Wat voor soort werkhandschoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Wat voor soort werkhandschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 22:09

Ik werk als allroundmedewerkster (dit zijn we allemaal behalve de baas) op een stoeterij, dat houd in s middags lekker de paarden trainen, rijden enz... en s ochtends zoals op ieder bedrijf paarden buitenzetten, stallen doen, vegen ed.

Nu merk ik dat ik op het moment heel snel last krijg van mijn handen. Ik heb wel eelt, maar het eelt gaat pijn doen zeg maar... misschien komt het van het warme weer, heb hier eerder nooit last van gehad. Als ik een dagje niet gewerkt heb is de "pijn" minder dan als ik een aantal dagen achter elkaar werk. T is niet dat ik dood ga van de pijn maar het is gevoelig en dat is vervelend, ik ga op den duur mijn riek/bezem anders vasthouden, en dan krijg ik weer blaren, want op de manier dat ik ze anders vast hou heb ik geen eelt :) enne het werk gaat net iets langzamer dan ik zou willen.

Nu wil ik dus graag met handschoenen aan werken, maar van die grote tuin handschoenen zie ik niet zitten, veel te groot, veel te warm. Rij handschoenen werk je binnen twee dagen helemaal kapot. Dus wie o wie heeft een tip???

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:21

Het kan gebeuren dat eelt omvormt in "likdoorns". Dat zou echt balen zijn want dan krijg je ook pijn. De steel van bezem of riek glijdt toch iets door je handen en daardoor ontstaan die eeltbultjes.

Persoonlijk zou ik on-gevoerde leren handschoenen nemen. Het is een "natuurproduct", je handen stinken er niet in. Ze worden er hooguit warm in. Dat kan je oplossen door de toppen van de vingers eraf te knippen. Voordat je ze eraf knipt moet je eerst even "werken" met die handschoenen om te zien tot waar de steel door je vingers gaat.

Je hebt bijvoorbeeld men-handschoenen die op de bovenkant (katoen) gebreid zijn en de onderzijde van leer (en binnenzijde suede)
Die zijn misschien niet zo mooi maar blijven echt jaren mooi en je kan ze wassen op een koud wolwasje.
En na het werk altijd je handen invetten. Zolang het vet blijft, blijft het ook zacht. Hoe harder eelt wordt, des te pijnlijker eelt wordt :j

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:31

Neem inderdaad leren handschoenen. Die zijn glad, en blijven ook glad wanneer ze nat worden.
Handschoenen die stroef zijn (stof, neopreen), geven meer wrijving wanneer je een bezem oid vasthoudt. Die wrijving op eelt zorgt voor pijnlijke plekken.

Leren handschoenen kunnen warm worden (net als stoffen handschoenen trouwens) en je handen kunnen gaan zweten. Maar ook dan blijven ze aan de binnenkant glad en zullen ze niet gaan wrijven.

Zoals Downhill al zegt: eventueel vingertoppen er af knippen of een katoenen bovenkant nemen:
Afbeelding
Deze handschoenen zijn van zacht leer, en gehaakt katoen aan de bovenkant. Heb ze zelf ook, en zijn best heel luchtig. Prettige handschoenen en gaan best lang mee!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:37

Ik zou juist handschoenen nemen die nog "ouderwets" grof suede aan de binnenzijde zijn. Ze kosten hooguit 15 euro maar je doet er jaren mee. Ik gebruik ze altijd met longeren of mijn paard binnen en buiten zetten (is nog wel eens "springerig")
Gladde handschoenen gaan ook glijden en kan je net zo goed met blote handen werken.
Voordeel van leren handschoenen is dat het inderdaad geen probleem is als ze nat worden. Je moet ze wel even goed te drogen / luchten hangen. Ook als je ze wast met wasverzachter is het verstandig ze echt buiten op te hangen zodat ze snel drogen.

Divine schreef:
Neem inderdaad leren handschoenen. Die zijn glad, en blijven ook glad wanneer ze nat worden.
Handschoenen die stroef zijn (stof, neopreen), geven meer wrijving wanneer je een bezem oid vasthoudt. Die wrijving op eelt zorgt voor pijnlijke plekken.

Leren handschoenen kunnen warm worden (net als stoffen handschoenen trouwens) en je handen kunnen gaan zweten. Maar ook dan blijven ze aan de binnenkant glad en zullen ze niet gaan wrijven.

Zoals Downhill al zegt: eventueel vingertoppen er af knippen of een katoenen bovenkant nemen:
Afbeelding

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:38

Ja die heb ik ook maar dan met groene bovenzijde, hihihi
Van Mountain Horse

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:22

Gewoon werkhandschoenen halen bij de Boerenbond of Welkoop. Niks geen ruiterhandschoenen, die zijn niet beschermend genoeg. Ik gebruik altijd van die echte werkhandschoenen en ik heb dan nooit last. Als ik een ander soort handschoenen pak krijg ik toch wat meer last.

Kady1

Re: Wat voor soort werkhandschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:28

probleem met gewone werkhandschoenen is dat ze voor mij veeels te groot zijn, niet in de vingers maar in de breete zeg maar en bij de boerenbond heb ik nog geen passende gevonden helaas.

maar ik ben er nu dus even niet uit of het van leer moet worden of van katoen... confused

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:30

Bij de Boerenbond kun je ze in meerdere maten kopen. Ik heb een damesmaatje gewoon bij de boerenbond vandaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:10

Ik gebruik voor het mesten en werk rond de stallen deze Nitril werkhandschoenen
Afbeelding
Ik heb ook kleine handen en heb dus maat 7. Ik koop ze in het groot in dus als je interesse hebt een paar over te nemen stuur me dan maar een PB

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:53

Gebruik zo dun en strak mogelijke handschoenen.
Als het te los zit krijg je alsnog blaren.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:56

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:28

TAO --> RUI