Bang paard springt naar je toe, of op je....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJ

Bang paard springt naar je toe, of op je....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:07

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuw paard, het probleem is dat als ze schrikt of iets spannend vind ze helemaal niet uitkijkt waar je staat en gewoon naar je toe springt of zelfs op je (zie link hieronder)

[VVDD] En toen kwam de ambulance je halen...

Hierdoor zit ik dus al 2 weken thuis |(

Mijn vriend bracht haar vorige week naar de wei en er stond een tractor (gewoon uit) ook toen sprong ze de lucht in en schuin naar hem toe maar hij is sterker dan mij dus kon haar op afstand houden.

Dit heeft ze ook eens gedaan met uit de wei halen (had haar toen een week op proef) moest klein stukje bergaf en nam een noodsprong naar de overkant maar ik kon net op tijd weg stappen toen.

Vandaag stond ze in de gang, ben haar voor zover het gaat en mijn lichaam het al toelaat aan het poetsen en ze schrikt en loopt naar achter en trekt touw strak maar hing zich nog net niet op, dus trek de paniek knoop los maar ze springt weer mijn richting uit.
Heb haar nu een tik gegeven hiervoor tegen haar schouder met de platte hand. Ook hier schrok ze erg van maar liep niet achteruit of van me weg.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor?
Ga dit sowieso met mijn lesgever bespreken wat we hier aan kunnen doen, maar wil jullie mening ook wel graag horen hierover.

Ze is nog erg jong en moet nog veel leren, ze is in april net 4 geworden. Ook is ze niet extreem schrikkerig. Verder is ze heel lief in de omgang en er zit niks kwaads in, geen oren naar achter niks. Als ze in de bak los loopt, volgt ze me en stopt als ik stop en komt me dan niet voorbij. ze is niet dominant ofzo. Wil haar aan allerlei dingen laten wennen maar op deze manier vind ik dat een beetje gevaarlijk worden.

Sammetje_

Re: Bang paard springt naar je toe, of op je....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:17

Jeutje! Dat is niets niets zeg... Tsja echt tips kan ik je niet geven. Vind het wel knap dat je het wilt blijven proberen want mijn vertrouwen zou echt verdwenen zijn! :\ Beterschap nog!

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:23

Heb haar net dus ga het echt nog niet zo snel opgeven, vind het wel natuurlijk ook wat enger maar ze is nog zo jong en ze heeft me met het ongeluk ook proberen te ontwijken anders was het anders afgelopen hoor. Dus gemeen is het niet bedoeld en dominant ook niet, lijkt eerder wat onbezonnen

Doe het voortaan wel samen met mijn vriend of lesgever lijkt me iets veiliger

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:05

Het zal ook best niet gemeen of dominant bedoeld zijn, maar het is wel een teken dat ze geen respect voor jou heeft.

Als paarden in een kudde wegrennen doen ze dat over het algemeen zeer gecoordineerd, raken of botsen echt niet op elkaar.

Waarom ze het bij jou doet weet ik eigenlijk niet. Die van mij wilde nog wel eens figuurlijk 'op schoot kruipen' bij iets engs. Die van jou loopt je bekant omver!

Feitelijk heeft dit dier geen respect voor jou persoonlijke ruimte. (het loslopen in de bak achter je zal wrs meer te maken hebben met nieuwschierigheid)

