende band & polsbandjes
hier een foto:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QPRTFHQF.jpg
met dit topic wil ik jullie bewuster maken van het verkeer

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:56

Het filmpje duurde mij te lang :o . Er zijn al genoeg topics over, maar met alleen reflecterend materiaal kom je er niet, want je moet ook zichtbaar zijn voor bijvoorbeeld voetgangers welke geen licht voeren wat op het materiaal weerkaatst, dus je moet ook iets van lampjes. Nu heb ik begrepen dat je rood naar achter en wit naar voor moet hebben, waarom bestaat er geen vest waar een witte lichtstrook en een rode lichtstrook aan resp. de voor- en achterkant zit.

http://www.europicto.nl/ccms.218.Europicto.Shop.html zoiets, maar dan anders :+

Edit: ik ging ervan uit dat het in het donker rijden betrof :o
Laatst bijgewerkt door opala op 19-08-09 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjegek

Re: hoe ga jij de weg op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:03

overdag doe ik geen reflecterende dingen aan ofzo, voor savonds doe ik bandjes om de benen die knipperlichtjes hebben.
een reflecterende uitrijdeken, en voor mezelf een lampje om mijn arm.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:23

als ik ga wandelen overdag, halster en touw eraan.

met rijden hoofdstel en zadel verder niets bijzonders. 's avonds heb ik thuis ergens nog van die bandjes liggen, kan ik om de benen en staart doen ofzo. Zelf een hesje kopen.

ik ga hier alleen nooit in het donker naar buiten. mijn paard staat aan een weg waar geen verlichting is, en er willen hier nog wel eens rare dingen gebeuren
:+

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:29

Op de manege hebben we sinds kort allemaal een reflecterend vestje aan als we naar buiten gaan. Ook gewoon overdag.
'We' merken dat het echt wel werkt. Auto's stoppen ook veel sneller voor je.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:34

Opzadelen en gaan. Niks geen poespas, alleen 's avonds in de winter of laat in de middag doe ik iets reflecterends aan.

Mijn fjord was al verkeersmak, mn shet heb ik verkeersmak gemaakt. Beide kijken nergens van op, geen vrachtwagen, bus, trekker, graafmachine, bulldozer, ze kijken er niet eens naar.

In de randstad keek echt niemand naar je of je nou wel of niet iets reflecterends aan had. Als zij haast hadden reden ze je gewoon voor je sokken. Ik reed daar altijd met mn zweep uitgestoken, niet omdat ik hem tijdens het rijden nodig had, maar omdat ik het verkeer van me af kon slaan.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:38

savonds lich om mijn arm (wit voor, rood achter is verplicht!) en evt reflecterend borsttuig, reflecterende deken, reflecterend staartding...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:29

In ieder geval niet in het donker, ik vind dat doodeng, zelfs als je verkleed als kerstboom gaat wordt je bijkans van de weg gereden. Ook niet aan de hand, wat dat is bij ons paard niet handig, als hij te lang naast je moet lopen gaat hij klieren. Onder het zadel liefst alleen zo nodig, omdat ik merk dat de meeste weggebruikers niet gewend zijn aan paarden op de weg. Dan houd ik netjes rechts, en zorg ik dat ik ook ogen in mijn rug heb. Ik ben zelf gewoon een schijterd want mijn paard is superbraaf, maar ik heb het niet zo op langs de weg rijden. Als we gaan buitenrijden pakken we de trailer en gaan vanaf de parkeerplaats zo het bos in of de hei op en kiezen een route waarbij we niet langs de weg hoeven.

Stippel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:32

Overdag niets bijzonders, als het begint te schemeren, reflectie bandjes om de benen en in de staart neus en frontriem en om mijn laarzen, zelf een hesje aan en lampjes om mijn armen en een lampje op mn cap ;)
Maar ik rij liever niet in het schemer, donker al helemaal niet, maar als het vroeg donker wordt moet ik in het schemer van de manege naar huis een klein stukje.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:38

Sowiezo rij ik bijna nooit in het donker.. Dus geen reflecterende bandjes voor mij. In de zomer maanden rij ik wel in de avond, als het dan schemerig word ben ik ook al weer terug op de boerderij.

Verder.. heb ik altijd een cap op tijdens het buiten rijden. We rijden door de polder en daar zijn veel traktoren, waar mn paardje niet langs durft.

Ik heb ook een aanrijding gehad begin van t jaar.. een auto reed veelste hard langs me en mn pony kwam met haar kont op de weg, pats! spiegel er af. Pony had niks.. ik was overstuur.
Nu gaat het buiten rijden alweer goed. helemaal bijgekomen van de schrik.. af en toe draag ik ook nog wel eens een body protector, omdat we soms langs een drukke weg moeten, of hem over moeten steken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:16

Ik wen onze paarden onbelast, aan de lijn, aan verkeer en verkeersomstandigheden; straatroosters, verkeersdrempels, straatmeubilair, wapperende vlaggen, vuilcontainers, glasbakken, etc.
Ik leer de paarden ook om over een greppel te kunnen springen of op de stoep te stappen als ik dat vraag.
Daarna met passagier (met helm), aan de lijn het bovenstaande.
Daarna onder ruiter met gezelschap.
Tot slot solo.

Overdag verder geen veiligheidszaken.

´s Nachts een rode 3-LED lamp op de staartriem, soms een veiligheidshesje aan of opgerold aan de cantle.
Moet ik in het donker een lang stuk camino, dan doe ik ook een borstriem aan het zadel met daarop een witte 3-LED lamp.
Ik zet ze níet op knipperen want dat blijkt verwarrend.
Ik vermijd de rijbaan in het donker of ander slecht zicht. Als ik een stukje niet kan voorkomen dan ga ik steevast van de rijbaan af bij naderend verkeer ook al heb ik een hesje aan. In de campo idem; ga ik van het pad af. Ik wil niet onnodig afhankelijk zijn van waargenomen wórden of niet.

