Pony met een ontzettende eigen wil!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Devillicious

Pony met een ontzettende eigen wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 00:19

Hallo,

Ik denk dat het een lang verhaal gaat worden, omdat ik het 1 en het ander uit te leggen heb, maar ik zal jullie wat tijd besparen en
mijn verhaal zo kort mogelijk maar wel duidelijk uit te leggen.

Ongeveer 3,5 jaar geleden ben ik gaan verzorgen bij een vrouw met aardig wat shetlanders.(+-12) En af en toe verkocht ze een shet
en dan kocht ze weer een kleine a pony of iets anders, i.i.g. een dier wat opgeknapt moest worden. Ik verzorgde nog niet zo lang bij haar
en toen had ze een c-pony gekocht. Deze pony (genaamd Pebbels) moest naar de slacht, helemaal doorgedraaid en egt gestoord!!!
Maar ze was drachtig en nog maar net 3. Die vrouw medelijde mee gekrege maar meer met het nieuwe leven wat de merrie met zich meedroeg.
Pebbels stond niet zoals een normaal heel lief en braaf op stal(niet dat alle paarden dat zijn, elk paard heb zo zijn negatieve kanten) maar dat
wat pebbels deed was niet normaal. Ze sloeg met haar hoofd tegen de box aan en was woest als er iemand in de buurt kwam.
Uiteindelijk ook nog een oudere boer getrapt, en zo dat de boer met een gebroken been in t ziekenhuis lag.
Maar toch hadden we medelijden met peb.

De reden dat deze pony zo getraumatiseerd deed enhelemaal de weg kwijt was, Ze is als 2 jarige gekocht door de paardenbloedbank(paardentap)
Daar is ze dus gedekt en elke dag werd ze getapt voor medicijnen voor mensen. Pebbels mocht niet eens in de handel terecht komen omdat
ze was afgekeurd als pony en al meteen door naar de slacht had moeten worden vervoerd.

Dat ze bij ons op t erf stond zijn we met haar wezen werken. In eerste instantie was ik echt bang, ik ben niet bang voor een paard en al helemaal
niet voor een pony, khad veel meegemaakt. Maar dit was van het gekke. Deze pony trapte niet beet niet, nee ze SLOEG!
Naja een ander meisje had wel de balle en is die pony gewoon gaan poetsen en verkocht de pony flinke tikken en trappen als peb wat verkeerd
deed of weer sloeg, dus beet en trapte tegelijk enzo. Maar als je die ogen van peb zag, wist je dat het heel moeilijk zou worden om haar het vertrouwen in de mens terug te geven.
Ze moest nog ongeveer 5 maanden voor ze moest veulen dus het kriebelde wel om alvast te kijken hoe ze op een zadel en hoofdstel reageerde
en daar was ze vrij nuchter over. (Ze vertrouwde je dan wel niet, maar begon wel een beetje de grenzen te kennen.)
Toen longeren zonder wat alleen een hoofdstelletje in, en uuh.. we waren aan het bakskieen met onze laarzen aan een pony vast.
Peb heeft zoveel kracht dat ze gewoon door je heen denderd!

Ondertussen kwam er nog een andere pony, geheel onbeleerd en die was super lief dus die ben ik gaan verzorgen. En er was ook nog een kleine Awelsh die ik beleerde. Maar die werd al vrij snel verkocht, en die andere pony was ook binnen 2 maanden weer weg. Geheel opgeknapt en bereden en naar hele lieve kinderen gegaan die er zo opsprongen en wegreden.

Opgegeven moment ben ik Pebbels ook gaan beginnen met poetsen en wandelen(wat niet ging want peb liet mij uit, kwoog ook maar net 40kg)
En begonnen met een beetje op haar te gaan rijden. Ze was verkeersmak zeiden ze en een paar andere meiden gingen met de shetties buitenrijden
dus ik had gevraagd of ik met de merrie ook mee mocht. Dat mocht als ik maar voorzichtig was en als het niet ging dat ik terug zou gaan.
(Hier was ze al wel wat meer te hanteren en ze begon ook steeds liever te worden.) Deze buitenrit was helemaal het einde! Ik was verkocht.
Dit zou mijn project worden, vertrouwen winnen en lekker beweging geven, liefde geven en noem maarop. Uiteindelijk heb ik een hele hechte band met
Pebbels gekregen. Ik kan lezen en schrijven met haar. Maar, nu komt het. Er zijn een aantal dingen wat ik nog steeds niet begrijpen kan
en ik heb het al op vele manieren proberen te begrijpen, maar ik kom er toch niet achter.