Wat je zou kunnen doen, uit eindelijk moet je zelf weten of je het wat vindt. Stukje grondwerk... Neem het paard mee naar een paddock of longeerring. Halster, lang touw, zweepje. En ga er maar mee aan de wandel.. Daarbij mag ze pas gaan stappen als jij dat teken geeft. Zeg stap of kóm of wat je zelf makkelijk vindt. Bij Ho moet ze stil staan (en uiteindelijk moet je er naar toe gaan werken dat als jij stil staat zij achter jou stil moet blijven staan). Zé moet achter je blijven. Jij loopt voorop, daarmee ben jij de leider. Haar hoofd mag niet voorbij jouw schouder komen. Dáár is haar plaats. (Schuin) achter jou. Het is heel verleidelijk om regelmatig achter je te kijken, maar dat moet je eigenlijk zo min mogelijk doen. Een leider van de kudde doet dat ook niet.
Dus stap is stap
en ho is ho
Achter is achter (en in het begin is achter waarschijnlijk eerst goed oefenen met de stompe kant van het zweepjes tegen d'r borst duwen) Uiteindelijk moet ze enkel op je stem reageren.
En ho is ook echt ho! Als je het zegt en ze verzet nog een voet of wat dan ook. Aantal stappen achterwaarts zetten. (als ze bij ho achterwaarts gaat zet je diezelfde stappen weer voorwaarts). Dáár moet ze stil staan en niet waar zij het wil.

Als dit goed gaat, kun je evt. de afstand tussen jullie vergroten. Je zegt bijv. ho en je loopt van haar af. Zij móet stil staan.
Ze moet dus de persoonlijke ruimte van jou gaan respecteren. Op deze manier kun je ook oefenen bij enge dingen. Als ze jou als leider gaat zien dan behoort ze je te volgen ookal vindt ze het eng. En mocht ze wegspringen zal ze dat doen naar een andere plek dan jou. Immers heb je haar geleerd dat ze jouw ruimte niet mag indringen. (en als ze het helemaal snapt ze je ook niet voorbij gaan, haar plek is immers áchter jou)

Dit is een beknopte versie van grondwerk, je kunt met grondwerk nog veel meer doen. Je hoeft écht niet alles op gebied van grondwerk te doen. Dat doe ik ook niet, sommige dingen vind ik iets wat overdreven. Feitelijk kun je met grondwerk zover gaan dat je een paard kunt 'leiden' zonder halsters en touwen enz. Hoeft wat mij betreft niet, maar voortgaande beschreven vind ik wel enorm handig bij een paard dat ofwel opdringerig/bazig is (voorbij willen lopen, draven, kappen), stilstaat en geen pas wil verzetten of op een andere manier geen respect voor je heeft.

Kwaad kan het zeker niet, dus je kan het allicht proberen. Er zijn diverse boeken over te vinden! Neus er eens in :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:29

Uit je verhaal maak ik op dat je paard nogal onvoorspelbaar reageert.
Dat kan vanalles zijn: dommigheid, verkeerde africhting of echt gevaarlijk gedrag (door angst en/of dominantie). Maar in alle gevallen is het onveilig voor de begeleider. Een paard springt, normaal gesproken, niet zomaar op iemand.
Verwar 'lief zijn' niet met 'niet dominant'! Een lief paard kan echt heel dominant zijn (als je over haar/zijn grenzen gaat) #)
Het is niet te doen om dat zo vanaf de pc te beoordelen, maar het lijkt me heel verstandig dat je deze pittige 'waarschuwingen' serieus neemt. Misschien kun je iets achterhalen bij de vorige eigenaar?

In ieder geval lijkt het me verstandig om advies vragen aan iemand die verstand van zaken heeft en het grondwerken serieus ter hand kan nemen.
N.b. Als ik jou was zou ik er pas zelf mee aan de gang gaan, onder goede begeleiding, als je weer gezond bent... en dus snel kunt reageren.

Veel succes en beterschap

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 22:54

Senna;
Ik denk dus dat het dommigheid is en mijn instructeur ook.
Hij gaat me er ook bij helpen als ik beter ben.
Ze komt van een handelsstal en die weten niks, de fokker hebben we ook gebeld en daar is ook niks vreemds gebeurd, er mist wel een half jaar tussen fokker en handelaar en dat hebben we nog niet kunnen achterhalen, daar is ze waarschijnlijk ook ingereden want ze is ingereden aangekomen bij de handelaar. Onze zoekactie heeft dus geen info opgeleverd.
Ik neem dit ook zeer zeker serieus maar wil haar wel houden dus daarom zoeken we een oplossing en iedere tip kan nuttig zijn. Mijn instructeur zal uiteindelijk de beslissende factor zijn hoe we dit gaan oplossen.

