hoe kom ik van mn wedstrijdstress af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

hoe kom ik van mn wedstrijdstress af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 23:05

ik heb tijdens de wedstrijd last van wedstrijdstress.
er wordt gezegt veel wedstrijden rijden. maar ook al doe ik dat heb ik er toch last van. (rij al 2jaar intensief waarvan soms elk weekeind).

Doordat ik zenuwachtig ben verliest mijn paard tijdens de proef zn impuls. thuis trainen we een niveau hoger dan dat we rijden en gaat het super ook tijdens het losrijden gaat het goed reageert hij super op mn been. maar in de ring is het een ramp.
ik gebruik sinds een paar maanden al wel bach rescuw zowel voor mn paard als voor mij. dit werkt dan wel een beetje voor zowel paard als mijzelf. heb ook na een wedstrijd mega hoofdpijn door de stress en ook mn nek voel ik erg goed door de stress zet ik alles vast.
heb al zitten kijken naar curses/lezingen en dat soort dingen maar is amper te vinden hier in de buurt. denk ook elke wedstrijd het is maar voor de gein maar werkt ook niet echt goed zeg maar.

wie heeft er nog een paar goede tips om te zorgen dat ik eindelijk mn impuls ga blijven houden tijdens de proef en toch minder stress te hebben?

Oakland1990

Re: hoe kom ik van mn wedstrijdstress af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 01:07

Eens langslopen bij een sportpsycholoog?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 01:28

Valeriaan druppeltjes werken bij mij en gewoon alles op nul zetten en gewoon doen...

Igorovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:24

Hey zenuwpeesje,
Je zou eens kunnen proberen je proefje voor je instructeur te rijden of tijdens een onderlinge wedstrijd. Misschien helpt het als je regelmatig eens naar een wedstrijdterrein gaat en wat rondrijdt, zonder ook daadwerkelijk mee te doen. Of als je met de organisatie zou kunnen afspreken, dat als je aan de beurt bent, maar de zenuwen zo enorm de pan uit rijzen, je het even later nog eens mag proberen. Ik vond het ook altijd erg fijn om de wedstrijddag niet al te strak te plannen. Dus dat je nog tijd hebt om een beetje rond te lopen en te lummelen met je paardje. Dan richt je je eens niet op een geweldige rit, maar zorg je gewoon dat jullie wat losgereden zijn en dan op je gemakje nog wat kunnen rondstappen voor de proef begint. Ik was ook altijd enorm gestressed, en dat heeft mij erg goed geholpen. Bij mij is er ook op een gegeven moment een knop om gegaan. Een tijdje geen wedstrijden rijden kan ook helpen om het 'moeten' er een beetje af te krijgen. Niet dat jij of ik nu heel erg gedwongen worden om wedstrijden te rijden. Maar als je elke week aan de bak moet, zelfs al doe je het enorm graag, dan wordt het wedstrijd rijden een heel groot ding. En als je dat kunt terugbrengen naar af en toe, dan neemt het misschien niet meer zo de overhand.
Succes!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:04

Ik denk altijd maar zo:

Die winstpunten zijn mooi meegenomen, maar we gaan op concours voor het plezier dat we samen hebben.
Lekker samen bezig zijn en nieuwe ervaringen op doen op vreemd terrein.
We rijden voor onszelf en als mijn paardje de proef goed loopt is dat het belangrijkste.
Ik oefen thuis niet te vaak en ben niet extra met de wedstrijd bezig.

Dit is mijn instelling en ik moet zeggen dat ik met weinig tot geen stress, maar enkel met zin en plezier naar concours ga.
(al wordt dat soms wel verpest door de opmerkingen die juryleden kunnen maken tegenover mijn pony, maar omdat ik me dus voor hou om zelf tevreden te zijn en niet voor de winstpunten te gaan, gaat dat prima)

Fries94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:35

Hee

ik heb ook wel eens geleerd om de gaan zingen op je paard ( hoe dom het ook is ) of gewoon in ademen uitademen dan let je op je ademhaling daar wordje een stuk rustiger van.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:07

vroeger had ik dit ook,
en wat silence zegt: zo moet je denken
en je word al een stuk zelfverzekerder!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:23

@silence die opmerkingen van jury op pony's ken ik daardoor is het ook een beetje begonnen heb hiervoor met mn pony tussen de paarden gereden.

ga ook met veel plezier op wedstrijd vind het ook echt leuk om te doen. ben heel de week met rijden al aan het trainen dat ik zelf ook blijf ademen. heb volgend weekeind wedstrijd en dan gaan we ademen. ook rij ik hem af en toe met spoortje die gaan er volgende wedstrijd ook aan hou ik mn benen veel stiller en kan ik net dat extra erbij geven.

ook heb ik een site gevonden met vrouwtje wat curses/clinic geeft in wedstrijdstress. daar gaat ook nog een telefoontje naartoe om eens te informeren

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:33

bach bloesem, schijnt ook erg rustgevend te zijn en het is op natuurlijke basis

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:39

bach bloesem gebruik ik al.
gebruik de rescue ervan

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:47

en dat geeft geen resultaat?
ik zal eens vragen voor je of je dan een andere moet hebben

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:49

het geeft wel wat resultaat maar nog niet genoeg.
heel fijn als je nog iets anders weet wat kan werken. moet er wel rekening mee houden dat ik er totaal niet suf van mag worden omdat ik ook moet autorijden met trailer.

maar heel graag.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:54

Ik heb hetzelfde als jou.
Het is de laatste tijd niet meer zo erg, maar vooral bij de laatste selecties(waar bij mij het dan altijd net vanaf hangt) heb ik het wel nog..
Gewoon proberen te ontspannen, meer heb ik er ook nog niet voor!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:57

ik heb de vraag al via mail gesteld dus zodra ik antwoord heb laat ik het je weten

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:59

@I_Moondance dat is ook mn voornemen voor volgende wedstrijd.
@justdiesel dank u wel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:30

misschien nog meer mensen ideetjes?

