slachten gezond paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gieltje13

slachten gezond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 22:51

even een vraag
weet iemand of je zomaar een gezond paard mag laten slachten?
wij gingen altijd ergens op vakantie en door problemen in hun prive sfeer verkopen ze de paarden
ook hebben ze al 2 paarden waar geen biedingen op kwamen zomaar laten slachten.
natuurlijk gaan we daar niet meer heen maar het zit me zo dwars
weet iemand de wetgeving als die er is en waar ik deze kan vinden
bedankt

Germatje

Re: slachten gezond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:52

Ja volgens mij kan je ze zo wegbrengen als je wil! Niet alle paarden die geslacht zijn mankeren wat, hoe naar het ook is!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:53

nou koeien, varkens, geiten, schapen, kippen gaan ook gezond naar de slacht dus waarom paarden niet?

Helaas mag dat wel ja.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:54

Ja, dat mag wel dergelijk :) . Het is een manier van inkomen voor sommige gruwels ..

Frontriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 02:28

Ja jammer genoeg kan dat gewoon, het is eigenlijk te triest voor woorden.....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 03:03

Vinden jullie het ook zo triest voor die koe, kip of varken die vanavond nog op jullie bord lag? Die was ook kerngezond hoor!

Wees in elk geval blij dat het paard nog een goed leven heeft gehad, heeft ie meer gehad dan dat beest op je bord!

Ik ben zeker geen voorstander van het slachten van echt gezonde paarden (dus niet de gebroken been gevallen of andere ongelukken-gevallen), maar kan me heel goed situaties voorstellen waarin het gebeurt. Al wil ik het niet goedpraten of zo, begrijp me niet verkeerd!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:22

Frontriem schreef:

Paarden die lang te koop staan zijn wss niet zo interessant voor de handel.
Er zal heus wel wat aan gemankeerd hebben.

En wat is dan beter voor zo'n paard, de handel in??? Op die akelige paardenmarkten staan de hele dag ??
Transport naar buitenland??

Nee zo'n dier is dat stukken beter af in de paardenhemel hoor...

IK vind het juist dapper als mensen deze beslissing maken.
Veel levert een geslacht paard niet op, maar je kunt een dier met weinig handelswaarde een hoop leed besparen door het uit zijn lijden te verlossen.

Er zijn al zoveel paarden , en heel veel paarden die een nieuw baasje zoeken... er word zoveel lukraak zonder papier gefokt dat net als met honden en katten we met een overpopulatie zitten te kijken, dus nee zo zielig vind ik deze paarden niet ...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:40

Het is echt een verkeerd ideefix dat mensen denken dat enkel zieke of oude paarden naar de slacht gebracht worden. Deze zijn vaak niet het beste 'vlees' voor de consumptie en zullen dus gewoon de molen in gedraaid worden.

Het zijn net de gezonde dieren die gevraagd worden, toch logisch lijkt me.

En ja je staat vrij om een paard naar de slacht te brengen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:54

Je mag toch elk dier laten slachten? Ik zou niet weten waarom niet, liever een dier op mijn bord dat een goed leven gehad heeft dan een die zijn hele (korte) leven in een krap kooitje heeft geleden.. Wij hebben nu 8 kippen kuikens en daar zullen ook de nodige hanen tussen zitten, die gaan ook over een tijdje (als ze beginnen te vechten met elkaar) de vrieskist in, tja leuk vindt ik het niet maar als niemand je dier wil hebben dan moet je toch een keuze maken als eigenaar.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:56

Ik vindt ook dat gezonde paarden niet geslacht horen te worden. Ik eet helemaal geen vlees omdat ik niet begrijp dat we in deze tijd nog zo verschrikkelijk met dieren om moeten gaan....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:57

Een gezond paard mag net zo goed geslacht worden voor het vlees als een gezonde koe/varken etc.
Voor consumptie worden zieke paarden trouwens niet aangenomen.

Je kan het ermee eens zijn of niet, maar paardenvlees wordt ook gewoon gegeten en de steak op je bord komt niet van een oud, kreupel afgeleefd paard.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:46

Gelukkig mag dat wel. Ik sluit me helemaal bij Crossmonster. Liever dit, dan de eeuwige handel in.

Daarbij komt dat wanneer ik ernstig ziek zou worden en dood zou gaan, mijn ouders ook niet meer kunnen zorgen voor de paarden, ik er ook voor kies ze te laten slachten...
Zullen er vast een aantal op hun achterste tenen staan, maar mijn dieren gaan niet naar een ander. Ze heeft een heel verleden gehad, dat gun ik haar niet nog een keer. Ze is hier tot rust gekomen en blijft tot haar dood..