Sammie;
hier waren we al mee bezig voor het ongeluk en ze luisterde al redelijk goed na de commando's en stopte ook als ik ho zei en kwam niet voorbij me. helaas heeft dit bij het ongeluk niet geholpen.

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:58

misschien moet je het eens op de freestyle manier proberen. Hierdoor krijgt je paard meer respect voor je. Een hele gemakkelijke oefening die ik altijd doe met een "nieuw" paard is het volgende; (ooit geleerd van een hele hele goede freestyle ruiter)

zet je paard in de bak of een weide met omheining. Jaag je paard de hele bak door waarbij je een zelfverzekerde houding aanneemt. Dit laatste is erg belangrijk. Dit jagen doe je vooral met lichaamstaal. Dat wil zeggen, achter hem aan rennen en wilde bewegingen maken. Niet slaan ofzo. (reageert het paard niet, dan kan je alsnog je stem gebruiken op een zelfverzekerde manier) Dit blijf je doen totdat het paard zijn hoofd laat zakken. Bij het ene paard duurt dit 2 seconden, bij andere paarden een uur. dat is dus even afwachten.

Op het moment dat het paard zijn hoofd laat zakken blijf je staan in ontspannen houding (schouders laten zakken) en vraag je het paard bij je te komen. Dit kan zonder woorden, maar als je woorden gebruikt, zijn ze rustig en kalm.

Als het paard niet bij je komt begin je opnieuw met wegjagen. Net zolang totdat het wel bij je komt. Dan beloon je het paard en zal het paard (meestal) zonder touw met je meelopen.

Als het lukt je paard belonen en ermee stoppen.
/edit ok zin weg! ;)

----
het klinkt allemaal misschien een beetje vreemd, maar het paard krijgt hierdoor meer respect voor je. Ook wanneer je paard hierna iets doet wat niet mag, kan je de techniek van "wegjagen" gebruiken. ook al is het alleen maar stampvoetend voor hem staan. Het ziet er niet uit, maar wel erg effectief naar mijn idee. het is altijd beter dan slaan toch? ;)
Laatst bijgewerkt door Saisai op 16-08-09 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:58

Misschien helpen de tips in dit topic je verder.

[OPG] Paard loopt soms wel eens over mij heen.. wat te doen?

En ik ga met Sammie mee (en dat wordt ook door bokkers in bovenstaand topic geadviseerd): ga aan grondwerk doen met je paard. Baken je personal space af, ze hoeft als dingen eng worden echt niet bij je op schoot te kruipen.

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:59

De oefeningen van Sammie zijn trouwens ook erg goed, deze gebruik ik zelf ook :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:01

Saisai schreef:
misschien moet je het eens op de freestyle manier proberen. Hierdoor krijgt je paard meer respect voor je. Een hele gemakkelijke oefening die ik altijd doe met een "nieuw" paard is het volgende; (ooit geleerd van een hele hele goede freestyle ruiter)

zet je paard in de bak of een weide met omheining. Jaag je paard de hele bak door waarbij je een zelfverzekerde houding aanneemt. Dit laatste is erg belangrijk. Dit jagen doe je vooral met lichaamstaal. Dat wil zeggen, achter hem aan rennen en wilde bewegingen maken. Niet slaan ofzo. (reageert het paard niet, dan kan je alsnog je stem gebruiken op een zelfverzekerde manier) Dit blijf je doen totdat het paard zijn hoofd laat zakken. Bij het ene paard duurt dit 2 seconden, bij andere paarden een uur. dat is dus even afwachten.

Op het moment dat het paard zijn hoofd laat zakken blijf je staan in ontspannen houding (schouders laten zakken) en vraag je het paard bij je te komen. Dit kan zonder woorden, maar als je woorden gebruikt, zijn ze rustig en kalm.