(Nu ga ik over het jaar 2009 beetje vertellen)
Ze is namelijk tot op de dag van vandaag ontzettend Drammerig. Ze loopt dwars door je heen, nou houd ik haar vrij goed. Maar als ze nerveus is,
echt waar een stevige boerin hield haar van de week niet! Oke, toen was ze net uit de trailer gehaald en op onbekend terein gezet, maar al ga je een
stukje met de trailer rijden en eindig je op bekend terein. Ze is er 2 dagen geheel van van de kaart. Er is dan ook geen contact met haar te krijgen.

Als ze iets niet wil doet ze het niet. Met rijden, geen zin meer? wat verschilt, de ene keer kan ik een uur rijden en dan stopt ze en de andere keer is het al na 5 minuten. En dan kan ik echt op mijn kop gaan staan maar ze verzet geen stap meer, eerst deed ik het met hard geweld goede schop
en gelijk een tik met de zweep, maar opgegevenmoment was mijn frustratie daarin zo erg dat ik mezelf haatte dat ik dat beesie zo sloeg. Acuut ben ik
daarmee gestopt. Geen Zweep meer! En geen Geschop! Want ik maak die merrie er alleen maar meer mee van streek. (toen was ik rond de 14-15 en zeer
hardhandig) Ik ben zelf heel erg veranderd en veel geduldiger geworden, met het meeste dank aan pebbels.
Nou ben ik niet zo van, o zij geen zin meer, naja dan stoppen we maar. Ik weet dat ze in een bak rijden helemaal niets vind, want een buitenrit
van 6 uur doet ze met haar grootste plezier, maar er loopt nu een veulen naast dus.
Maar ik moet nu dus een manier weten hoe ik haar zo kan motiveren dat het leuk is voor haar. En hoe ik kan/moet handelen als ze dit doet.

Wat ze met rijden ook heel erg heeft in een bak is dat ze altijd naar de uitgang vliegt! Dan is ze niet meer te sturen, te remmen of wat dan ook.
Ze heeft daarnaast ook een tik dat ze op de hoefslag zo in 1keer een rechtsomkeert maakt, en dit doet ze in stap, draf en galop.
Dan is ze nog wel te sturen meer moelijk. Dit heb ik er wel eruit weten te krijgen, maar bij anderen doet ze het gewoon nog steeds.
En ze heeft echt haar goede dagen hoor, dan is ze heel vrolijk en lief en ontzettend braaf. En die goede dagen worden er gelukkig steeds meer
maar ze heefft nog steeds te veel slechte dagen.

Nou heb ik nog iets.
Ze is altijd sagarijnig naar andere mensen toe. Naar mij ook wel maar een ander wil ze nog wel eens onverwachts bijten of een trap verkopen,
Bij mij is ze ook wel sagarijnig maar bijten of trappen haalt ze niet in haar hoofd, heb ik de afgelopen 2 jaar ook niet echt meer ontvangen.
Ze hinnekt ook naar de eigenaar en naar mij maar naar mij heel anders,(veel enthousiaster) dat is ook wel logisch want ik ben de gene die haar haar eten geeft en poetst
en met haar wandeld en rijd.
Hoe krijg ik haar wat vrolijker naar andere mensen toe?

Ja je zou haar eigenlijk in het echt moeten zien, ik zal eens kijken of ik een filmpje hier van haar neer kan zetten van haar gedrag wat ze normaal vertoont
meestal haar oren naar achteren, als ik er ben zijn ze vrij wel veel naar voren maar als ik weer weg ben of een dag niet geweest ben omdat ik niet
kon dan is ze echt boos.(dat is ook wel te begrijpen.)
Ik weet niet waarom ze nog zo boos is, ik denk dat ze het verleden niet wil accepteren, maarja hea,
weet daar maar eens achter te komen.

Heeft er iemand tips of iets wat nuttig kan zijn?
Alvast heel erg bedankt voor het lezen van dit ontzetten overdreven lange verhaal,
ik kon het echt niet korter maken. Het is gewoon belangrijke informatie wat erin staat
wat je meot weten voor je iets kan zeggen.

