Paard wil de trailer niet op... Tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aspirer

Paard wil de trailer niet op... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 19:53

Ik heb een serieus probleem.

Mijn paard moet vervoerd worden naar haar nieuwe huis, maar ze vertikt het om de trailer op te gaan.
Het betreft een merrie van 2 jaar, met een flinke kop erop.

2 weken geleden zijn we 2 uur bezig geweest, zonder resultaat. Ze liep er in eerste instantie wel op, maar toen we het schot wilde dichtschuiven schoot ze er weer uit. Vandaag weer een uur bezig geweest, maar ze gaat niet verder dan de helft.

Wat we hebben geprobeerd:

Longeerlijn achterlangs: geen optie, resulteerd in omhoogvliegende achterbenen.
Brokken: werkt niet, geeft ze niks om, net als wortel etc
Hengstenketting: werkt niet, ze komt omhoog, en ook echt helemaal omhoog
Geduld: werkt ook niet, ze verzet gewoon geen stap
2 en 1,5 paardstrailer: maakt geen verschil

Ze is erg slim, en volgens ons is ze zeker niet bang, maar ze 'wil' gewoon niet, of iets houd haar tegen.
Het is wel een echt probleem, daar ze minimaal 2 weken voor oktober echt verhuist moet worden, ivm inscharing van de groep.

Iemand tips?

Dana01

Re: Paard wil de trailer niet op... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:06

wij hadden er ook zo 1 hier, wat wij hebben gedaan, is gewoon op een dag de trailer opengezet, paard aan halster en touw meegenomen naar de trailer, en elke pas voorwaarts belonen met een pas achteruit.....
uiteindelijk was deze het zo zat, dat ze in 1 keer de trailer in schoot en keurig bleef staan....

het word pas leuk als het niet mag he :+

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:10

Dana01 schreef:
wij hadden er ook zo 1 hier, wat wij hebben gedaan, is gewoon op een dag de trailer opengezet, paard aan halster en touw meegenomen naar de trailer, en elke pas voorwaarts belonen met een pas achteruit.....
uiteindelijk was deze het zo zat, dat ze in 1 keer de trailer in schoot en keurig bleef staan....

het word pas leuk als het niet mag he :+

Ja maar zou dat bij iedereen zo werken :P

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:12

Bij mij helaas niet haha, moet ik achteruit nou prima toch haha

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:15

Silly1972 schreef:

Ja denk dat bij haar ook zo gaat... Volgens mij moeten we er gewoon een dag voor uit trekken, koffie, thee, limonade, broodjes etc erbij en kijken wie de langste adem heeft...

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:15

Heb je manier zoals bv Annemarie vd Toorn http://www.montyroberts.nl werkt al geprobeerd? Wij werken ook volgens deze methode en alle paarden lopen uiteindelijk allemaal zelf de trailer in. MIsschien kun je iemand bij jou in de buurt vinden die volgens deze methode werkt en jou erbij wil helpen. Succes! (uitspraak van Monty Roberts: Violence is never the answer!)
Laatst bijgewerkt door rhijnauwen op 15-08-09 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:16

Silly1972 schreef:

Haha de mijne ook, die heeft geleerd om tientallen meters!!! achteruit te draven.
Die ziet de trailer en denkt, oh ja nu moet ik in zijn achteruit.... :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:19

ik heb geen idee hoeveel geduld je gebruikt hebt, maar dat is meestal wel de beste methode, alleen moet jij het langer volhouden als je paard...

m'n "lesgeefmens" ook ervaren trailerlader heeft het laatst trouwens wel "opgegeven".
een trainingspaard wou niet naar huis, hebben ze volgens mij wel meer dan 4 uur mee gestaan(tot middernacht iig)...
toen hebben ze het de volgende dag maar weer geprobeerd, dat ging gelukkig wel...

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:19

rhijnauwen schreef:
Heb je manier zoals bv Annemarie vd Toorn http://www.montyroberts.nl werkt al geprobeerd? Wij werken ook volgens deze methode en alle paarden lopen uiteindelijk allemaal zelf de trailer in. MIsschien kun je iemand bij jou in de buurt vinden die volgens deze methode werkt en jou erbij wil helpen. Succes! (uitspraak van Monty Roberts: Violence is never the answer!)

Staat die methode ook ergens uitgelegd? Kan hem niet vinden op de site :o

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:21

oww, waar woon je trouwens?

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:23

siskeh schreef:
oww, waar woon je trouwens?

Paard die vervoerd moet worden staat in Hedel...
Trailer is aanwezig, vervoerder ook...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:24

Zo werkt het bij die van mij, gewoon blijven staan en op een gegeven moment geeft hij het op en gaat hij erin en die tijd wordt steeds korter.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:25

Petra Vlasblom al geprobeerd?
Zij is echt héél goed met trailerproblemen. Je paard staat gegarandeerd op de trailer en ze legt ook goed uit hoe je het zelf moet doen.

http://www.2moons.nl

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:26

nav Annemarie v/d Toorn (was te laat met quoten)

het is niet echt een methode, mensen zoals Annemarie vd Toorn kijken naar het paard en het probleem en kijken dan welke manier het beste past. Het is dus niet simpel een boekje lezen hoe het moet, ze moeten ter plekke komen en zelf met het paard aan de gang gaan.

