Toyota Funcruiser 2.0 RAV4 4WD 1996

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jufmim

Toyota Funcruiser 2.0 RAV4 4WD 1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 10:47

In mijn zoektocht naar een auto kwam ik deze tegen. Nou heb ik echt 0.0 verstand van auto's. Natuurlijk heb ik me al laten informeren, maar ben toch benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ik ben op zoek naar een auto die tenminste 1 paard+ trailer mag trekken. Is dit wat??
Alvast bedankt voor het reageren!

Motor, prestaties en onderstel Motorinhoud: 1.998 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 130 pk
Koppel: 175 nm / 4600 tpm
Turbo: Nee
Acceleratie 0-100: 10,1 sec
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Remmen voor: Schijfrem
Remmen achter: Trommelrem

Tankinhoud: 58 liter
Kofferbak inhoud min. - max.: 173 - 494 liter
Leeg gewicht: 1.150 kg
Max. toelaatbaar gewicht: 1.565 kg
Gewicht aanhanger geremd: 1.500 kg
Gewicht aanhanger ongeremd: 610 kg

Bonique

Re: Toyota Funcruiser 2.0 RAV4 4WD 1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:52

Leuke auto's die RAV4! En ja zeker mag je een trailer er mee trekken. De meeste 1,5 paards trailers zijn tot 1200 of 1300 kilo gekeurd dus die mag je met deze auto zeker trekken.

Je kan er alleen geen 2-paards trailer met 2 paarden achterhangen.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:05

Dit is een prima auto voor een 1,5 paards trailer.

Mag voldoende trekken (meeste trailers zijn 1300/1350 kg)
Mag 75 kogeldruk hebben (1,5 paards geeft 75)
Heeft genoeg motorvermogen.

2-paards trailer zal niet gaan aangezien deze rond de 2000 kg zitten en 100 kg kogeldruk geven.

Je hebt overigens wel een BE rijbewijs nodig voor deze combinatie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:35

Bonique schreef:
Leuke auto's die RAV4! En ja zeker mag je een trailer er mee trekken. De meeste 1,5 paards trailers zijn tot 1200 of 1300 kilo gekeurd dus die mag je met deze auto zeker trekken.

De meeste goede trailers staan voor 1600kg op paier en worden alleen op speciaal verzoek met minder geleverd.
Leuk autootje voor asfaltridders, maar voor een trailer is het toch allemaal wat licht. Ik ben niet onder de indruk van het prestatielijstje en één van de belangrijkste zaken, de kogeldruk, ontbreekt zelfs.......

Dat ie voldoende power en koppel heeft, zoals stefanvi beweert, deel ik niet. Het is redelijk aan de onderkant van het eisenlijstje en bovendien is de power beschikbaar bij toerentallen die totaal niet interessant zijn bij het trekken van trailers.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:38

ikke schreef:
Bonique schreef:

De meeste goede trailers staan voor 1600kg op paier en worden alleen op speciaal verzoek met minder geleverd.
Leuk autootje voor asfaltridders, maar voor een trailer is het toch allemaal wat licht. Ik ben niet onder de indruk van het prestatielijstje en één van de belangrijkste zaken, de kogeldruk, ontbreekt zelfs.......

Dat ie voldoende power en koppel heeft, zoals stefanvi beweert, deel ik niet. Het is redelijk aan de onderkant van het eisenlijstje en bovendien is de power beschikbaar bij toerentallen die totaal niet interessant zijn bij het trekken van trailers.

Als ik een 1,5 paards trailer huur is deze eigenlijk altijd 1350 kg, weet wel dat ze er zijn van 1600 kg, maar de meesten zijn dat niet (op papier)

Met genoeg vermogen bedoelde ik, voldoende, in ieder geval meer dan de meeste wannabee combinaties. Maar je hebt gelijk, de toerentallen waarbij het vrijkomt is niet interessant, het is en blijft toch een benzinemotor, en anders zul je over moeten stappen naar een diesel. (wat overigens altijd mijn voorkeur heeft)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:42

de meeste 1,5 paards trailers ziijn 1300 kg, , dan zijn ze zeker Niet teruggekeurd, de 2 paards zijn 1600 of meer. Kogeldruk staat er zelden bij vermeld. En verder is het een prima autootje hoor!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:20

Silly1972 schreef:
de meeste 1,5 paards trailers ziijn 1300 kg, , dan zijn ze zeker Niet teruggekeurd, de 2 paards zijn 1600 of meer. Kogeldruk staat er zelden bij vermeld. En verder is het een prima autootje hoor!

