Tips om beroerd worden met hitte tegen te gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Tips om beroerd worden met hitte tegen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 09:29

Ik kan écht niet tegen warmte.....ja als ik helemaal niets hoef te doen en in het zwembad met een boek lig! Maar goed, een maand of tig van te voren schrijf je je in voor een wedstrijd en een paar dagen van te voren zie je het weerbericht, boven de 25 graden.......ik kan net zo goed gelijk afmelden maar goed gisteren dacht ik ach ik hoef "pas" om zeven uur, dat moet te doen zijn.

Nou dat was het dus niet, vanaf onderdeel zes kreeg ik vlekken in mijn zicht en zat enorm dicht tegen flauwvallen aan, tegen het einde van de proef was ik aan het hyperventileren omdat ik alleen maar dacht niet flauwvallen, niet flauwvallen.....en daarna ging het alsnog bijna fout (tot vier keer toe).

Andere wedstrijd, toch rijden terwijl je de hitte al zo voelt dat je er beroerd van bent, ben al overgevend van mijn paard afgekomen en twee dagen hondsberoerd van de migraine geweest.

De lol is er echt heel snel vanaf. Ik weet dat ik een lage bloeddruk heb maar is er nou echt helemaal niets te bedenken waardoor ik in de zomer wel normaal kan starten?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:34

Dit heb ik ook heel lang gehad...
Wat vaak goed helpt is zoet voor de bloeddruk en zout om het vocht vast te houden zodat je niet uitdroogt (goed op letten als je overgeeft metw arm weer, want daardoor kun je je ook zo beroerd gaan voelen terwijl je zelf niet eens doorhebt dat je te weinig hebt gedronken)

Let wel op met zoet, want het geeft je een piek in je bloeddruk als die ook net zo snel weer naar beneden dondert heb je natuurlijk hetzelfde probleem terug.

*edit* Daarbij, hoe beroerd je je ook voelt door het weer BLIJVEN ETEN!!! want als je niets eet ga je je ook zo beroerd voelen. Als je door zenuwen of weet ik wat geen trek hebt, probeer dan toch elke 2 uur iets te eten, zeker met dit weer!

Marieke_K

Re: Tips om beroerd worden met hitte tegen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:41

Over heel de dag verspreid blijven eten en drinken. Ik moet vanavond starten en zorg er voor dat ik heel de dag blijf drinken en blijf eten, al is het maar een cracker of sultana's en een glas water. Dat helpt goed.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:44

Zorgen dat je genoeg water binnenkrijgt idd, en eten/suiker. Wat ook best goed helpt: die druivensuikertabletten. Ik heb zelf ook regelmatig last van de warmte en druivensuiker helpt best goed.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:55

Ik mag vanavond om kwart voor 7 starten. En ik heb morgen om 17 uur les. Ook erg warm dus.

Losrijden doe ik niet te lang en zonder jasje. En een flesje water mee met groomie :D

Misschien dat wat zoute drop kan helpen voor je lage bloeddruk?

Morgen les rij ik zonder cap en ook af en toe een slokje water.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:43

Hier ook iemand die slecht tegen warmte kan en bij mij helpt vruchtendrank drinken heel goed :j
Gewoon sinasappelsap of dubbeldrank of van dat ACE spul in flesjes da's altijd handig meenemen ;)
en idd blijven eten!! (hoe moeilijk dat soms ook is :\)
Ik neem voor zekerheid dan ook altijd wat sultana, evergreen of zoiets mee ;)

en daarnaast ren en sjouw ik wat minder, doe het allemaal net ff wat slomer en toen ik nog wedstrijd reed reed ik wat minder fanatiek los, want als ik alles op normaal tempo zou blijven doen ren ik mezelf idd voorbij en val dan ook bijna flauw of mijn kop explodeert :o

O ja en fijn dun shirt aan en jasje pas op allerlaatste moment aan en daarna ook meteen weer uit en voorlezer stond dan ook meteen alweer klaar met drinken anders trok ik de 2e proef niet...