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:12

ik had ook altijd last er van, nu niet meer gelukkig. ik heb er wel eens huilend opgezeten van de zenuwen. |(
Als ik zenuwachtig word, ga ik lol maken....zijn de zenuwen zo weer weg. Ook niet onbelangrijk, het moet je totaal niet boeien hoe je rijd. Hoe minder je daar op let, hoe beter het gaat!!! en vooral lol hebben, niet voor de punten rijden. lekker lachen tijdens de proef. :))

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:54

ze zeggen altijd dat het goed is als je een beetje zenuwachtig bent, bij mij is dat dus totaal niet het geval!
Ik heb wel eens dat het stresse is en mijn ouders in paniek raken maar ik blijf altijd heeeel relaxed. Maar 4 jaar geleden toen was ik altijd doood zenuwachtig, zelfs als mijn zus moest rijden:P
Ik heb altijd zoiets van, jah.. wat kans er mis gaan, (eraf vallen maar dat kan thuis ook:P)
succes ermee;)

pownypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:29

ik heb 24 oktober mijn eerste wedstrijd en de zenuwen beginne bij mij nu al te prikkelen, en het word als maar erger! ik word er gek van. an dan de vaal angst ernogbij! ik weet ook mijn god niet wat ik moet doen maar ik leef met je mee:P

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:08

ik ken iemand die echt een borreltje drinkt voordat ze op haar paard gaat , en neeee ik ben dat niet want ik heb absoluut geen zenuwen met de dressuur... Met springen wel maar dat zing ik er idd uit!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 23:07

ehmm tja borreltje wordt zo lastig moet ook met de auto/trailer naar huis toe :P

heb zondag weer wedstrijd heb al hele week zenuwen. ben wel met het rijden thuis heel erg op mn ademhaling aan het letten.

wat ik wel merk is dat het minder is als mn pa meegaat als groom/voorlezer. als iemand anders meegaat is het toch meer stressen

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:17

ikke20: Weet precies wat je bedoel. Heb daar ook heel veel last van sinds kort. Thuis gaat het super en steeds beter, maar in de ring :o .Heb mijn instructrice meegenomen op wedstrijd. Die zag dat ik hoe meer de tijd kwam hoe meer ik gespanne ging zitten en me helemaal verkrampte. Kreeg in de proef mijn paard ook niet aan het lopen en ik was kapot na de proeven. Ze zag dat ik heel veel stapte tijdens het losrijden. Ze zei gewoon lekker vlot en heel fanatiek blijven inrijden, niet te veel stappen. Heb het vorige week geprobeerd. Was nu ook aan het opletten hem goed en voorwaarts los te rijden, dat ik geen erg had in de stres. Was ook super trots dat ik hem voorwaarts heb kunnen houden. :D Had 161 en 176. Nu nog mijn figuren nog beter afwerken. Heb ook een keer rescu druppels geprobeerd. Had ook niet het idee dat ze werkte.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 23:23

dat is bij mij het vreemde tijdens het losrijden heb ik nergens last van. tenminste minder erg krijg hem dan ook lekker aan het lopen. lesgever mee moet ik ook nog eens doen maar die heeft het vooral op zondagen erg druk met alle andere die op wedstrijd gaan. ik heb altijd net wel of net geen winst.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:37

Ja weet het, is behoorlijk frustrerend je punten. Was bij mij ook. Ze snapte er allemaal niks van en thuis gaat het goed. Heb ook geluk gehad met mijn instructrice. Had net een wedstrijd in haar weekje vakantie van de manege. Ze wilden ook heel graag mee om te kijken wat er gebeurde. Hoop voor je dat je lesgever een keer mee kan. Ik heb er heel veel aan gehad.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 19:01

heb vandaag wedstrijd gehad. liep al hele week te zenuwen had al 3 weken geen wedstrijd gereden.
had klein spoortje aangetrokken i.v.m de impuls en ging vanochtend echt dood van de zenuwen. ikke erheen opgezadelt en gaan losrijden. waren ze toch weg. helemaal geen zenuw te bekennen. had ook genoeg bach rescuw gepakt. en hij is 2 proeven lang redelijk blijven lopen. heb ook geademt want 6 min niet ademen ging ook erg moeilijk maar zelfs nu. niet veel last van zware hoofdpijn en nekpijn. punten was het ook aan te zien
had 188 en 182
was al helemaal blij dat het toch kan en dat de punten het ook nog eens bewijzen was helemaal super.
op naar volgend weekeind