wat te doen bij paard keuren zonder zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara15

wat te doen bij paard keuren zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 22:27

ik heb een geweldig leuk paardje gezien waar ik helemaal verlieft op ben.
het paardje ziet er goed gezond uit en is heel braaf.
ik heb veel goede uitleg gekregen van de eigenaar die meerdere paarden heeft. hijzelf rijdt de paarden alleen voor de kar, maar hij sweert bij het graf dat de paarden ook bereden zijn. het betreffende paard is nu pas 2 maanden in Nederland en in zijn bezit en hij rijdt er zadelloos op en voor de kar.
nu heb ik er even opgezeten zonder zadel en het paard was nogal druk, later ontdekte ik dat dnig kwam doordat er een hengst naast stond die de hele tijd probeerde aan te vallen. nu wil ik dus weten hoe ik dit het beste kan aanpakken. ik kan het paard niet goed rijtechnisch keuren als er geen zadel is. moet ik dan ergens een zadel huren ofzow??
alvast bedankt.

Morrie05

Re: wat te doen bij paard keuren zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:29

Kan je niet een zadel van iemand lenen en er even opleggen en dan gaan rijden?

Tamara15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 22:33

misschien wel maar dan past dat zadel toch nooit...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:35

Lastig, ik zou ook even je omgeving rondvragen voor een zadel, misschien is er iemand die een paard heeft dat qua bouw een beetje lijkt? Als het zadel namelijk voor geen meter zit, kan ik me voorstellen dat het paard daar minder goed van zal lopen, of zal staken bijvoorbeeld.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:36

Lijkt mij inderdaad dat je op zo'n korte termijn nooit een passend zadel vind (misschien boomloos? edit: of een barebackpad? ). Op zoek naar een rustige omgeving of een vragen wanneer er een rustige tijd is om daar te rijden.
(Bijv. vragen of die hengst even naar binnen mag, je de bak alleen heb enz enz) en dan een halstertouwtje om de nek en dan zonder zadel rijden. Ik bedoel als hij zegt dat hij gereden is en jij hebt een goed gevoel erbij, zou ik het er gewoon op wagen. Zoveel anders is het zonder zadel nou ook weer niet, misschien dat je de galop dan niet 'uitprobeerd'maar verder ..?
Is dat een idee?

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:38

Raar verhaal...
Wanneer jij op zoek bent naar een paard wat bereden kan worden, je verliefd(?) wordt op een aangespannen paard.Je er zonder zadel op kan zitten...
Misschien is het handig iemand met verstand van zaken mee te nemen voor je impulsief iets aan gaat kopen???
Of het paard op roef of proefperiode krijgt zodat je uit kunt zoeken wat dit dier werkelijk kent.
Verliefd op iets zijn is prachtig , maar bedenk LIEFDE IS BLIND !!!

Tamara15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 22:43

ik heb nu al gereden met alleen hoofdstel in en dat ging opzich wel goed behalve dan dat die hengst er naast stond. ik vind toch dat het wel met zadel zou moeten. ik heb namelijk zelf gemerkt dat je zonder zadel meer contact hebt met het paard. ik zou dan dus willen weten of eht paard het net zo goed doet onder het zadel en ik wil ook de galop en ligt rijden goed kunnen bekijken.
en ARhythmical: dat weet ik het is geen echt aangespannen paard. deze man fokt in dravers en haalt af en toe tinkers van de zigeuners. het paard kan zowel bereden worden als aangespannen. ik snap dat liefde blind is en ga ook nog zeker 2 keer kijken en neem dan ook een vee arts en een vriendin die paardenhouderij heeft gedaan mee. maar dan blijf ik met het probkleem dat ik geen zadel heb.

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:46

met een barebackpad zit je iniedergeval al wat steviger lijkt mij?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:08

misschien kijken of je van iemand een boomloos zadel kunt lenen, dit past bijna altijd wel.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:11

Ik zou gewoon een zadel lenen van iemand met een paard met ongeveer dezelfde bouw. Voor die keer rijden zal dat echt niet zo'n probleem zijn.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:12

Misschien een optie wanneer je nergens iets kan lenen,
naar een ruitersportzaak gaan waar ze 2e hands zadels hebben,, een zadel uitzoeken waar je met dit paard iets aan zou hebben( tenslotte zul je toch een eigen zadel moeten hebben), vervolgens het paard met dit zadel uitproberen en mocht de koop niet door gaan kan je het zadel retour doen...

Tamara15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:22

oke en moet ik dan aan de eigenaar van het paard vragen of hij het paard kan opmeten? :S

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:24

Ik weet niet waar je het nodig hebt, maar als het dicht in de buurt is zou je mijn barefoot wel even mogen lenen hoor. Ik woon helemaal in het noorden van Groningen. Ik ga niet beginnen aan opsturen en dat soort dingen voor zoiets.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:41

iig wel even met zadel gaan proberen,misschien heeft het dier erge singelnijd oid.

Tamara15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 19:52

heel erg lief dat ik uw zadel zou mogen lenen, maar ik woon in Almere en het paard staat in Alkmaar dat zal dus helaas niet gaan. toch heel erg lief!!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:40

Oké, nee... dan kan ik me voorstellen dat het niet gaat. Heb je al een oplossing bedacht?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:48

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:42

Voor een keer zo zonder aangemeten zadel kan best..
Daabij geloof ik het verhaal van de zigeuners niet echt omdat er zeker hier in Nederland geen zigeuners met paarden zijn en in Engeland de tinkers daar ook niet meer weg komen..
Kijk ook goed uit met gebreken enz, neem iemand mee die verstand van zaken heeft voordat je er met open ogen intuint..
Vraag ook of je het paard ingespannen kunt bekijken en maak een ritje met de man zodat je gelijk ziet of het dier verkeersmak is

Tamara15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:17

heel erg bedankt voor alle hulp, maar het wordt toch niet dat paardje aangezien het paardje toch niet bereden was...