Als het paard niet bij je komt begin je opnieuw met wegjagen. Net zolang totdat het wel bij je komt. Dan beloon je het paard en zal het paard (meestal) zonder touw met je meelopen.

Als het lukt, beloon je je paard uitbundig en stop je de oefening. Het kan geen kwaad dit zo nu en dan te doen.

----
het klinkt allemaal misschien een beetje vreemd, maar het paard krijgt hierdoor meer respect voor je. Ook wanneer je paard hierna iets doet wat niet mag, kan je de techniek van "wegjagen" gebruiken. ook al is het alleen maar stampvoetend voor hem staan. Het ziet er niet uit, maar wel erg effectief naar mijn idee. het is altijd beter dan slaan toch? ;)
]

Wat je adviseert klinkt toch verdacht veel naar de Join Up van Monty Roberts. En deze zegt dat je de JU niet vaker dan 2 of 3 keer in een paardenleven moet toepassen. Als je paard jou persoonlijke ruimte niet respecteerd zijn er andere methodes die ervoor zorgen dat hij dat wel doet. De hele JU is namelijk onzin als je vervolgens weer in je oude fouten terugvalt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:05

LadyJ schreef:
Senna;
Ik denk dus dat het dommigheid is en mijn instructeur ook.

Er is een verschil tussen een dom paard en een lomp paard. Als er altijd met kracht met een paard is omgegaan, dan heeft hij nooit gereageerd om op het kleinste signaal te reageren. Dat kun je wel trainen, maar dan moet je konsekwent zijn. Werk in fases, in gradaties van aanwijzingen, versterk die aanwijzing tot je reactie krijgt. Gaandeweg heb je steeds minder nodig.
Maar dan moet je wel konsekwent zijn, en van je paard desnoods eisen dat hij de aanwijzingen opvolgt die jij hem geeft. Ho is ho, stap is stap, en voor je uit gaan lopen is halthouden en achteruit terug.

Hoe ver je daarmee kunt gaan? Zie filmpje in mijn onderschrift. Daar is tijd en heel veel werk voor nodig, maar je komt een heel eind. Ook met dat "domme" paard van je.

En nog een tip, als je met een paard wandelt, en je komt iets engs tegen, ga dan tussen het paard en het enge ding instaan. Ze kunnen zich dan met hun grote lijf achter jou kleine lijf verschuilen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-08-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:06

zal kunnen hoor, ik heb dat boek niet gelezen :+
Uiteraard moet je altijd op je lichaamstaal letten bij paarden. Bij alle dieren trouwens. dat het niet vaker mag dan 2 a 3 keer wist ik niet. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:07

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-08-09 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:08

Cassidy schreef:
Saisai: zie sticky op NH

ik ga kijken! 8-)

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:12

he ja, dat bedoel ik precies! :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:16

Saisai schreef:

Als het lukt je paard belonen en ermee stoppen.
/edit ok zin weg! ;)

----

Dit is geen freestyle manier , dus weet niet wie die gene was die jou dit heeft uitgelegd?
Ook heeft dit niets met de join up te maken, wat jij beschrijft is gewoon dom menselijk gedrag, die een keer een clinic heeft gezien en wel weet hoe of wat.

TS ik zou zeker wat aan vertrouwen en respect gaan doen, neem les van iemand die wel weet waar hij mee bezig is,

Weet zeker dat het goed gaat komen als je gewoon duidelijk en consequent gaat zijn en het dier kan leren wijken voor de druk .
Het is heel normaal gedrag van een paard die geen wijken voor druk kent, maar idd wel een beetje gevaarlijk voor ons mensen,
Je kan dit op een hele leuke respect volle manier aan het paard leren, maar je zal zeker aan jezelf moeten werken en leren waar het fout gaat.

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:24

:\ dan zal ik het wel verkeerd uitgelegd hebben, ik bedoel exact wat er in dat topic staat.