Trailers van 1300 kg zijn leverbaar maar standaard teruggekeurd. Denk je nu werkelijk dat ze enkel voor die idiote NL-regels naast een stel assen van 800kg oog nog assen van 600kg gaan gebruiken (naast de 1000 of 1200kg assen voor een tweepaards) dat geloof je toch zelf niet. Sterker nog, de 1,5-paards Westfalia die hier in onderdelen ligt, had gewoon 1200kg assen en was daarmee technisch gebouwd om 2400kg te mogen wegen!!

Dat kogeldruk zelden vermeldt wordt, maakt het niet minder belangrijk en gezien de constructie van het autootje zou ik dat eerst heel erg goed checken, voordat je een zinloze aankoop doet omdat ie toch maar 50 of 60kg kogeldruk hebben.........

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:24

over die kogeldruk maak ik me nooit zorgen. je voelt na 1 ritje al wel hoe de combinatie op de weg ligt.
de funcruiser (voorganger van de rav4) is op zich wel sterk genoeg. bedenk je echter wel dat de brandstof er doorheen suist.

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:40

fijn dat jullie je reactie hebben geplaatst!
Ik twijfel alleen nog wel hoor, ben stiekem best een beetje verliefd op het autootje, maar er zitten toch wel wat minpuntjes aan, oa de leeftijd en de vraag of hij het allemaal wel gaat trekken....over het benzine slurpen nog maar te zwijgen!

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:11

jufmim schreef:
Ik twijfel alleen nog wel hoor, ben stiekem best een beetje verliefd op het autootje, maar er zitten toch wel wat minpuntjes aan, oa de leeftijd en de vraag of hij het allemaal wel gaat trekken....over het benzine slurpen nog maar te zwijgen!

Weet niet wat voor auto je nu rijdt, maar als je zo'n klein 'koekentrommeltje' (zoals ik ze altijd noem) rijdt, dan is dit qua verbruik een behoorlijke stap denk ik.
Fabrieksopgave is 1 op 11, maar dat moet je altijd met een korreltje zout nemen, je mag blij zijn als je 1 op 9 haalt (zonder aanhanger). En dat op benzine hakt er nogal in aan de pomp.

Als je van plan bent om met een dergelijke auto behoorlijke afstanden te gaan rijden jaarlijks, zou ik een diesel overwegen. Je tankt wat goedkoper en het rijdt ook 10 keer lekkerder door het extra vermogen wat je hebt.
Benzineauto's zijn eigenlijk ook niet bedoeld om zware aanhangers te trekken.

Zie overigens net dat er geen diesel versie's zijn van deze auto? Wat is dat nu weer? :?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 06:57

bij de nieuwere versie in elk geval wel. ik rij er sinds kort 1 met 177 pk en een enorm koppel. maar ook die lust hem hoor. ik moet echt heel rustig doen en vooral lage toeren om aan de 1 op 10 te komen en dat zonder kar erachter. maar erg fijne auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:01

frankiej schreef:
over die kogeldruk maak ik me nooit zorgen. je voelt na 1 ritje al wel hoe de combinatie op de weg ligt.
de funcruiser (voorganger van de rav4) is op zich wel sterk genoeg. bedenk je echter wel dat de brandstof er doorheen suist.

