Tips gevraagd voor organisatie Bixie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Tips gevraagd voor organisatie Bixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:34

Op 13 september a.s. organiseren wij als vereniging onze eerste bixiewedstrijd. Ik ben er geheel blanco in, dus hebben jullie nog tips voor ons om het tot een super georganiseerde dag te maken?

EllyC

Re: Tips gevraagd voor organisatie Bixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:44

De laatste bixie heb ik meegemaakt afgelopen zomer in strijen.
Er werd eerst dressuur gedaan, dan springen en toen de stoelendans.
De dressuur duurde te lang (iets van 12 deelnemers), wellicht is het mogelijk om 2 dressuurringen te maken of eerder met springen te beginnen. Doordat het zo lang duurde werd het best wel laat voor de kleintjes.
Ook was het voor de deelnemers lastig om de juiste proeven en parcours te vinden om te oefenen.
Waak ervoor om bij de prijsuitreiking niet 1 persoon te noemen, het idee erachter is nl. dat iedereen de winnaar is.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:49

We doen alleen dressuur en ik heb tot nu toe 9 deelnemers. Ze kunnen elk 2 proefjes rijden en ik was van plan om ze om en om te laten rijden zeg maar.

Hoe zit het eigenlijk met de linten, krijgen ze de gewone kleuren? En kan ik iedereen samenvoegen of moet ik onderscheid maken in klasses/categorien?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:27

iedereen krijgt een 1e prijs

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:26

paar kleine tips:

vraag in het rond of bedrijven/mensen jullie willen sponsoren.
lintjes en prijzen vinden kids geweldig, als ze iets krijgen, hebben ze immers al gewonnen.
de bixie hier vorige week.. kregen de kinderen een medaille met een zwemmer erop ( :+ ) maar de helft had dit niet eens door. die medaille, die telt!
ook ballen, speelgoed, paardensnoepjes etc zijn kleine prijsjes die men best wil sponsoren en die van elk kind een winnaar maken.
hier op de Bixies gaan de kinderen vaak met een medaille,lintje en dan een leuk aardigheidje naar huis.
ALLE kinderen worden naar voren geroepen bij de prijsuitreiking, en meestal doet men wat vaag over de plaatsing qua oproepen zodat elk kind "wint"

zorg voor goede duidelijke aanwijzingen, welke ring is welke? staat er ergens aangegeven wat de tijden zijn? is er een goede ringmeester?

zet bankjes/stoelen neer of zorg voor goede zitmogelijkheden op de plekken waar de bakken staan of er ingereden wordt. mamma's, pappa's en aanhang hebben vaak een lange lange dag voor de boeg :=

Jury's moeten zeer kindvriendelijk zijn.
zoek dus mensen die veel affiniteit met (jonge) kinderen hebben. het gaat immers om stimuleren en motiveren.
een rare proef waarbij de pony alle kanten opvliegt kan een jury " belonen" met een "je had je pony totaal niet onder controle, veel oefenen"
of met een goede jury die er "zoo wat een sterke pony heb je zeg! nog eventjes en je kunt hem helemaal de baas of niet? " van maakt.
vind ik zelf altijd erg belangrijk hoe de tips worden gebracht, zulke Bixies kom je later graag bij terug :j

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 18:20

Volgens mij zit het met onze jury wel goed en we hebben maar 1 baan, lekker overzichtelijk!

Zit nu alleen met het volgende:

ik heb 13 deelnemers die elk 2 proefjes rijden. Om te voorkomen dat het voor de eerste die start een hele lange dag wordt, wilde ik de groep in tweeën splitsen. Maar hoe doe ik dat met de klasses en categorië? Als we geen klassement hoeven op te maken, dan wil ik idd iedereen een lintje en wat extra's geven (allemaal dezelfde kleur of wel onderscheid maken?).

Op dit moment heb ik 4 AA combinatie, 5 A-tjes en 4 B1-tjes en natuurlijk variërend van cat.A tot D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:57

jury schreef:
iedereen krijgt een 1e prijs

Dat is niet waar, alle wedstrijden waar ik tot nu toe gejureerd heb maakten een klassement met de normale kleuren.
Dat mag wel, maar is niet verplicht.
Heb ook wel gejureerd waar alleen de nummers 1 en 2 wat kregen en dat is minder geslaagd imo met die kleintjes.

De klassen nemen ze meestal apart, ook omdat de puntentelling niet helemaal uniform is. Categorieën kun je wel gewoon bij elkaar pakken.

Jury die overweg kan met kinderen en ouders is zeker een punt van aandacht voor de organisatie, maar dat heb je ongetwijfeld al geregeld.
Verder is het belangrijk dat de ring goed te vinden is, hekjes om de baan zijn ideaal, goede ringmeester en ook zorgen dat iemand goed weet waar de balkjes/pionnen heen moeten bij het wisselen van proef, dat scheelt heel veel vertraging.

13 keer 2 is trouwens wel heel erg veel voor één jury is mijn ervaring. Na 20 van die proefjes ben je behoorlijk gaar over het algemeen.
Is het geen optie om er nog een tweede jurylid bij te zoeken?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 09:25

We houden een pauze erin, zowieso even na elke rubriek. 1 jury vinden was al lastig genoeg. Heb bedacht dat ik zelf de baan maar ga aanpassen tussendoor. De ene helft van de prijzen is geregeld en voor de andere helft ga ik morgen even op pad. Hoop dat het weer meezit volgende week, de proef is in de buitenbak, maar ze moeten wel inrijden op gras.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:39

Voor de volgende editie, Den Helder-Firdgum is best te rijden :+ (en ik zit toch al regelmatig in Leeuwarden ivm werk ;) )

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 09:51

Ja hoor, onze club steekt regelmatig de dijk over om 2 proeven te kunnen rijden in de winter, komt hier bijna niet voor!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:38

We hebben het weer overleefd en nog best aardig ook! Bedankt voor de tips. Volgens mij heeft iedereen een leuke dag gehad, dus volgend jaar zijn wij weer van de partij!