En trouwens.. what's in a name, freestyle, natuurlijk rijden.. whatever. Als het maar werkt.
wat een haat en nijd hier altijd trouwens. Als je iemand hier probeert te helpen wordt je meteen afgebekt als je een woord verkeerd hebt gezegd. Dat is pas dom menselijk gedrag. ga punniken ofzo. :Z

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:27

Een JU die een uur duurt is geen JU. Dan weet de beoefenaar toch echt niet waar hij mee bezig is. Dit klinkt idd naar klakkeloos kopieergedrag zonder dat iemand weet waar hij mee bezig is, en dat is toch echt niet eerlijk tegenover het paard. En als je het verkeerde paard tegenkomt kan het heel gevaarlijk worden!

Als je niet weet waar je mee bezig bent, NIET DOEN!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:33

Saisai schreef:
:\ dan zal ik het wel verkeerd uitgelegd hebben, ik bedoel exact wat er in dat topic staat.

En trouwens.. what's in a name, freestyle, natuurlijk rijden.. whatever. Als het maar werkt.
wat een haat en nijd hier altijd trouwens. Als je iemand hier probeert te helpen wordt je meteen afgebekt als je een woord verkeerd hebt gezegd. Dat is pas dom menselijk gedrag. ga punniken ofzo. :Z

Sorry Saisai, er zijn maar heel weinig mensen die gedachtes kunnen lezen. Je kunt het ook niet voordoen wat je bedoelt, en als je geen filmpje tot je beschikking hebt, moeten we het doen met jou omschrijving. Als jij zegt dat je een stuk Appeltaart hebt gegeten, en even later blijkt het een slagroomvlaai te zijn geweest, dan is dat op een forum, waar bijv. bakrecepten worden uitgewisseld, heel belangrijk.Zo ook op een forum waar verschillende manieren van omgang met paarden wordt behandelt, je geeft er de verkeerde benaming aan en dan kun je tegengas verwachten.
Zie het als een stukje Educatie van onze kant. Kun je accepteren of naast je neerleggen, en ervan leren. Of lekker dwars gaan doen, en je eigen weg gaan. Het eerste siert je, het tweede is ronduit dom.

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:48

er staan drie opties, maar ik kies optie 2. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:51

@LadyJ

Hieronder een filmpje van een beoefenaar van Downunder Horsemanship (Clinton Anderson), vergelijkbaar met Parelli. Dit kun jij ook met je paard bereiken, wijken voor druk op alle delen van het lichaam, uiteindelijk alleen maar op een blik naar dat deel van het lichaam. Er zijn veel beoefenaars van Parelli in Nederland, van Anderson helaas wat minder. De discipline die je rijdt maakt daarbij niet uit, het grondwerk is toe te passen of je nu Western, Dressuur of IJslands rijdt.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... playnext=1

Er worden door het hele land cursussen gegeven, en er zijn pakketten van Parelli te verkrijgen voor thuisstudie.

Succes met je paardje, en jullie komen er wel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:54

Saisai schreef:
er staan drie opties, maar ik kies optie 2. :+

Ook goed hoor. You may lead a horse to water, but you cannot make him drink.

Blessed are the ignorant.

Ik hoop voor je dat je tijdens je studie wat meer interesse toont :D

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:01

Cassidy schreef:
1. Kun je accepteren
2. of naast je neerleggen, en ervan leren.
3. Of lekker dwars gaan doen, en je eigen weg gaan.

Grapjes worden ook al niet gewaardeerd. ;( :\

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:08

Ik ben gerust voor een grapje te porren, maar het is inmiddels 1 uur s'nachts, dus het zij me vergeven dat ik taaltechnisch niet meer helemaal correcte zinnen op bokt neerkwak. Maar dat vind ik minder kwalijk dan iemand die pertinent weigert om bij te leren (al dan niet vermomd onder de noemer "humor"). Als domheid zeer zou doen, zouden sommig mensen schreeuwend van pijn rondlopen.

Ik ga lekker naar bed, ga hier geen energie meer aan verspillen. Doe er iets mee, (of niet). Welterusten.

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:15

:\