Hoe een paard aan zijn nieuwe omgeving laten wennen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Hoe een paard aan zijn nieuwe omgeving laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:32

Hoi iedereen!

Ik ben hélemaal nieuw op Bokt en weet dus nog niet zo goed hoe alles hier in z'n werk gaat, neem me dus niet kwalijk als ik 'ns een foutje maak :o ... Ik heb al enorm veel van deze fantastische site geleerd en hoop dat ik ook ditmaal een licht kan opsteken!

Het zit namelijk zo: binnenkort is het eindelijk zo ver en heb ik terug een eigen paard. Momenteel staat hij in Nederland gestald (ikzelf woon in België) maar over een kleine 3 maanden zal hij dus naar hier komen. De plaats waar hij nu gestald staat is echt geweldig, veel ruimte en aandacht voor de dieren, een privéstal eigenlijk. Wanneer hij naar mij komt, zal hij echter op een manege komen te staan, wat voor hem nieuw zal zijn denk ik. Nu heb ik nog helemaal geen ervaring met hoe je een nieuw paard aan zijn nieuwe omgeving kunt laten wennen zodat hij het er zo spoedig mogelijk naar z'n zin zal hebben (ik denk hierbij ook aan het verschil tussen privé en manege). Het staat wel al vast dat ik 2 weken vrij neem op m'n werk om die lieve schat beter te leren kennen en het hem zo aangenaam mogelijk te maken. Zijn er dingen die ik kan ondernemen om het hem makkelijker te maken? Ik las bijvoorbeeld ergens dat je hem de eerste (& de tweede) dag best op stal laat staan zodat hij beseft dat dat z'n nieuwe thuis is. Klopt dit? Wat is daarna een goed vervolg ? Hem eerst even lekker laten rondlopen in de binnenpiste zodat hij die ook kan leren kennen, of hem meteen berijden in die piste ? Hij kan ook 6/7 op een grote weide, is het verstandig van hem er reeds in het begin regelmatig op te zetten, of toch liever eerst de stal gewoon laten worden? Alle tips en reacties omtrent een nieuwe huisvesting zijn welkom!

Alvast heel erg bedankt !

Groetjes,
Shana

Dani

Re: Hoe een paard aan zijn nieuwe omgeving laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:53

Ik zou gewoon kijken naar je paard. Inderdaad eerste paar dagen lekker laten staan, alleen even vertroetelen (al zou ik hem zéker geen hele dagen op stal zetten, dat is voor geen enkel paard goed). Daarna rustig oppakken, inderdaad gewoon over het terrein wandelen, de bak verkennen, etc. En dan het werk gewoon rustig oppakken. Het ene dier reageert veel beter op een verhuizing dan de ander, dus het hangt ook echt van je paard af. Overigens levert het altijd wel stress op, dus ook als je paard er goed uitziet, laat hem die eerste paar dagen niet te veel doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:56

Wanneer hij van de trailer komt zal hij, zeker na zo'n lange reis, het fijn vinden om even zijn benen te kunnen strekken. Verder is het voor het paard het fijnst als je hem gewoon meteen blootstelt aan de gewone routine, dus stel hij kan overdag naar buiten met andere paarden en 's nachts op stal, doe dat dan ook. Doe alsof alles de doodnormaalste zaak van de wereld is. Laat hem langzaam kennismaken met nieuwe paarden, bijvoorbeeld door hem eerst in een weitje naast zijn toekomstige nieuwe vriendjes te zetten. Onderzoek verder of hij snapt hoe bijvoorbeeld een electrisch drinkbakje werkt en doe de eerste dagen niet te veel met hem, een beetje poetsen en wat wandelen. Het is voor jou nieuw, voor je paard ook en je kunt nog jaren rijden, dat hoeft heus niet meteen de eerste dag of week. En verder ligt het helemaal aan het paard. Sommige zijn meteen gewend, anderen hebben bijna een jaar nodig om écht te wennen. Het verschilt ook per omgeving, de tweede keer dat ik mijn paard verhuisde werd hij nerveus, na de laatste keer was hij meteen rustig, snuffelde even aan de ponies waarmee hij in de wei zou komen en ging toen grazen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:58

Die van mij is van een pensionstal naar het land verhuisd ivm veulen..we hebben haar en veulen gewoon in 1x op het land gezet bij een andere merrie en veulen..meteen 24/7 op een schrale wei..na 4mnd is ze terug gekomen van de wei, is haar veulen gespeend en staat ze weer op een (nieuwe) pensionstal..ze heeft daar de eerste dag op stal gestaan (onrustig ivm spenen veulen) de dag daarna hebben we haar eruit gehaald en een uurtje in de bak gedaan..ivm haar uier mocht ze nog niet op de wei, 2dgn later mocht ze een uurtje op de wei (alleen) en daarna is ze de groep in gegaan! In tussentijd heb ik haar gewoon gepoetst..pas na een week ben ik met haar gaan 'werken' (ze is nog niet zadelmak)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:44