En daarbij komt nog eens.... Waar is er commentaar op het doden van gezonde ( jonge ) koeien, schapen, varkens, kippen etc?
Worden puur voor het vlees gefokt en volgepropt en vervolgens geslacht

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:48

gelukkig mag dat wel ja. als je paard niet gezond is is het juist moeilijker om het te laten slachten.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:58

suuzepuus schreef:
gelukkig mag dat wel ja. als je paard niet gezond is is het juist moeilijker om het te laten slachten.

Waarom is dat moeilijker, dan weet je dat het beter is voor het dier... Als er een gezondpaard geslacht wordt vind ik dat onnodig...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:28

Citaat:
Waarom is dat moeilijker, dan weet je dat het beter is voor het dier... Als er een gezondpaard geslacht wordt vind ik dat onnodig...

Het hele principe van slachten gaat erom dat je een dier doodt om het op te eten, dat doe je alleen met gezonde dieren. Mag wettelijk zelfs niet met zieke dieren (ook niet indien ze een gebroken poot hebben, dan mogen ze niet meer op transport en moeten ze ofwel ingeslapen worden ofwel een noodslachting ter plaatse).

Je kan en mag een ziek dier wel laten slachten ipv inslapen, maar dan wordt het vlees daarna naar rendac gebracht en niet verwerkt voor consumptie.

Dat een paard naar je toe komt in de weide duidt erop dat jullie een goede band hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het rijden leuk vind (kan wel, maar hoeft niet).
Mijn hond komt ook altijd heel enthousiast op me afgelopen, maar ze is echt niet gelukkig als ik haar in bad doe. Na het bad komt ze weer even enthousiast op me afgelopen.

Bij een goede slachter zal een paard het niet op een rennen zetten. Normaalgezien is het de taak van de slachter om het slachten zo rustig mogelijk uit te voeren en niet alleen bij paarden, ook koeien en varkens moeten rustig geslacht worden.

@TS: de geldende wetgeving kan je opzoeken in het staatsblad. Voor Belgïe valt het slachten onder verordening 853/2004 en 854/2004. Voor Nederland gelden deze verordeningen ook (verordeningen zijn Europees beslist) maar ik weet niet of Nederland nog bijkomende wetgeving heeft.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:43

crossmonster schreef:
Frontriem schreef:

En wat is dan beter voor zo'n paard, de handel in??? Op die akelige paardenmarkten staan de hele dag ??

Veel levert een geslacht paard niet op, maar je kunt een dier met weinig handelswaarde een hoop leed besparen door het uit zijn lijden te verlossen.

Er zijn al zoveel paarden , en heel veel paarden die een nieuw baasje zoeken... er word zoveel lukraak zonder papier gefokt dat net als met honden en katten we met een overpopulatie zitten te kijken, dus nee zo zielig vind ik deze paarden niet ...

Hier ben ik het helemaal mee eens!!

Er zijn zoveel dieren die de handel in gaan en die niet fijn terecht komen/alsmaar worden doorverkocht, en zoveel merrie's die kreupel zijn en alsmaar worden doorverkocht als fokmerrie, met vaak een niet al te best leven, zoveel dieren die 'gered' worden van de slacht want slachten is 'zielig'...

nee, het is veel zieliger om zo'n dier een onzekere toekomst tegemoet te laten gaan, van alsmaar doorverkocht, niet wetende wat er allemaal mee gebeurd en waar ze terecht komen....

Heel hard, maar zo'n dier is dan dood beter af, heeft het iig geen slechte toekomst.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar helaas komen zulke paarden vaak slecht terecht, of trekken het alsmaar verhandeld worden niet goed en dat is pas echt zielig.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:46

gieltje13 schreef:
even een vraag
weet iemand of je zomaar een gezond paard mag laten slachten?
wij gingen altijd ergens op vakantie en door problemen in hun prive sfeer verkopen ze de paarden
ook hebben ze al 2 paarden waar geen biedingen op kwamen zomaar laten slachten.
natuurlijk gaan we daar niet meer heen maar het zit me zo dwars
weet iemand de wetgeving als die er is en waar ik deze kan vinden
bedankt

Ik mag hopen dat alle dieren die ik op mijn bord vind, paard, koe, varken of kip kerngezond waren toen ze geslacht werden ;)

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:51

Het kan wel zijn dat er in het paspoort staat dat het paard niet geschikt is voor de slacht.
Je kunt de pagina in het paspoort samen met je DA invullen en dan is het dus niet mogelijk om te slachten.
Mensen doen dit omdat ze dan bijvoorbeeld meer keuzen hebben qua medicijnen.
Laatst bijgewerkt door Annabella op 19-08-09 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:58

Dat mag gewoon hoor. Een jaar of een paar jaar geleden was toch ook een manege falliet gegaan en heeft merendeels van de paarden naar de slacht gebracht.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:09

Wat vreemd dat een vraag of iets wel of niet mag, ontaard in een discussie wel of geen vlees eten en leer dragen..
If you wanna make the world a better place, Take a look at yourself and then make a change..
En hoe iedereen dat doet, is aan henzelf dacht ik zo..
En je moeten verdedigen als vegetarier zijnde gaat me wel erg ver.. wat geeft je het recht om wel vlees te eten dan??