HC (instructeur boodschappendressuur)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:27

Net als HC gaat mijn merrie ook gewoon de straat op zonder extra dingen aan te hangen voor veiligheid in het verkeer.
Mijn paard is ook aan al het verkeer en rare dingen gewend, loopt overal zonder problemen overheen en langs.
Denk ook dat dat de basis is.
In het donker rijden doe ik reflecterende bandje om de benen van mijn paard en draag ik zelf een regenjas met reflecterende banden aan.
Rijd dan wel alleen op de weg en ga niet zoals HC de bergen in, hopelijk overwin ik deze angst eens := en zou dan ook een lampje aan het borsttuig en evt om mijn cap heen doen.

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:38

Overdag heb ik niks om maar als we naar buiten gaan wanneer het begint de schemeren dan hebben we reflecterende bandjes om.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:27

blensink schreef:
en evt om mijn cap heen doen.

Dát is geen goed idee in de bergen.
De ogen hebben nl. erg lang nodig om het beetje nachtzicht wat we hebben aan het donker aan te passen.
Een lampje is dan zelfverblindend. Buiten je bundeltje zie je niets en het bundeltje vertelt je ook niets.
Dat is waarom ik eigenlijk liever geen wit lichtje op de borst hang. Het strooilicht vermindert al je nachtzicht.
Als ik op een maanloze nacht ga, is mijn Traser al verblindend; hou ik op armlengte als ik de tijd wil zien.

hc

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:35

Ik rij nooit savonds buiten. We hebben dat wel een keer met z'n allen op vakantie gedaan. Allemaal een hesje en lampjes om je arm (ohz). Overdag doe ik niks, onze menwagen is knal oranje :+ Dus we vallen op.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:42

Overdag wandelen met hoofdstel, longeerlijn, zweepje en stevige schoenen aan. Rijden overdag normale optoming, rijden 's avonds (gebeurt tegenwoordig nooit meer) reflecterend vest, uitrijdeken met reflecterende randen, reflecterende beenbeschermers en een lampje (wit licht voor en rood licht achter) om mijn linker bovenarm.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:51

kim18a schreef:
ik was benieuwd wat jullie aan doen bij het wandelen/ rijden of mennen met een paard / pony
en misschien kunnen we elkaar helpen met ideeen.
en het makkelijker maken in het verkeer.
hier een filmpje over het paard in het verkeer:
http://www.youtube.com/watch?v=cyPY4jQ6pwo&NR=1
met dit topic wil ik jullie bewuster maken van het verkeer

Dat filmpje is een leuk voorbeeld van koetsiersgezwets, alleen al de signalen die ze met de zweep/arm geven zijn zinloos, daar ze door het andere verkeer niet worden herkend (nou ja, een arm opzij om richting aan te geven wel, maar een zweep omhoog houden???? Alleen een andere koetsier weet dan wat er bedoeld wordt).
Belangrijkste om te bedenken voordat je met een paard de straat op gaat is of je paard voldoende is opgevoed om dit veilig te kunnen doen. HC geeft al een voorbeeldje van voorbereiding daarvoor.
Weet waar je eigen grenzen liggen en weet waar de grenzen van je paard liggen en pas je handelen daarop aan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:29

Onder het zadel: gewone zadel en hoofdstel, uiteraard cap, altijd heuptas met telefoon en mes en bij regen of somber weer een lichtgevend hesje
Mennen: gewone tuig, rest zie hierboven en in de kar heb ik natuurlijk een halster, halstertouw, gewoon touw, strotouwtjes en gereedschap liggen voor het geval dat.

Ik ga niet de weg op in het donker of als het gaat schemeren. Is niet nodig, dus dat hoeft gelukkig niet. Heb ook geen verlichting op de kar, dus dat mag sowieso al niet.
Bij zonnig weer vallen we genoeg op (bont paard met veel wit of witte pony) Beide dieren zijn in principe super verkeersmak, maar ja, het blijven toch dieren die kunnen schrikken (een fiets zal niet ineens van een krijttekening op de weg gaan schrikken ;) )

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:40

Huertecilla schreef:
Dát is geen goed idee in de bergen.
De ogen hebben nl. erg lang nodig om het beetje nachtzicht wat we hebben aan het donker aan te passen.
Een lampje is dan zelfverblindend. Buiten je bundeltje zie je niets en het bundeltje vertelt je ook niets.
Dat is waarom ik eigenlijk liever geen wit lichtje op de borst hang. Het strooilicht vermindert al je nachtzicht.
Als ik op een maanloze nacht ga, is mijn Traser al verblindend; hou ik op armlengte als ik de tijd wil zien.

hc

Oke bedankt voor de tip +:)+ , maar ik ga het waarschijnlijk toch nooit durven doen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 01:56

IndianLady schreef:
Opzadelen en gaan. Niks geen poespas, alleen 's avonds in de winter of laat in de middag doe ik iets reflecterends aan.

Niets aan toe te voegen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 05:10

Ik werk altijd 's avonds dus ik ga alleen overdag op pad met mijn merrie. Of we rijden. of ik neem haar mee op de fiets. Dat laatste vinden we allebei erg leuk. En dat is echt een kwestie van halster om, touw eraan en lekker gaan! Ze schrikt nergens van, en ze doet keurig wat ik zeg.