wie heeft er beginnertips voor het laden van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kr1985

wie heeft er beginnertips voor het laden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 10:01

ik heb een vraag waar ik dringend antwoord op moet hebben, ik ga morgen mn paard ophalen maar ik heb zelf geen ervaring met trailerladen noch de persoon die meegaat..mn paard is er wel aan gewend en geeft geen problemen is mij verteld, maar ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe ik erin moet lopen, hoe kort ik hem vast moet zetten en hoe ik er uit moet lopen.

als ik meer tijd zou hebben dan zou ik iemand met meer ervaring meenemen, maar ze moet voor dit weekend daar weg en de mensen met ervaring die ik mee heb gevraagd hadden allemaal andere plannen. ik weet dat dit niet ideaal is maar ik moet het met deze situatie doen. ik werk zelf 40 uur in de week dus heb niet veel tijd om uit te kiezen en ze staat daar na aankoop al 4 weken, omdat ik eerst met vakantie ben gegaan. ik wil haar nu heel graag thuis hebben staan en heb dus voor morgen vrij gevraagd, een trailer geregeld en vervoer.

ik heb dus niks aan tips dat ik iemand met ervaring dit moet laten doen enzo.

alvast heel erg bedankt!!

miccamaaike

Re: wie heeft er beginnertips voor het laden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:04

Ik neem aan dat de mensen van wie je haar gekocht hebt wel verstand hebben van paarden, dus die kunnen je waarschijnlijk gewoon helpen.
Wat betreft het trailerladen, gewoon met je paard meelopen en dan iets voor je paard uit de trailer op. Ik weet niet wat voor trailer je hebt geregeld, bij een 2 paards trailer heb je waarschijnlijk minder ruimte dan bij een 1 of 1,5 paards trailer. Er zit wel ergens een ring om haar vast te zetten. Niet te kort, ze moet wel gewoon naar links en rechts kunnen kijken maar ook niet te lang, ze moet d'r hoofd niet kunnen omdraaien.

Succes ermee! En anders gewoon die mensen vragen waar je haar koopt of ze even willen helpen. Eens moet de eerste keer zijn he!

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:06

* Neem je paard gewoon aan een normale loop lengte waarmee je normaal ook met dr wandelt (van stal naar weiland ofzo)
Indien ze wat drukker word of protest iets steviger maar maak dr niet zenuwachtig of angstig.
* Blijf ze ook rustig en praat desnoods wat tegen dr van goedzo kom maar.
* Maar haar zo vast dat ze wel bij haar hooi netje kan zodat ze onderweg wel kan eten. Maar niet zo lang dat ze aanstalte kan maken om volledig te draaien met dr hoofd.
En ga zelf via het zijdeurtje eruit, ( zorg dat die al los is,niet wijd openstaand.)

*En als ze nou niet wil, Laat iemand met een beetje eten in de trailer staan, beetje biks bijvoorbeeld zodat het leuk is om er in te gaan.

En vraag desnoods aan de mensen daarzo of die je willen helpen :)

Succes

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:32

gewoon trailer op lopen en doen of het de normaalste zaak van de wereld is. Als je geluk hebt, vidnt het paard dat ook en loopt ie zo mee. eerst vast zetten, dan stang erachter. en eruit via het zijdeurtje. Dit is de ideale manier. Niet beginnen met paaien. Wil dit niet, dan nog eens proberen op zelfde manier. bij 3e keer beetje resoluter. Wil dit nog niet. dan ga je beginnen met biksjes en paaien .
Bij 2 paardstrailer kijken of je schot opzij kan zetten, heeft paard meer ruimte om erop te lopen, en zal dat dan ook sneller doen. Dit wel gelijk doen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:39

@ Truus1970: als ik een kleine correctie mag maken op je verhaal? Het is beter als je éérst de stang erachter doet en dan pas het paard vastzet. Sommige paarden hebben de neiging om, als ze eenmaal in de trailer staan, er meteen weer uit te stormen. Staat hij dan vast en gaat ie hangen, heb je een groot probleem. Met een stang erachter kan ie niet weg en niet hangen.

@ TS: kijk ook even op de bokt-wiki bij trailerladen, hier staan ook handige tips etc....