Weet jij wat de boete is voor overbelading?? DAT is namelijk waar je bij controle op gepakt wordt; om over de gevolgen bij brokken maar te zwijgen.......

jufmim schreef:

Laat maar staan dan. Die leeftijd zegt op zich niks, maar zoals gezegd, check of de auto wel kan wat je ermee wil en bedenk inderdaad of je zo'n zuipschuit wil hebben. Als ie al een trailer mag trekken, houdt dan rekening met 1:6 á 1:7 en dan kom je goed weg.
Ter vergelijk: mijn Disco 3,5 V8 deed leeg 1:5 LPG en 1:3 met 2000kg trailer aan de haak.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:33

wij hebben een rav 4 uit 2007. Super fijne auto en trekt met gemak een beladen trailer. stabiele auto op de weg.
dit jaar naar italie gereden met een grote caravan erachter. heeft 1 op 9 gereden.

staat overigens te koop ;)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:46

ikke: overbelading zal in dit topic niet aan de orde zijn. ts wil 1 paard laden. verder ga ik geen discussie aan, komt toch geen eind aan.

noortje: goh, dat had ik eerder moeten weten, heb net een maand ofzo de mijne uit 2006. ook diesel?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:31

ja ook een diesel ;) veel plezier met je nieuwe auto!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:14

noortje schreef:
wij hebben een rav 4 uit 2007. Super fijne auto en trekt met gemak een beladen trailer. stabiele auto op de weg.
dit jaar naar italie gereden met een grote caravan erachter. heeft 1 op 9 gereden.

staat overigens te koop ;)

Ik zou een RAV4 uit 2007 niet vergelijken met een RAV uit 1996, daar zit niet zomaar een klein beetje verschil in!
frankiej schreef:
ikke: overbelading zal in dit topic niet aan de orde zijn. ts wil 1 paard laden. verder ga ik geen discussie aan, komt toch geen eind aan.

Te hoge kogeldruk is overbelading. Een 1,5 paards geeft ong 75kg kogeldruk, dus wanneer de auto maar 50kg kogeldruk mag hebben, heb je te maken met overbelading. Dat zou dus wel degelijk kunnen spelen. Hoef je geen discussie over te voeren, dat is een kwestie van feiten op een rijtje zetten! Doe mij even de toegestane kogeldruk van een RAV4 uit 1996, dan hebben we dat feit er gewoon liggen. Kan TS haar conclussies trekken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:36

Opletten met een RAV 4. Wij hebben in januari een nieuwe wagen gekocht een de RAV 4 was ook een kandidaat tot ik onze trailer erachter hing en ik moest vaststellen dat de achterdeur niet open kon door de koppeling van de trailer (Ifor williams). De wagen was uitgerust met een trekhaak van Toyota.
Na veel proefritten hebbne we voor een Subaru Forester model 2008 gekozen en ik kan hem aanraden.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:49

Ik heb hem ook, het oude kleine type uit 96 en het gaat prima met een anderhalfpaard trailer! Van de achterdeur is inderdaad wel een nadeel maar er past toch praktisch niets achterin haha. Dat zuipen valt overigens reuze mee hoor! Met de trailer er achter wel natuurlijk, maar zo vaak ga ik nu ook weer niet op pad.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:04

ikke schreef:
Doe mij even de toegestane kogeldruk van een RAV4 uit 1996, dan hebben we dat feit er gewoon liggen. Kan TS haar conclussies trekken.

Die ga je niet vinden, in 1996 werden er nog geen RAV's gemaakt ;) Wel de voorloper van de RAV, de Funcruiser. Is niet helemaal dezelfde auto hoor, hij wordt nu vaak RAV genoemd omdat die lekker populair is en de RAV in de plaats is gekomen van de Funcruiser. Dit even voor de TS ;)
De max. kogeldruk voor een Funcruiser is trouwens 75 kg.

Ondanks dat de Funcruiser best een leuke en betrouwbare auto is, zou ik hem niet aanraden als trailertrekker. Qua gewichtsverhouding is het allemaal maar net-net en als je in de problemen komt dan kun je beter wat marge hebben. Het is ook niet zo'n erg fijne auto om een trailer mee te trekken. Zo'n motor moet je constant op toeren houden en het rijdt veel fijner als je wat meer trekkracht onderin hebt. Ondanks dat ik heel erg van de Toyota's ben (ik verkoop ze :D), zou ik deze niet aanraden. Je hebt betere opties ;)