Succes!!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:45

Aquarius of extran drinken? Dat scheelt bij mij iig. Ik heb af en toe moeite om de voorlezer te horen, dan ruist het zo in mijn oren als het zo warm is... Maar sinds ik gewoon flesjes sportdrank mee neem lijkt het minder :?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:49

Houd je hoofd koel!
Steek hem maar regelmatig onder de kraan,en petje op tegen de zon.Natte haarband helpt ook goed.

star33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:08

veel drinken!!
en verspreid over de dag wat eten!!
voor de proef flesje extran of iets dergelijks drinken en je niet te warm aankleden pas voor de proef!!
ik deed tussendoor ook altyd ff mijn hoofd onder de kraan ff lekker je hoofd nat maken of in ieder geval het gedeelte met haar onder de cap !!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:16

Een heel fijne sportdrank die je overeind houdt bij warm weer is die van Maxim, te koop bij o.a. fietswinkels. Het is een hypotone drank, geen isotone drank. Van de laatstgenoemde krijg ik vaak maag- en/of hoofdpijn, maar bij Maxim heb ik nergens last van. Ik drink het ook wel eens als ik niet hoef te sporten, maar wel een hele dag in de hitte (buiten) bezig ben.

http://www.maxim.nl/products_en/productview?pid=700703

Alleen maar puur water drinken helpt overigens minder goed dan water drinken waar 'iets' in zit. Water met 'iets' er in (een beetje limonadesiroop bijvoorbeeld, of dus sportdrankpoeder zoals Maxim) wordt over het algemeen beter opgenomen door het lichaam.

Verder idd goed blijven eten, zoute dingen maar ook bijvoorbeeld mueslirepen. Ik kan bij wijze van spreken een endurancewedstrijd van 80 km bij 25 graden overleven op mueslirepen en liters Maxim.

En als dat nog niet helpt... Dan zit er niets anders op dan accepteren dat je met heet weer blijkbaar minder goed functioneert. Paardrijden doe je nog altijd voor je plezier, dus dan toch maar afmelden als het niet goed is voor je gezondheid.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:21

Nou inderdaad, plezier is zo vér te zoeken laat staan dat het echt niet goed voor mijn gezondheid kan zijn om elke keer zo op het randje te zitten.

Drinken doe ik overigens altijd heel erg veel, drink rustig vier liter weg op een dag en net als gisteren probeer ik dan van te voren ook dingen te drinken als Aquarius maar die Maxim ga ik halen om uit te proberen, klinkt goed.

Eten is wel een goed punt, vlak voor een wedstrijd zit je daar niet op te wachten maar voor mijn les heb ik gewoon pasta op. Met de wedstrijd had ik krentenbollen gegeten, die kreeg ik wel weg, heb niet echt afgrijselijke stress dat ik niet meer kan eten gelukkig.

Druivensuiker zal ik ook weer eens proberen en zoute dingen is wel een goeie tip, daar denk ik niet zo snel aan van te voren maar een groot punt is inderdaad dat ik ga zweten als een otter en dus inderdaad "leegloop" als het ware.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:28

Een katoenen vest bij het inrijden en je wedstrjjdjas in een koelkast (koelbox) laten tot de wedstrijd.
Het gaat er om je temperatuur door je lichaam te laten regelen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:32

Wat geloof ik ook helpt, maar dat is vooral van 'horen zeggen': de binnenkant van je polsen onder een koude kraan houden. Dat koelt schijnbaar het hele lichaam dan...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:30

Daar liggen je aderen vrij dicht onder je huidoppervlak. Op die manier koelen we in de endurance ook: bij paarden zijn de grote aderen vooral aan de binnenkant van de achterbenen te zien dus daar gaan (net als over de hals) vele liters water overheen.