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:43

nog een paar tips,

als het paard in de trailer staat;
- eerst de achterstang vastzetten dan pas het halstertouw/hoofd vastmaken.
- touw idd niet te lang of kort
- zorg dat ze wat te eten heeft in de trailer (hooinet)
- bij eruit gaan eerst halstertouw los daarna pas de achterstang
- bij het uitladen, loop rustig mee achterwaarts bij het hoofd en zorg dat het paard niet de trailer uitrent of halverwege de klep zich al omdraait.
- nog een klein dingetje, de haken waarmee je de achterklep vastzet onder de klep draaien, dan kan het paard er niet per ongeluk opstaan met alle gevolgen van dien.

succes morgen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:48

Inladen: laat de oude eigenaren van het paard het doen, inclusief het vastzetten. Zij kennen hun paard het beste.
Als er in je gehuurde/geleende trailer al een trailerlijn zit, dan zit-ie vermoedelijk wel op de goede lengte, en zet je hem daar aan vast.
Anderhalfpaardstrailer: aan twee kanten vastzetten. Tweepaardstrailer: aan één kant vastzetten.
Zorg voor een gevuld hooinet voor onderweg, en hang dat zo hoog op dat het paard er niet met een voorbeen in terecht kan komen als-ie gaat staan stampen. Als de oude eigenaren een hooinet afraden, dan niet doen. KAn je het net niet hoog ophangen, ook niet doen.

Uitladen: eerst halstertouw of trailerlijn losmaken, dan klep open en achterbalk erachter vandaan.
Vraag bij vertrek of het paard gewend is op een tikje op de kont (of een ander signaal) zelf naar achteren te komen (die van mij zijn dat gewend, ik sta dan zelf naast de klep om te voorkomen dat ze ernaast stappen; mijn halstertouwen zijn zo lang dat ik dat ik mijn hand kan hebben terwijl het paard nog helemaal in de trailer straat).
Is het paard dat niet gewend, dan heb je iemand nodig die óf het paard uit de trailer geleidt, óf de klep en de balk losmaakt.

Is het paard niet gewend zelf achteruit te lopen, dan moet degene die hem de trailer uitleidt hem zonodig bijsturen om te voorkomen dat-ie scheef loopt en naast de klep stapt: heel simpel het hoofd buigen in de richting waarin hij uitwijkt. Dus kont wijkt uit naar rechts, jij buigt het hoofd diezelfde kant op. Touwtje kort houden, 20-30 cm, dicht bij het hoofd blijven, dan geleid je hem het makkelijkst en stuur je het eenvoudigst bij.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:08

[quote="Rijerijerije"]@ Truus1970: als ik een kleine correctie mag maken op je verhaal? Het is beter als je éérst de stang erachter doet en dan pas het paard vastzet. Sommige paarden hebben de neiging om, als ze eenmaal in de trailer staan, er meteen weer uit te stormen. Staat hij dan vast en gaat ie hangen, heb je een groot probleem. Met een stang erachter kan ie niet weg en niet hangen.[quote]

je hebt natuurlijk gelijk, ik was in mn enthousiasme te snel

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:28

alvast heel erg bedankt voor deze tips!!
maar als ik het goed begrijp moet ik langs het paard naar achteren lopen om de stang vast te maken? loop ik dan geen kans dat ze met mij weer naar buiten loopt als je haar als laatst voor vast zet?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:10

kristaly schreef:
alvast heel erg bedankt voor deze tips!!
maar als ik het goed begrijp moet ik langs het paard naar achteren lopen om de stang vast te maken? loop ik dan geen kans dat ze met mij weer naar buiten loopt als je haar als laatst voor vast zet?

Dit kan je beter door iemand anders laten doen, als die beschikbaar is natuurlijk. Dus jij loopt met het paard naar binnen, tweede persoon doet de stang erachter en als die dicht is kun jij het paard vastzetten (of min of meer tegelijkertijd als je paard het gewend is en rustig is).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:32

Als je (vaker) in je eentje je paard moet laden, kun je hem leren voor je uit de trailer in te lopen. Dan sta je zelf bij de achterkant om de balk erachter te doen. In principe leer ik mijn paarden allemaal om voor me uit de trailer in te lopen, en zelfstandig de trailer uit te lopen. Daardoor sta ik nl atijd klaar bij de achterkant. Aan de voorkant kan er verder tenslotte toch niets gebeuren, dus daar hoef ik niet te zijn.