PP > OPG

NOVEMBERx92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:46

Eerste dagen nog geen grote actie's ondernemen.. Gewoon beetje knuffelen,borstellen,wandelen.. gewoon rustig aan de nieuwe omgeving laten wennen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:04

Als hij nu gewent is om buiten te staan zou ik dat op zijn nieuwe stekje ook zo snel mogelijk weer doen. Hij kan dan zijn energie kwijt en met het hoofd naar beneden om te grazen. Dat grazen is een van de beste manieren om een paard zo snel mogelijk te laten wennen. Langzaam aan de weidegenoten introduceren.
Veel plezier met je nieuwe paard. ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:22

Al heel erg bedankt allemaal voor de goede tips! Nu is het nog afwachten geblazen tot hij er eindelijk is om ze toe te passen :D Het enige waar ik nog 'n beetje mee zit is het volgende: de manege is altijd gesloten op maandag .. Ik dacht zelf om hem bv op een zondagvoormiddag te gaan halen, hem dan nog wat te vertroetelen in de loop van de dag op de manege, en hem dan een dagje te laten bekomen en wennen. Dinsdag ga ik er dan gelijk weer naartoe om hem idd nog méér te vertroetelen en misschien wat grondwerk en hem dan op de wei zetten ofzo. Maar zit mijn 'planning' dan goed ? Of breng ik hem liever op een andere dag in de week zodat hij niet meteen van de 2e dag alleen is ? Ik vind het zelf best wel sneu dat de manege echt een sluitingsdag heeft, want dan kan je als eigenaar gewoon niet bij je eigen paard terwijl dat die dag misschien net nodig is .. Maar nogmaals: allemaal alvast heel erg bedankt !

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:28

Wel apart dat je gewoon een dag echt niet bij je paard mag komen :n . Kunnen ze geen uitzondering maken voor je?
Ik kan me voorstellen dat je zowiezo graag wilt zien hoe hij de eerste nacht doorgekomen heeft. Ik moet er niet aan denken dat ik een dag niet bij mijn paarden zou mogen komen. Gelukkig hebben we een eigen stal en die problemen dus niet.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:32

Ja ik vind het ook echt jammer .. Daarom ook dat ik me dus afvraag of ik hem vlak voor of beter vlak na een maandag ga overbrengen :o Ik heb er ook al aan gedacht om misschien de overstap naar een privéstal te maken, maar het probleem is dat er bijna niets -fatsoenlijk- in mijn omgeving ligt (ik woon namelijk in hartje Antwerpen :D ) Achja we zien wel wat de tijd brengt, hopelijk gaan we het erg fijn hebben met elkaar ! Van zodra hij is over gekomen zal ik meteen foto's proberen uploaden, ik ben er echt verliefd op :o

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:02

Maandag manege dicht? Waar staat je paard dan? Toch niet de hele dag op stal hoop ik?

Ik gooi nieuwe paarden altijd gelijk buiten, lekker de benen strekken. Op stal komen ze eigenlijk weinig, alleen in de winter 's nachts. En dan nog niet eens allemaal.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 23:48

Ja ik geloof wel dat ze dan de hele dag op stal staan .. Aangezien ze 's maandags gesloten is, en de paarden zowiezo 's avonds binnen moeten, denk ik niet dat je de kans krijgt om ze overdag alsnog op de weide te zetten .. Ik ga het voor alle zekerheid toch maar eens onderhoren !

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:49

Nou dan zou ik toch heel snel een andere stal zoeken want dat zou ik echt onaanvaardbaar vinden! Belachelijk

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:29

Vreemd dat je 1 dag per week je paard gewoon niet kan zien omdat de manege dan dicht is.. En ook vervelend als je paard dan verplicht de hele dag op stal moet staan. Ik zou inderdaad wel even navragen of ze dan echt de hele dag op stal staan of dat er de mogelijkheid is dat het paard voor de eigenaar in de wei wordt gezet. Als je paard wel verplicht een hele dag op stal moet staan, dan zou ik als ik jou was toch wel op zoek gaan naar een andere plek waar je je paard kan stallen. Tips over het wennen zijn verder wel gegeven, daar heb ik weinig aan toe te voegen ;) Veel plezier met je paard!