Maar met een dressuurproef kun je je zelf pas na afloop koelen met stromend water, althans ik zie een ruiter niet snel nog even tussen losrijden en de proef naar het toilet rennen om de polsen te koelen. Of je groom een emmer water of een paar flessen mee laten nemen ;). Mijn zusje moest ooit met het viertal rijden op een dag dat het 30+ was. Jasjes moesten uiteraard aan, het was een kampioenschap. Na de proef allemaal met het hoofd in de emmer - paarden én ruiters. ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:40

ik heb vanmorgen gereden en ben van ellende gestopt omdat ik het niet meer volhield ondanks me petje en het feit dat ik best vroeg was heeft dat geen baat gehad, ik ben helemaal om en durf niet meer naar buiten te gaan
ik heb het koud terwijl het bloedheet is en ik voel me erg licht in het hoofd heb hoofdpijn en een braakgevoel en lichtvlekken voor me ogen dat 1ne uurtje was gewoon te veel helaas dus hopelijk trekt het allemaal bij daar zometeen de tandarts controlle komt doen.

ik zou zeggen als je er niet tegen kan zou ik je afmelden het is gewoon niet te doen buiten denk maar even aan je eigen gezondheid.

Htoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:22

Veel drinken, petje opzetten en luchtige kleding aan :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:34

Ik denk dat iemand die écht beroerd wordt van hitte dat soort eenvoudige dingen al toepast. ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:14

vochtige doek onder je cap misschien? Verder inderdaad suiker van tevoren, zout kan eventueel ook na afloop, maar wel binnen krijgen.
Verder ook genoeg drinken, maar dat doe je al.
Wedstrijdblouse met korte mouwen?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:20

Ik zie hier een aantal nuttige tips voorbij komen die ik eens ga onthouden :j

Ik kan ook niet goed tegen flinke inspanning in de (nederlandse) hitte. Dus ik schrijf me dan ook niet in voor wedstrijden in juli en augustus. Moet ik wel starten op een warme dag dan, doe ik inderdaad pas laat mijn jasje aan en zodra ik klaar ben gaat het jasje ook weer uit.

Wanneer ik moet trainen doe ik dat gewoon aan het einde van de avond als het al weer wat afgekoeld is.

Mandau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:21

Veel water drinken en goed adem blijven halen helpt meestal bij mij...

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:25

Ik heb veel hitteberoertes met dit weer. Wat jij beschrijft lijkt daar op. Alleen dan het begin stadium daarvan.

Als ik datvoel aankomen, meteen polsen onder zo koud mogelijke stroom water (geen stilstaand), koude vochtige doek op mn voorhoofd, en veel koud water drinken. En idd wat al aangegeven wordt blijven eten, anders wordt het alleen maar erger. Succes!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:38

Vochtige doek onder je cap is geen aanrader. Dat gaat enorm broeien, wordt dus erg warm en dan ben je nog verder van huis.

Natte lappen helpen alleen als je er koud stromend water overheen blijft gieten en dat gaat onder een cap wat lastig. ;)

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:46

Had het ook eigenlijk niet over mn cap :P
Das als ik op de wasplaats lig :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 20:07

En daarbij...ik start met een hoedje, valt niet mee om daar een doek onder te doen :+

Maar net als vandaag, ik ben dus nog niet geweest, ben moed aan het verzamelen, heeft hier net geregend. Móet echt mijn kur op muziek nog oefenen (voor zaterdag) dus ik ga zo rijden, hoop dat het voldoende afgekoeld is maar het voordeel als je "gewoon" gaat rijden is dat je vaak zat kunt gaan stappen of wat kunt drinken. Dat valt echt niet mee met losrijden en een wedstrijdproef (of twee, vooral lekker snel achter elkaar....).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:46

anneM_Ajax schreef:
Had het ook eigenlijk niet over mn cap :P
Das als ik op de wasplaats lig :)

Ik reageerde op vijf berichten boven jou. ;)