Gr. Suzanne

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:14

ik denk dat je pony alleen jou vertrouwd en dat je back to basic moet. Wat je vertelde.. dat ze twee dagen helemaal van de kaart was komt denk ik door haar trauma's en lijkt me dat ze veel structuur nodig heeft. Ik zou beginnen met iedere keer dezelfde handelingen qua poetsen te hanteren.. alles in dezelfde volgorde zodat ze weet wat er gaat gebeuren en erachter komt dat je haar geen kwaad doet. Ondertussen moet jij wel de 'baas' blijven, doet ze iets wat niet mag kun je haar gerust op een strenge toon aanspreken. Met het naar de uitgang vliegen in de bak.. misschien kun je beginnen met te wandelen in de bak.. en zorgen dat ze dan bij jou blijft, jij bent leider dus ze moet achter je blijven lopen. Doet ze dat niet ( dominant gedrag ) 'nee' zeggen, haar laten stoppen en opnieuw proberen. Als je haar dit kunt leren tijdens het wandelen zal ze waarschijnlijk doorkrijgen dat het rennen naar de uitgang geen oplossing is. als wandelen goed gaat zou ik overgaan op longeren en daarna het rijden. Als ze niet verder wil lopen tijdens het rijden zou ik niet helemaal stoppen! Hierbij geef je toe aan haar dominante gedrag. Ik zou dan afstappen, een paar rondjes ernaast lopen en dan weer opstappen. misschien dat dat werkt.

veel succes!!

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:25

Dankjewel voor je tijd en tips. Ja ik ben al bezig met het Back to Basic.
Naast me lopen in de bak doet ze zeer braaf. Ik laat haar ook wel eens ff rennen en daarna geef ik haar een koekje of een worteltje en dan loopt ze heel braaf en lief achter me aan zonder touw, ik weet ook dat ze me ook vrij goed en veel vertrouwd. Alleen dat rijden is een drama. Behalve buiten. Dan mag ik absoluut niet afstappen om het laatste stukje naast haar te lopen zodat het wat lichter is, dan gaat ze hangen en sloom lopen en knauwtjes geven in me been. en zit ik er weer op is het weer lekker doorstappen.

Dat ik de leider ben weet ik ook en er zijn grenzen alleen ze blijft het doen
en ik heb steng opgetreden en haar een snoepje gegeven als ze het goed deed maar op de een of andere manier blijft het doorgaan. En ik handel volgens mij toch egt goed, ik heb er namelijk heel veel over nagedacht en ik heb het van alle kanten bekeken maar tog blijft ze doorgaan.

En ik denk niet dat het dominantie is want ze weet dat ik de baas ben.

Jojoju

Re: Pony met een ontzettende eigen wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:34

Dan is het denk ik een questie van volhouden! :D Dan gaan jij en je paardje er echt wel komen. Heb trouwens nog een vraag, vliegt ze ook naar de uitgang als je aan het longeren bent ? Als dat niet zo is dan heeft ze misschien iets meegemaakt met haar vorige baasje in de bak waar ze erg van geschrokken is.. en dat nu nog steeds merkbaar is. Verder vind ik eht super dat je zo met je paardje bezig bent.. voor haar klaar staat en lekker met haar bezig bent!

KiWiKo

Re: Pony met een ontzettende eigen wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:36

zo je verhaal doorlezend denk ik dat je dit beessie gewoon met rust moet laten....... beetje frutselen en prutselen... maar verder niks

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 08:46

KiWiKo schreef:
zo je verhaal doorlezend denk ik dat je dit beessie gewoon met rust moet laten....... beetje frutselen en prutselen... maar verder niks

Juist niet, Zo zal ze zich alleen maar gaan vervelen. Ze is nog maar 5 jaar, en ze werkt graag, alleen niet in een bak. En dan mag zo een pony wel veel meegemaakt hebbben in een hele kleine en jonge periode van heer leven maar dat betekend niet meteen dat ze met pensioen kan.

Die 2 dagen dat ze van de kaart is met een trailer,, ja inderdaad dan laat ik haar lekker met rust, poets ik haar alleen en geef ik haar wat eten, daar blijft het bij. Want zo kan ze weer beetje op rust komen en contact heb ik tog niet met haar die 2 dagen. de 3e dag alweer beter en de 4e dag gaat gewoon weer goed.

Als je in de buurt woont, neem ik je graag een keertje mee, om je deze pony te laten zien. Haar gedrag is een hele tik anders dan andere ponys en paarden. Maar je ziet wel in haar ogen dat ze geen angsten heeft of boos is. Woon je in de buurt van de Beemster? Ga een keer me!

dan kun je haar met je eigen ogen zien en zal je echt zeggen wat een lieve pony maar inderdaad heel ander gedrag dan een normale pony zou doen.Ze doet dan wel af en toe heel erg zuur maar er zit geen kwaad in.

djaynikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:46

heej suus
ik lees net je verhaal over peb...
maar in je laatste reactie zeg je dat ze een helle liefe pony is...
maar daar denken ander mensen anders over ahahah:P
voor jou is ze idd heel lief.... maar voor andere zeker niet.
pebbie is gewoon een apart geval,,,, die alleen jij kunt verzorgen...!!!!

gr