hoe nu beginnen met dekens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chivaldi

hoe nu beginnen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:24

ik heb 2 haflingers en die gaan vandewinter onder een deken
ik heb nu een 340grams deken liggen,2zomerdekens en een boel fleecedekens.
er komt nog een 280grams deken bij.

met wat kan ik nu het beste beginnen en wanneer? vind het altijd wel moeilijk.

weet iemand ook een oplossing om schuurplekken tegen te gaan?

X_Linz_X

Re: hoe nu beginnen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:28

tegen schuurplekken heb je van die "borststukken" ik weet niet hoe het heet maar is iest elastisch wat er strak om de borst heen zit. en als het toch een beetje schuurt doe ik altijd flink wat uierzalf erop

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:32

X_Linz_X schreef:
tegen schuurplekken heb je van die "borststukken" ik weet niet hoe het heet maar is iest elastisch wat er strak om de borst heen zit. en als het toch een beetje schuurt doe ik altijd flink wat uierzalf erop

ik heb ook zon borststuk gehad vorig jaar en die van mij heeft er schoftonsteking van gekregen!! je kan beter een grotere deken kopen die wel goed past!!

overigens zou ik beginnen met een zomerdeken, en wanneer het kouder word een 200 grams oid, dan kan je zelf wel verder kijken. Succes!!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:34

dankjewel! zo'n paardenbh doe ik inderdaad ook nooit meer heeft een hele pluk manen weg van haar mooie dikke bos!!! dus dan maar uierzalf idd

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:24

Geen deken op doen?

Moet er niet aan denken met dit weer.. pff 30 graden en jij begint over dekens ;-)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:26

haha ja sorry maar moet er dan nog wat bestellen hihi

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:27

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:28

Die van mij gaat straks, zodra het echt weer gaat afkoelen onder een 0 grams regendeken en vanuit daar onder een 150 grams winterdeken en uiteindelijk (waarschijnlijk) onder een 300 grams. Bij ons op stal hebben we nu al paarden die wintervacht aanmaken door het rare weer dit jaar!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:30

ja dat is bij mij ook wel zo maar om nu al een deken op te doen vind ik te ver gaan.
waarom onder een deken? ik rijd wedstrijden heel intensief en in wintervacht vind ik het geen zicht

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:30

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:31

Dat heeft niks met het rare weer te maken (wat overigens niet zo raar is), maar alles met het lengen van de dagen. De dagen worden weer korter, het paard gaat wintervacht aanmaken, dat is heel normaal.

300 grams.. jeetje.. dan moet het wel heel hard vriezen.. een paard krijgt het pas lekker bij -5 tot 15 graden.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:33

bij mij gaat er 540op deze winter.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:34

Dit hoort thuis bij Seizoensvragen.
Zodoende een verplaatsing van VSW-->SV.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:34

Bij mij zowiezo 400 op mijn shet :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:35

We hebben een heel warm voorjaar gehad hoor..en het ene paard staat gewoon al redelijk in de wintervacht en ja dat vind ik raar! (mijn merrie staat nog volop in de zomervacht)

Ja een paard krijgt dan ongetwijfeld lekker maar zit dan ook dik in het haar bij die temp. en dat wil ik dus voorkomen (zie mijn eerdere post) verder ligt het ook helemaal aan de winter welke deken ze op krijgt. Nu loopt ze ook gewoon zonder deken

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:35

chelletju schreef:
bij mij gaat er 540op deze winter.

Dat weet je nu al? 8-)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:36

bij mij gaat er ook 400 op mn shet. maar weet nu hoe ik ga beginnen;) snachts een fleece. dan een zomerdeken en dan een 200grams
dan alleen de 340 en dan de 200erbij;) maar alleen als het echt koud word anders niet ;)

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:17

ik doe t altijd zo :
je begint eind sepember met een staldeken alleen snachts
daarna een staldeken dag en nacht en dan een 200 grams dag en nacht
midden in de winter krijgt ie een 400 tot 500 grams op :D

Stippel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:51

Als het na deze week weer wat gaat afkoelen, krijgen ze bij mij een zomerdeken op.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:26

mijn paard is ook al der wintervacht aan het aanmaken door het rare weer. en als het weer warmer word gaat ze weer verharen echt vervelend. maar ik ga der denk ik begin oktober eind september een deken opleggen. eerst alleen een 0 grams deken en als het dan nog kouder word met fleece deken der onder en later met een 200/250 grams deken

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:34

Mijn paarden staan in de zomermaanden dag en nacht buiten mits het weer mooi is. Maar met die regenbuien en als het afkoelt krijgen mijn sportpaarden s'nachts een regen deken op. Als ik merk dat hij te dik in het vacht komt dan houd hij hem overdag ook op, en in september ongeveer begin ik met de overgangs dekens, en dan kan hij in de winter zijn dikke dekens weer op. En als het vriest krijgt hij zelf 2 op, of nog een extra zweetdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:38

Wij begonnen altijd met een dun dekentje als het onder de 10 graden werd (eerst alleen 's nachts) en dan langzaam afbouwen, onder de 5 graden een winterdeken, onder de 0 een dikkere winterdeken en onder de -5 een dun dekentje en een winterdeken etc.
Niet helemaal zo strak, ook op gevoel. Als ze op stal stonden en aan de binnenkant van de billen voelde en het voelde kouder dan normaal dan kwam er een dun dekentje bij (of gingen we van dun naar iets dikker)

(scheelt wel dat wij onze paarden altijd in november/december scheerden, als ze al wintervacht hadden opgebouwd door de korte dagen maar wel met warm weer)

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:52

Omdat het vaker wordt vermeld dat paarden een wintervacht aan zouden maken door het "rare" weer... Hopelijk wordt dat fabeltje dan nu de wereld uitgeholpen: (hopelijk wordt het nu wel gelezen, ik heb het voor de zekerheid maar even vet gedrukt)

Het aanmaken van een wintervacht (of zomervacht) heeft voor een heel groot deel niets te maken met het weer (temperatuur), maar met genetische aanleg en heel belangrijk: het daglicht. Zodra het merkbaar minder lang licht is 's avonds beginnen de eerste zomerharen uit te vallen en wordt de wintervacht alweer langzamerhand aangemaakt. Ookal is het 30 graden!! De temperatuur bepaald uiteindelijk in hoeverre de wintervacht wordt doorgezet. Uiteraard ook het ras: bij een shetlandpony zal een wintervacht nooit tegengehouden kunnen worden vergeleken met een warmbloed. Andersom zal een warmbloed nooit zo'n fijne warme vacht aan kunnen maken als een shetlandpony.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:00

Ik vind het erg afhankelijk per paard. Ik heb meerdere paarden (kwpn-ers) die verschillend zijn in de dikte van hun vacht. 1 paard heeft het altijd snel koud en die krijgt altijd als eerste een dekentje voor de nacht.

Schuurplekken komen idd vaak door en verkeerde pasmaat of geen "loopstukken".

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:00

Fijn dat je dat even verteld, maar het helpt wel degelijk hoor. Als ik mijn paard geen deken op doe dan zit hij in no time in een dikke wintervacht, met de dekens word dat toch verminderd.