Maar goed, ja een gezond paard mag volgens mij gewoon geslacht worden, net als idd koeien, varkens etc.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 19-08-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:15

Vanaf 1 januari 2009 gelden er nieuwe Europese regels voor paarden die in Nederland of in het buitenland naar het slachthuis gaan. Zij moeten zijn voorzien van een ondertekende ‘voedselketeninformatie’ (VKI). Hiermee informeert de paardenhouder het slachthuis over het aangeboden paard. Het slachthuis en de Voedsel en Waren Autoriteit houden rekening met deze informatie bij het slachten en het keuren van het paard.

De VKI-verplichting geldt niet voor paarden waarbij in het Paardenpaspoort (deel 1) is aangegeven ‘niet bestemd voor humane comsumptie’. Deze dieren mogen immers niet geslacht worden. Andere paarden mogen wel geslacht worden. Als dat gebeurd moet het paard vanaf 1 januari bij afvoer naar het slachthuis niet alleen vergezeld gaan van het paardenpaspoort, maar ook van het VKI-formulier.

Als ‘voedselketeninformatie’ moet de paardenhouder de informatie doorgeven die van belang is voor de veiligheid van het vlees. Het gaat hierbij vooral om de gezondheid van het dier, resultaten van uitgevoerd onderzoek en om toegediende diergeneesmiddelen. Voor paarden zijn er niet veel middelen geregistreerd. Als er geneesmiddelen gebruikt worden, moet daarvoor een wachttermijn zijn aangegeven die verstreken moet zijn voordat het dier geslacht wordt.

Veel paarden in Nederland gaan via een veehandelaar naar het slachthuis. Om problemen bij het slachten van het paard te voorkomen, moet de veehandelaar in alle gevallen vragen om een ingevuld en ondertekend VKI-formulier. Veehandelaren en transporteurs doen er daarom goed aan om altijd een aantal blanco formulieren bij de hand te hebben. De eigenaar of houder van het paard moet zelf de informatie invullen en het formulier ondertekenen. Zonder VKI kunnen de dieren niet geslacht worden. Als de dieren op het slachthuis aankomen zonder VKI, moet de slacht uitgesteld worden tot de informatie wel beschikbaar is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:23

Zieke dieren worden inderdaad niet goedgekeurd voor menselijke consumptie. Bij gebroken benen niet omdat het paard niet vervoerd kan worden naar de 'schone' slagerij en bij ziekte niet omdat mensen tegenwoordig ook bang zijn om gekke paarden ziekte oid te krijgen. Dus worden alleen gezonde dieren door de supermarkt verkocht, die willen namelijk verkopen.

Ik eet ook gewon vlees wel zoveel mogelijk biologisch maar toch.
Ik vind het soms ook wel vreemd dat mensen die uit principe geen vlees eten wel leer gebruiken. Omdat dat toch dezelfde koe is die jij niet voor jou lol vermoord wil zien. Maar ik vind dat net als het wel of niet vlees eten eigen keuze. Ik vind het een beetje inconsequent maar wel eigen keuze, waarom zou je je daar zo druk over maken of vega's leer gebruiken?

(een veganist gebruikt toch helemaal geen dierlijke producten, dus geen melk eieren etc. ik vind leer en vlees dan wel eerder in dezelfde catagorie vallen omdat daarvoor allebij een dier gedood moet worden.)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:29

Nee, maar er zijn genoeg kreupele paarden die geslacht kunnen worden, maar weet je ook hoeveel 2 jarige die gezonde zijn of 5 jarige die gezond er worden geslacht... Helaas kan ik er maar 1 een goed leven geven...

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:32

crossmonster schreef:
Frontriem schreef:

Hier sluit ik mij bij aan goed verwoord ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:11

Sorry, ik eet toch echt liever een gezond stukje paardenvlees dan van een dier wat ziek is, jij niet?
Stel je nu voor, je staat in de winkel en er staat op het stukje kip: Deze kon niet lopen en deze heeft lekker zijn kont kunnen draaien. Welke zou je pakken denk je?
Dieren die worden gefokt voor de consumpie heb ik niks op tegen. Ik ben tenslotte een alles eter en daar hoort een stukje vlees ook bij.
Nu vind ik wel dat mensen de helft minder vlees kunnen eten en dat kippen en varkens het meest slecht hebben.
Ik heb tijdens mijn stage van de MAS dan ook geweigerd 5 kippen in een hokje te proppen.
Maar kip blijft wel mijn lievelings hapje........