In je eentje een paard de trailer in leiden én de balk erachter doen is heel lastig. Omdat ik hele lange halstertouwen gebruik, kan ik het halstertouw om de voorbalk slaan, en er mee naar achteren lopen. Wil het paard mee, dan kan ik het paard aan het halstertouw weer naar voren 'trekken'. Ook zorg ik er dan voor dan de achterbalk ín de trailer tegen de zijkant staat, of net buiten de trailer rechtop, zodat ik zelf de trailer niet uit hoef om de balk met één hand te pakken en op z'n plaats te leggen. Ik heb immers in m'n andere hand het halster touw nog steeds vast.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:47

Ibbel schreef:
In je eentje een paard de trailer in leiden én de balk erachter doen is heel lastig. Omdat ik hele lange halstertouwen gebruik, kan ik het halstertouw om de voorbalk slaan, en er mee naar achteren lopen. Wil het paard mee, dan kan ik het paard aan het halstertouw weer naar voren 'trekken'. Ook zorg ik er dan voor dan de achterbalk ín de trailer tegen de zijkant staat, of net buiten de trailer rechtop, zodat ik zelf de trailer niet uit hoef om de balk met één hand te pakken en op z'n plaats te leggen. Ik heb immers in m'n andere hand het halster touw nog steeds vast.

Lijkt me dat je dan wel een braverik moet hebben waarvan je zeker weet dat alles gaat zoals jij verwacht dat het gaat....Denk dat het voor de TS handiger en veiliger is om even iemand te regelen die haar helpt met de stang etc.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:37

Ik had al geadviseerd om het paard gewoon door de oude eigenaren te laten laden. Doe ik zelf ook als ik een paard koop. Zie ik meteen of het paard idd zo braaf en trailermak is als beweerd }>

Dit was meer voor: als je later vaker met je eigen paard alleen op pad gaat...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:41

TS, je zegt dat de persoon die met je meegaat ook geen ervaring heeft met trailerladen, heeft 1 van jullie dan op zn minst wel ervaring met trailer rijden??? Een trailer met paard is niet gelijk aan een caravan nl....

Alle tips voor laden heb je wel gehad maar het is niet geheel onbelangrijk om ook goed te rijden met de trailer, ruim voor de bochten/stoplichten etc op de motor afremmen, je hebt een lange remweg, rustig bochten nemen alsof je een lading rauwe eieren achterin hebt en eerst de trailer weer recht op de weg hebben voordat je gaat optrekken, zijn wat basic tips waar je op moet letten.
Paard staat in feite op een rijdend plankje en ziet niet waar hij heengaat, vergelijk het met als je zelf met je ogen dicht in bijv de bus moet staan en je mag je niet vasthouden, zo voelt je paard zich in de trailer, als je daar maar rekening mee houdt heb je al de helft gewonnen.

Bij uitladen thuis moet je dus wel opletten dat je eerst je paard losmaakt aan de voorkant voordat iemand de klep opendoet en de stang weghaalt, wordt vaak vergeten door ´beginners´ en paard wil er dan vast uit maar zit nog vast. Niet leuk om mee te maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:45

Dat bedacht ik me vanmiddag ook nog :j

Bochten moet je écht letterlijk stapvoets nemen. Een rotonde bijvoorbeeld rijd je met stationair draaiende motor in z'n 2. Let bij bochten op: pas als de hele combinatie weer recht is na een bocht (en dat duurt even, dus in je spiegels kijken!) kun je (gedoseerd) weer gasgeven. Rem zo veel mogelijk op de motor door gas los te laten of terug te schakelen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:11

rijden als een oud echtpaar van dik in de 90 werd mij altijd gezegd. Super voorzichtig en langzaam :D

op de snelweg probeer ik altijd op de cruisecontrol te rijden, een constante snelheid.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:44

vandaag wordt het wel slecht weer in de middag, dan zou ik niet met de trailer op pad gaan en het een dagje uitstellen als dat lukt. Of had je hier al over nagedacht?

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 09:24

bedankt voor alle tips! ik had besloten haar toch te gaan halen en de eigenaar heeft haar erin gezet. na een rit van 2 uur die soepeltjes verliep hebben we haar uitgeladen en dat verliep ook goed, ze was alleen wat zenuwachtig waardoor ze niet helemaal recht de plank afliep.

ze staat nu lekker in haar box.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:57

mooi dat het helemaal gelukt is en je nu van je nieuwe paardje kunt gaan genieten! gefeliciteerd!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:52

Heb je verder wel ervaring met paarden?

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:52

ja dat wel ja, hoezo?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:34

ik vroeg het me af. omdat zoveel mensen 'zomaar' een paard kopen en ik dat een slechte zaak vind.
Als iemand zegt dat ie een paard koopt maar er nog nooit één op een trailer heeft gezet, vind ik dat op z'n minst eh.. opmerkelijk en vraag ik me af wat hij of zij nog meer niet weet. ;)
Mooi dat 't goed ging.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:31

nou als je altijd verzorgpaarden heb gehad en geen wedstrijden rijdt kom je niet in de buurt van een trailer..