Ik heb overigens goede ervaringen met Petra Vlasblom van 2moons, maar die moet ook langkomen. Er waren destijds 3 paarden met 3 verschillende problemen die ieder hun eigen aanpak nodig hadden. Na afloop stonden ze op de trailer met tips om het voortaan zelf te kunnen.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 15-08-09 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:27

Degene waar ze nu staat ging iig deze week nog oefenen...
En we zien het zaterdag dan wel weer of ze gaat, ga er zelf dan ook heen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:30

Mijn ervaring is dat je kan oefenen tot je een ons weegt. Maar soms net even de fijne kneepjes mist om een paard op de trailer te zetten. Petra Vlasblom is hier gewoon supergoed in. Ze heeft twee mensen bij mij op stal enorm goed geholpen en hun paarden laden nu altijd perfect.

Je kan het inderdaad niet echt uitleggen via een boekje, maar het is een kwestie van timing, lichte druk en direct druk laten wegvallen als het paard in de goede richting beweegt. Dit luistert gewoon heel nauw en daar hebben veel mensen een beetje coaching bij nodig. Als ik jou was zou het ik meteen goed aanpakken, dan heb je daar de komende jaren alleen maar plezier van.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:31

_Sigrid_ schreef:
Mijn ervaring is dat je kan oefenen tot je een ons weegt. Maar soms net even de fijne kneepjes mist om een paard op de trailer te zetten. Petra Vlasblom is hier gewoon supergoed in. Ze heeft twee mensen bij mij op stal enorm goed geholpen en hun paarden laden nu altijd perfect.

Je kan het inderdaad niet echt uitleggen via een boekje, maar het is een kwestie van timing, lichte druk en direct druk laten wegvallen als het paard in de goede richting beweegt. Dit luistert gewoon heel nauw en daar hebben veel mensen een beetje coaching bij nodig. Als ik jou was zou het ik meteen goed aanpakken, dan heb je daar de komende jaren alleen maar plezier van.

Ik ga haar contacteren :)

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:32

Laatst bijgewerkt door rhijnauwen op 15-08-09 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:33

geduld is het allerbelangrijkste, deze gaat er echt niet in als ze onder druk staat, nu met een paar keer nee, je mag er niet in (wel opsluiten rondom) gaat ze er graag in :j
je moet er zelf in geloven, als je 1 keer twijfelt, gaan ze er echt niet meer in :n

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:37

Dana01 schreef:
geduld is het allerbelangrijkste, deze gaat er echt niet in als ze onder druk staat, nu met een paar keer nee, je mag er niet in (wel opsluiten rondom) gaat ze er graag in :j
je moet er zelf in geloven, als je 1 keer twijfelt, gaan ze er echt niet meer in :n

Zou het werken als je de zijkanten dan afzet zegmaar?? Zodat ze eigenlijk alleen vooruit of achteruit kan?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:38

hier wel, 2 hekken naast de trailer en wachten maar, en iedere stap vooruit belonen en 2 achteruit.... weer vooruit.... en weer achteruit... wel blijven belonen, je zult zien dat ze steeds een stukje verder loopt

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:38

Een paard van een vriendin van mij wou ook nooit op de trailer. We hebben zelf elke keer de voetjes opgetild en 10 cm. verplaatst naar voren, en elke keer beloond.... op een gegeven moment snapte ze dat ze moest lopen :+

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:42

adnariM schreef:
Een paard van een vriendin van mij wou ook nooit op de trailer. We hebben zelf elke keer de voetjes opgetild en 10 cm. verplaatst naar voren, en elke keer beloond.... op een gegeven moment snapte ze dat ze moest lopen :+

De voeten die je optilt en verzet zet ze gewoon weer terug ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:43

@TS: zijkanten afzetten helpt zeker, met twee longeerlijnen kan je het afzetten, maar je moet niet met een longeerlijn achter je paard gaan!

trouwens wat ook kan helpen, je hebt dan een schuur met van die schuifdeuren nodig(al is schuif misschien niet nodig)
als je, je paard in de schuur zet, en de trailer tussen de schuifdeuren.
deurtje van de trailer open zodat ze het licht kan zien.
en dan zou ze mogelijk eerder op het licht aflopen

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:46

siskeh schreef:
@TS: zijkanten afzetten helpt zeker, met twee longeerlijnen kan je het afzetten, maar je moet niet met een longeerlijn achter je paard gaan!

trouwens wat ook kan helpen, je hebt dan een schuur met van die schuifdeuren nodig(al is schuif misschien niet nodig)
als je, je paard in de schuur zet, en de trailer tussen de schuifdeuren.
deurtje van de trailer open zodat ze het licht kan zien.
en dan zou ze mogelijk eerder op het licht aflopen

Nee de lijn erachter is al afgeschaft, levensgevaarlijk bleek het.
Schuif is er wel, we kunnen het proberen :)